امروز : چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 26
۱۸:۳۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 55066
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۱۰
تعداد بازدید: 125
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم نقد و بررسی کتاب «گرگ‌سالی» اثری از زنده یاد امیرحسین فردی با ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم نقد و بررسی کتاب «گرگ‌سالی» اثری از زنده یاد امیرحسین فردی با حضور علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، موسی بیدج، کمال شفیعی، صادق کرمیار، محمد کاظم مزینانی، ابراهیم زاهدی مطلق نویسنده، راضیه تجار، محمد ناصری، حسین فتاحی، خسرو باباخانی، ضرابی مسئول دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری، محمدعلی گودینی، محمد سرور رجایی مدیر دفتر ادبیات افغانستان، خانواده امیرحسین فردی و جمعی از اهالی ادب و اهالی رسانه برگزار شد.

کتاب گرگسالی آخرین اثر امیرحسین فردی در ادامه رمان اسماعیل در آخرین سال عمر وی به زیور طبع آراسته شد و پس از درگذشت وی در انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر شد.

* معنای درست مدیریت فرهنگی را در منش و روش امیرحسین فردی، می‌شد دید

در ابتدای این نشست صادق کرمیار نویسنده و مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری در سخنانی کوتاه ضمن خیر مقدم به حضار گفت: من ارتباط چندان زیادی با مرحوم امیرحسین فردی نداشتم ولی احساس نزدیکی دیرینه‌ای با وی داشتم که این موضوع را در برنامه اختتامیه جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور که به همت امیرحسین فردی برگزار شد، گفتم و گویی ایشان هم چنین احساسی داشتند.

وی افزود: من به مسجد جواد الائمه زیاد رفت و آمد می‌کردم. مدیریت فرهنگی امیرحسین فردی بسیار اثرگذار بود و معنای درست مدیریت فرهنگی را در منش و روش وی می‌شد کسب کرد. امیرحسین فردی در طول سال‌هایی که در کیهان بچه‌ها، مسجد جواد الائمه و حوزه هنری کار می‌کرد همواره بدون جنجال، آرام و پیوسته کار خود را انجام می‌داد.

این نویسنده با بیان اینکه تاثیر کار فرهنگی در طولانی مدت مشخص می‌شود، عنوان کرد: امیرحسین فردی به دنبال آمار و ارقام نبود و به همین دلیل جدای از ابعاد دیگر وجودی او، مدیریت فرهنگی بسیار تاثیرگذاری داشت. وی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر نوجوانان اثرگذار بود و مقوله فرهنگی را به خوبی دریافت کرده بود.

نویسنده کتاب «نامیرا» با اشاره به اینکه مدیران باید از امیرحسین فردی الگوبرداری کنند، خاطرنشان کرد: مدیران نباید به دنبال آمار و ارقام باشند چون تاثیر اقدامات فرهنگی در دراز مدت مشاهده می‌شود.

وی در پایان سخنان خود ابراز عقیده کرد: امیرحسین فردی و حجت الاسلام سید محمود دعاییی به دور از جنجال حرکت کردند و بر فرهنگ تاثیر گذاشتند. فرهنگ از بالا به پایین شکل نمی‌گیرد بلکه همیشه از پایین به بالا بوده است.

*گرگ سالی به شدت تحت تاثیر باورهای دینی و مذهبی است

محمد ناصری از نویسندگان در ادامه این جلسه گفت: بسیاری از ابعاد شخصیتی منحصر به فرد مرحوم امیرحسین فردی مغفول واقع شده است. وی بنیان گذار و تاسیس کننده حرکات بلندمدت فرهنگی که نیاز به ثبات قدم داشت، بود. ایده‌هایی که به ذهنش می‌رسید مانند جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور را به اجرا در آورد.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های «گرگ سالی» و «اسماعیل» از دغدغه‌های امیرحسین فردی بوده‌اند، به بیان کلیت داستان این رمان پرداخت و گفت: رمان گرگ سالی در واقع جلد دوم رمان اسماعیل است و جغرافیای این رمان برعکس اسماعیل که در تهران و پایتخت است، در دامنه‌های سبلان می‌گذرد. اسماعیل جوان تحول یافته‌ای است که در پایان جلد اول رمان اسماعیل، برای این شخصیت انقلابی شرایطی بوجود می‌آید که ناگزیر می‌شود برای امنیت بیشتر پایتخت را ترک کند و به روستایی در دامنه سبلان نزد مادربزرگش برود که با مشکلاتی روبرو می‌شود. مهم‌ترین اتفاقی که برای اسماعیل در آنجا پیش می‌آید این است که از اهالی آن منطقه می‌شنود که آمریکایی‌ها که در آن زمان کشت و صنعت مغان را در دست داشتند می‌خواهند اقدام به اصلاح‌نژاد گرگ‌های دامنه سبلان کنند و گرگ‌هایی با مدل آمریکایی داشته باشند.

ناصری ادامه داد: البته آمریکایی‌ها اصلاح‌نژاد گرگ‌ها را با هدف‌های خاصی می‌خواستند در منطقه به اجرا بگذارند و بنا داشتند با اصلاح‌نژاد گرگ‌ها آنان را به گرگ‌های آدم خوار تبدیل کنند و افراد انقلابی و کسانی را که به نوعی با سیاست‌های آمریکا در تضاد بودند از بین ببرند و در واقع گرگ‌های آدم خوار تربیت کنند. سرتاسر این رمان کشمکشی است میان گرگ‌های آدم خوار و کسانی که انقلابی، استقلال طلب و ضد آمریکایی هستند.

این نویسنده در مورد کتاب «گرگ سالی» گفت: این اثر به شدت تحت تاثیر باورهای دینی و مذهبی است که فردی به آن اعتقاد داشته است. آوردن مقوله‌های ماورایی در کنار طبیعت و باورپذیر نمودن آن برای خواننده از جمله کارهای هنرمندانه مرحوم فردی است.

وی افزود: در فصل اول کتاب و در ابتدای داستان، اسماعیل با گرگ‌های آدم خواری موجه است که به راننده‌ای که اسماعیل را می‌برد حمله می‌کنند و وی را می‌برند و فصل یک در همین شکل‌‌ رها می‌شود تا اینکه در فصل آخر اسماعیل که از دست گرگ‌ها فرار می‌کند با راننده‌ای مواجه می‌شود که‌‌ همان فرد است.

* تجار: گرگ‌سالی را که می‌خواندم یاد بالزاک افتادم
 
راضیه تجار نیز در این جلسه درباره شخصیت پردازی کتاب گرگ سالی گفت: این رمان یک رمان واقعیت گرا با رگه هایی از نمادها است و در رویدادها و شخصیت ها طرحی در می افکند و شخصیت خود را در کنار آنها قرار می دهد و با شخصیت پردازی برای خواننده جاذبه ایجاد می کند و شخصیت را بارز می کند.

وی با بیان اینکه عنصر غالب در این اثر، طرح داستانی است،‌خاطرنشان کرد: شخصیت اصلی داستان هم همان اسماعیل است که در رمان «اسماعیل» از او یاد می‌شود. برای شناختش هم نیاز به خوانش رمان اول نیست و در همین جا هم می‌توان نسبت به او شناخت پیدا کرد؛ اسماعیل جوانی حدودا 22 ساله  با ریش و ظاهری است که منجر به مشکوک شدن اطرافیان نسبت به وی می‌شود. در آن زمان ریش به عنوان یک نماد بوده است.به عبارت دیگر او یک روشنفکر مذهبی است که از نظر درونی مهربان و طبیعت‌گراست و گرایشات مذهبی دارد و جذب آنها می‌شود.

نویسنده کتاب «کوچه اقاقیا» با بیان اینکه زاویه دید نویسنده دانای کل نیست، عنوان کرد: زاویه دید نویسنده هم در طول رمان محدود به اوست و نویسنده سعی کرده از طریق او سایر شخصیت‌های داستانی را معرفی کند. در عین حال او فردی است که محافظه‌کارانه با پیرامونش برخورد می‌کند و با وجود آرمانگرایی‌ای که دارد، چندان واضح سعی در بیان آن ندارد و در فضاها این موضوع را درک می‌کنیم.

وی افزود: در جائیکه این شخصیت پیش می‌رود و با گرگ روبرو می‌شود،‌جایی که قله سبلان را دربند می‌بینیم و با شکل گرگ نگاه نمادینی دارد و این گرگ خاص به دنبال ردپای افراد مذهبی و ... است. اسماعیل با توجه به سابقه‌ای که از او داریم در سیر نگار چنین گرگی هست و هم باید با طبیعت بجنگد و هم با گرگ درگیر می‌شود. یکی دیگر از شخصیت‌ها هم مادربزرگ است . مش مدینه زنی متکی به خود است و  بسیار مهربان که تکه کلام‌های جانانه‌ای دارد و مهربانی این شخصیت را به خوبی می‌بینیم و او مثل همه زنان ده مظلوم واقع شده است.

تجار با اشاره به شخصیت زن‌ها در این داستان،  آنها را تسلیم خواند و گفت: روستا برای وی تک سلولی از پیکر جامعه است و در این مختصات امیرحسین فردی، زنی مانند آنا را به تصویر می‌کشد که نمی‌خواهد در قفسی که زندگی روستایی برایش ساخته اسیر بماند و به اسماعیل می‌گوید که همراه او می‌آید. در حالیکه شاید انتظار می‌رفت که اسماعیل به او بگوید از ده خارج شوند.

وی افزود: سرنا میل به گریز،‌ فرار  و متفاوت بودن دارد و در پایان داستان هم شخصیت وی بارزتر می‌شود. این روستا در زمان پیش از انقلاب به تصویر کشیده می‌شود و نشانه‌ای از محرومیت و محدودیت جامعه است و افراد در جمود فکری هستند. اگر این سه گانه ادامه پیدا کند فکر نمی‌کنم که سرنا خود را غرق کند چون رشد کرده است و شخصیت وی به بالندگی رسیده است و کاش جلد سوم ای این رمان را یکی از شاگردان امیرحسین فردی بنویسد.

وی در پایان سخنان خود گفت: زمانی که این رمان را می‌خواندم به یاد اثر بالزاک افتادم زیرا با توجه به اینکه روستای توصیف شده در کتاب را ندیده بودم، آن روستا برای من لذتی ایجاد کرد به طوری که احساس کردم طبیعت روستا و مردمانش زنده است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار