امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۲:۰۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 55634
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۲
تعداد بازدید: 93
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مرتضی شایسته و محسن علی اکبری از تهیه کنندگان سینمای ایران در میزگردی به ...

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مرتضی شایسته و محسن علی اکبری از تهیه کنندگان سینمای ایران در میزگردی به بررسی نقش تهیه کننده، سرمایه بخش خصوصی و دولتی در سینمای ایران پرداختند.

در بخشی از این میزگرد مفصل که مشروح آن منتشر خواهد شد این تهیه کنندگان به این سوال که سرمایه گذار بخش خصوصی چرا در این حوزه سرمایه گذاری می کنند پاسخ گفتند.

شایسته در این نشست درباره اینکه چرا برخی تهیه‌کننده ها فیلم هایشان نمی فروشد باز هم می توانند فیلم بسازند، گفت: من به شما اطمینان می‌دهم که این ها تهیه کننده بخش خصوصی نیستند. مگر میشود کسی تهیه کننده  خصوصی باشد و با نفروختن دو - سه فیلمش ورشکست نشود؟

وی افزود: الان شما در هیئت داوری جامعه صنفی، یا هیئت داوری خانه سینما که نگاه کنی، میبینی هشتاد درصد شکایت ها در مورد بحث مالی است. آن کسی که فیلمش نمی فروشد و میلیاردر است ما نیستیم! تهیه کننده دولتی و سفارشی و رانت خوار است!

این تهیه کننده سینما افزود: شما در رسانه ها می‌بینی فلان فیلمساز میگوید فیلم من آماده تولید است منتظریم فارابی نظرش را بگوید! یعنی چه این حرف؟! یعنی طرف همین طور بی کار نشسته کنج خانه تا فارابی یا حوزه هنری یا فلان ارگان های دولتی پول بگذارند کف دستش که برو فیلم بساز! شما چنین حرفی را اصلا از تهیه کننده خصوصی نمی‌شنوی.

وی در پاسخ به این سوال که غیر از تهیه‌کننده های دولتی، چطور تهیه کننده ای که میگوید خصوصی است، وقتی چند فیلمش نمی فروشد و ضرر میدهد دوباره فیلم بعدی اش را کلید میزند، گفت: آن فیلمها ربطی به تهیه کننده خصوصی ندارد. آن تهیه کننده اگر واقعا دولتی نباشد، مطمئن باشید سرمایه گذار جداگانه برای فیلمش پیدا کرده است. از جیب شخصی پول نمی‌دهد.

شایسته ادامه داد: برای بعضی فیلمها سرمایه گذار خارجی وجود دارد و سرمایه گذاران خارجی حامی بعضی فیلمسازان هستند. فلان فیلمساز فیلمنامه اش را به تهیه کننده خارجی داده، آن تهیه کننده هم پسندیده و چند صد هزار دلار به فیلمساز میدهد و میگوید این را برایم بساز.

وی افزود: این را قبول ندارم که همه این سرمایه گذاران خارجی جاسوس هستند ولی بهرحال فیلمساز ما باید حواسش باشد در سوراخ سمبه ها گیر نکند مثل آن فیلمسازی که رفت و خودش را فروخت.

این تهیه کننده در پاسخ به سوالی درباره اینکه این سرمایه گذاران خصوصی در سینما چرا در این حوزه سرمایه گذاری می کنند گفت: به چند دلیل هم وارد سینما میشوند. یا علاقه شخصی شان است و واقعا فرهنگ و سینما را دوست دارند، یا اینکه میخواهند به نوعی پسر و دخترشان را وارد سینما کنند! یا کارخانه بزرگی دارند و میخواهند با فیلمبرداری در ساختمان این کارخانه، تبلیغش را بکند. یک جوری معرفی و تبلیغ تجاری و بعضا منافع اقتصادی و اجتماعی.

وی در پاسخ به این سوال که پس نیت شان فرهنگی نیست، گفت: نه، نوعا نگاهشان فرهنگی نیست.

محسن علی اکبری نیز در این نشست در این باره گفت: فردی که مثلا بساز بفروش است یا یک آنتی میلیارد است و یا می خواهد اسمی در کند و مطرح شود در این عرصه وارد می شود.

وی افزود: علاوه بر بخش دولتی در بخش خصوصی هم اتفاق میافتد. فردی سرمایه دار می آید میگوید این فیلم را برایم بساز. بهش میگویم این فیلم فروش نخواهد کرد، میگوید بهم بگو آیا این فیلم را جشنواره های خارجی تحویل میگیرند؟! میگویم بله احتمالا جشنواره ها تحویل میگیرند! میگوید خوب فروش برایم مهم نیست همین برایم کافی است فیلمبرداری را شروع کن!

علی اکبری در ادامه درباره حل مشکلات سینما نیز گفت: وقتی صندلی درستی در سالن سینما نباشد و مخاطب نتواند راحت بشیند و آسایش داشته باشد، قطعا سالن ها خالی خواهد بود و آثار ما فروش نخواهند کرد.

وی افزود: آقای ایوبی باید به طور جدی و مستمر به زیر ساخت ها و ساخت سالن های سینمایی بپردازد و از آن طرف ما فیلمسازها هم قول بدهیم که زمانی که پول مان برگشت، آن را نبریم صرف ساخت و ساز و بساز و بفروش و پاساژ سازی کنیم، بلکه با آن برویم فیلم خوب بسازیم و امکانات سینمایی وارد کنیم و جدیدترین دوربین ها را خریداری کنیم.

انتهای پیام/ی
برچسب ها:
آخرین اخبار