امروز : پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 30
۰۷:۲۴
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 55105
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۱۰
تعداد بازدید: 103
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم نقد و بررسی کتاب «گرگ‌سالی» اثری از زنده یاد امیرحسین فردی با ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم نقد و بررسی کتاب «گرگ‌سالی» اثری از زنده یاد امیرحسین فردی با حضور علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، موسی بیدج، کمال شفیعی، صادق کرمیار، محمد کاظم مزینانی، ابراهیم زاهدی مطلق نویسنده، راضیه تجار، محمد ناصری، حسین فتاحی، خسرو باباخانی، ضرابی مسئول دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری، محمدعلی گودینی، محمد سرور رجایی مدیر دفتر ادبیات افغانستان، خانواده امیرحسین فردی و جمعی از اهالی ادب و اهالی رسانه برگزار شد.

کتاب گرگسالی آخرین اثر امیرحسین فردی در ادامه رمان اسماعیل در آخرین سال عمر وی به زیور طبع آراسته شد و پس از درگذشت وی در انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر شد.

* مزینانی: حس نوستالژیک گریبانگیر آثار فردی است

همچنین محمد کاظم مزینانی دیگر نویسنده این مراسم در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه استادم قزوه خسته است و خمیازه می‌کند پس سخنانم را کوتاه می‌کنم، عنوان کرد: 19 ساله بودم که به تهران آمدم و با مرحوم فردی در کیهان بچه‌ها آشنا شدم. فردی هیچگاه به راه‌های پرمخاطره نمی‌رفت و راهی که مطمئن بود را برمی گزید ولی احساسات را هر جایی که می‌خواست، می‌برد. فردی ترکی فکر می‌کرد و فارسی می‌نوشت، در حالیکه برای افراد ترک فارسی نویسی بسیار دشوار است و اگر فارسی هم بنویسند از ریزه کاری‌ها و ظرایف ادبی بهره نمی‌برند اما امیرحسین فردی اینگونه نبود.

وی ادامه داد: وقتی کتاب‌های فردی را می‌خوانم می‌بینم که به شدت وفادار به‌نژاد خود است ولی در بخش زبان و نثر پاکیزه و سلیس می‌نویسد.

نویسنده کتاب «شاه بی‌شین» با بیان اینکه محافظه کاری در سیر آثار امیرحسین فردی دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: کتاب‌های فردی با نجابت روستایی‌اش همراه است و تمام پیچیدگی‌های فکری، روحی و اجتماعی را با نوع نگاه خود ساده کرده و طبق فرمول دینی آن را از میان بر می‌داشت تا جایی که‌گاه حوصله را سر می‌برد و فرد را به بی‌عملی می‌رساند.

وی افزود: مرحوم فردی همواره راه مستقیمی را گرفته بود و پیش می‌رفت و دیدگاه‌هایش را به هم نمی‌زد و شخصیت فردی به کار‌هایش نزدیک است و وسوسه نمی‌شود تا فرم‌های دیگر را تجربه کند. برای نوشتن در ادبیات سیاسی باید مبانی جامعه‌شناسی را بداند ولی امیرحسین فردی به گونه دیگری وارد می‌شد و کاری به پیچیدگی سیاست و نظریه قدرت نداشت و تکلیف خود را با خودش مشخص کرده بود.

این منتقد ادبی ابراز عقیده کرد: حس نوستالژیک در آثار فردی گریبانگیرش می‌شود و از منظر یک انسان شهری به دِه نگاه نمی‌کند و درصدد کشف و شهود در حوزه زبان و شخصیت‌ها نیست و به دنبال کشف شکل‌های عجیب و غریب نیست.

وی افزود: امیرحسین فردی حالت عابدانه‌ای در حوزه داستان دارد و با داستان‌های مدرن کاری نداشت و به پسا مدرن و... کاری نداشت و با فردیت کاری نداشت و میراث دار نویسندگان قرن نوزدهم مانند چخوف، لئو تولستوی و... است و با ادبیات سوسیالیستی مانوس بود و وارد فضاهای مدرن نمی‌شود. در سال‌ها که داستان می‌نویسد وارد این جریانات نمی‌شود و در برابر ناهنجاری‌ها، اختلاف طبقاتی و... کاری ندارد. وی حتی به عمق روستا هم نمی‌رود و به واقعیت‌های خارج از حوزه عینی خود کاری ندارد.

مزینانی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های رمان گرگ‌سالی سیالیت در فضای رئال و سوررئال است، گفت: فردی با ساده گویی پیش می‌رود و با پیچیدگی‌ها کاری ندارد و نگاه کل به جزء دارد و می‌داند اگر بخواهد از جزء به کل برسد به بزرگی‌ها و خداوند نمی‌رسد و فردی آگاهانه نمی‌خواست چارچوب باید‌ها و نباید‌ها را بشکند.
 

* زاهدی‌مطلق: امیرحسین فردی قله توصیف بود

ابراهیم زاهدی مطلق نویسنده و روزنامه نگار هم از دیگر از سخنرانان مراسم نقد و بررسی کتاب «گرگسالی» بود که در سخنانی کوتاه با اشاره به سخنان مزینانی گفت: در حوزه شعر جوانانی که به شعر نو روی آوردند و تا جایی پیش رفتند که اعلام کردند دوره غزل تمام شده است، در حالیکه دوره غزل به سر نیامده است بلکه همه افراد نمی‌توانند غزل بسرایند و این شهامت می‌خواهد. امیرحسین فردی هم اگر در‌‌ همان قالب لئو تولستوی و... می‌نویسد به دلیل جسارتی بود که داشت.

وی افزود: در حوزه ادبیات هر کسی برای خود صندلی دارد و بر روی آن می‌نشیند و به قول مرحوم فردی اگر صندلی هم نباشد هر کسی به ضرب آرنج خود، آن را ایجاد می‌کند. امیرحسین فردی هم کرسی توصیف در ادبیات معاصر را متعلق به خود کرد و در توصیف به قله رسید.

این نویسنده با اشاره به اینکه فردی از ابتدا در کتاب‌هایی مانند «آشیانه در مه»، «سیاه چمن» و غیره از توصیفات به خوبی بهره برد، خاطرنشان کرد: در فوتبال هر بازیکنی در یک جناح بازی می‌کند و هر بازیکنی قابلیت خود را دارد. امیرحسین فردی هم که علاقه خاصی به فوتبال داشت و به کیهان و حوزه هنری سپرده بود در روزهای سه شنبه که به فوتبال می‌رود جلسه‌ای برای وی نگذارند، حوزه قابلیت‌های خود را شناخته بود و قدرت او، توصیف است به همین دلیل آثار خود را به سمت توصیف می‌برد و موقعیت توصیف را برای خود ایجاد می‌کرد چون به توانایی خود واقف بود.

زاهدی مطلق که از سال‌های پیش از انقلاب در مسجد جواد الائمه همراه امیرحسین فردی بوده است، درباره نقد کردن توسط امیرحسین فردی گفت: وی همیشه درباره آنچه که بود و نوشته شده بود نقد می‌گرد و هرگز راجع به چیزهایی که در آثار موجود نبود به نقد نمی‌پرداخت. فردی قصه را همانگونه که بود و خوانده می‌شد، نقد می‌کرد.

وی افزود: امیرحسین فردی کرسی توصیف در ادبیات را برای خود کرد و توصیف ادبیات معاصر را به قله رساند. فردی در کتاب گرگ سالی هم شخصیت اصلی داستان خود را به اردبیل، شهری که به خوبی می‌شناخت برد و آنگونه از توصیف بهره برد که از خود شهر اردبیل زیبا‌تر است. او طبیعت را با همه اجزایش می‌دید و بسیاری از فضا‌ها را طوری در کتاب توصیف می‌کند که مخاطب را برای رفتن به آن فضا‌ها دعوت می‌کند.

زاهدی مطلق با اشاره به اینکه رسالت فردی توصیف زیبایی‌های طبیعت بود، عنوان کرد: شاید خود او بیشتر از هر کسی از توصیف طبیعت لذت می‌برد؛ فردی از هیچ چیز به راحتی و به سادگی نمی‌گذشت زیرا طبیعت را با تمام اجزایش می‌دید.

این نویسنده در ادامه بخش‌هایی از توصیفات زیبای امیرحسین فردی در کتاب گرگ سالی را برای حاضران قرائت کرد.

در پایان این مراسم از خانواده مرحوم امیرحسین فردی تجلیل به عمل آمد.

به گزارش فارس، در این مراسم، علاوه بر نقد و بررسی کتاب گرگ سالی، برگزیدگان جشنواره سراسری داستان انقلاب معرفی و از آنان تجلیل به عمل آمد.

رفیع افتخار با اثر «داستان آزادی»، ابوالفضل بصیری با اثر «آخرین درد‌ها»، سید هاشم حسینی با اثر «بود و نبود»، یوسف قجق با داستان «سیاه، سفید، خاکستری»، محمد رضا شرفی با داستان «موهای تو خانه ماهی هاست»، مرضیه فعله‌گری با اثر «بیا از حمید حرف نزنیم»، مهدی نور محمد‌زاده با اثر «عشق روزهای آپولو»، مهین سماواتی با داستان «همه با هم» و ناهید قادری حاجی آبادی با داستان «علیا حضرت» برگزیدگان این جشنواره را تشکیل دادند.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار