امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۰۰:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 55343
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۱۰
تعداد بازدید: 126
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از مؤسسه فرهنگی ـ هنری روزگار نو، چرا باید «هستی و زمان» بخوانیم؟ اقبال روز افزون ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از مؤسسه فرهنگی ـ هنری روزگار نو، چرا باید «هستی و زمان» بخوانیم؟ اقبال روز افزون جامعه‌ علمی و فکری ایران -اعم از دانشگاهی و غیر دانشگاهی- به اندیشه‌ی مارتین هایدگر به هیچ روی بی‌وجه و تصادفی نیست. این اقبال به‌ویژه از دهه‌ دوم پس از انقلاب اسلامی به این‌سو، رو به فزونی چشم‌گیری نهاده است.

افزون بر اهمیت برای فضای فکری ایران، هایدگر در سطح جهانی نیز متفکری بس بسیار مهم به شمار می‌آید. جریان‌های فکری معاصر همچون هرمنوتیک، پدیدارشناسی، ساختارگرایی، اگزیستانسیالیسم، الهیات وجودی، نحله‌های پست‌مدرن و... همه کم و بیش متأثر از اندیشه‌ی او هستند.

اگر بپذیریم که فرادهش اندیشه‌ مغرب زمین -اعم از طنین مدرن یا ضد مدرن آن- به عنوان فرادهش مسلط بر زمانه، یکی از مؤلفه‌های شکل‌گیری زیست‌جهان ما نیز هست، می‌توانیم ادعا کنیم که تدقیق در اندیشه‌ی هایدگر، شناختی از موضع و موقف فکری خود ما نیز به دست می‌دهد. همین واکنش گسترده‌ دهه‌های اخیر به اندیشه‌ وی نشان از مناسبتی دارد که ما با این اندیشه داریم و سهمی که این اندیشه در فهم ما از ایستار خودمان می‌تواند داشته باشد.

«هستی و زمان» به‌نحوی انکارناپذیر نه ‌تنها نقطه‌ کانونی اندیشه‌ هایدگر، بلکه جامع اندیشه‌ پیش از هایدگر و بذرهای اندیشه‌ پس از وی نیز هست. فهم اندیشه‌ پسین هایدگر -که به‌علت اشتمال بر مباحثی چون تکنولوژی، هنر، تاریخ هستی، اومانیسم، متافیزیک و ... بیش‌تر مورد اعتنای ایرانیان بوده- بدون فهم این اثر ناممکن است. کتاب افزون بر آنکه متافیزیک تاکنونی را ویران می‌کند، در این ویرانگری امتداد متافیزیک پیش از خود نیز هست. نظربازی هایدگر جوان - هایدگر پیش از هستی و زمان- با متافیزیک قرون وسطی، کاتولیسیسم، نئوکانتیسم و... شاهد این ماجراست. هستی و زمان بی‌تردید جزء پراهمیت‌ترین آثار اندیشه‌ی مغرب‌زمین در قرن بیست و دامنه‌ تأثیر آن همچنان در حال گسترش است .

اما جای تأسف است که عنایت اهل تفکر ایران به هایدگر عمدتاً فاقد دقت و عمق یک تحقیق فلسفی بوده است. وقتی اندیشه‌ای به نیازهای فکری جامعه‌ای پاسخ می‌دهد، همواره در معرض این خطر نیز قرار می‌گیرد که در جهت این نیازها سامان و جهت داده شود. دهه‌ها در ایران سخن از هایدگر رفت، بی‌آنکه بنیادی‌ترین اثر او -هستی و زمان- خوانده شده باشد. همین نقیصه احتمالاً پاشنه آشیل التفات ایرانیان به هایدگر است. خوانش این کتاب، اندیشه‌ی هایدگر را در جایگاه خود ‌به عنوان یکی از مواقف فرادهش اندیشه‌ی مغرب زمین قرار می‌دهد و از بسیاری آرای او رمزگشایی و راز زدایی می‌کند؛ چیزی که به نظر می‌رسد بیش از هر چیزی در مورد مواجهه با اندیشه‌ی این فیلسوفِ تأثیرگذار، ضروری به نظر می‌رسد.

دوره متن خوانی کتاب «هستی و زمان» از 22 مهر ماه ساعت 17 تا 19 در مؤسسه روزگار نو آغاز می‌شود.

علاقه‌مندان برای اطلاع از دیگر درس گفتارها و ثبت نام به سایتwww.roozegareno.net مراجعه کنند یا با تلفن 88807188 تماس بگیرند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار