امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۰۶:۴۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 55783
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۱۰
تعداد بازدید: 42
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اولین نشست فیلم سینمایی دربند بعد از اکران عمومی‌اش با حضور امیر سمواتی، ...

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اولین نشست فیلم سینمایی دربند بعد از اکران عمومی‌اش با حضور امیر سمواتی، پرویز شهبازی، پگاه آهنگرانی و بهرنگ علوی امروز (سه‌شنبه) 9 مهرماه در موسسه آفتاب عالمتاب با حضور جمعی از خبرنگاران، اهالی رسانه برگزار شد.

این نشست با صحبت درباره مضمون اجتماعی فیلم و معضلات جامعه دانشگاهی و دلایل انتخاب شهبازی از یک بازیگر غیر چهره برای نقش اصلی فیلمش شروع شد.

شهبازی در این باره توضیح داد: من در همه فیلم‌های گذشته‌ام از بازیگرهای غیر مشهور بهره گرفتم، زیرا من اعتقاد داشتم در این فیلم هم نازنین باید در طول داستان کشف شود و تماشاگر پیش‌زمینه قبلی از او در ذهنش نداشته باشد و در نگاه اول متوجه نشود که او شخصیت اصلی «دربند» است.

وی افزود: در فیلم «نفس عمیق» هم برای اولین بار تیتراژی طراحی کردیم که اسم بازیگران در آن نبود، زیرا نمی‌خواستم ترکیب دختر و پسر فیلم را لو بدهم.

شهبازی در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر آشنا نبودن ما با عقبه شخصیت‌های فیلم، توضیح داد: سنت سینمای کلاسیک این است که هر شخصی از رزومه مشخصی دارد و فیلم‌نامه‌نویس به تدریج در طول داستان آن را ارائه می‌دهد، اما من در مورد ارائه اطلاعات به مخاطب خسیس هستم.

وی افزود: اما ما اطلاعات کافی را در مورد خانواده نازنین همان‌جایی که به سحر می‌گوید من دو خواهر دارم و پدرم آشپز است، به مخاطب می‌دهیم.

وی تاکید کرد: من در تمام طول فیلم سعی می‌کنم شخصیت‌ها و کاراکترها را از هم جدا کنم به طوری که در «دربند» فقط سحر و نازنین شخصیت هستند.

شهبازی درباره تغییرات فیلم‌نامه توضیح داد: ما برای اینکه اتحاد داستانی فیلم به هم نخورد فیلم را عینا از روی فیلم‌نامه مصوب ساختیم تا موقع اخذ پروانه نمایش به مشکلی برنخوریم،‌مثلا در همین مورد سکانس خونریزی سحر در پله‌ها مجبور به حذف شد، اما از آنجایی که ما عینا از روی فیلم‌نامه مصوب فیلم برداری کرده بودیم، پای تمامیت فیلم نیز ایستادیم و آن سکانس را حذف نکردیم.

وی افزود: «دربند» نه تنها در تقابل «نفس عمیق» نیست، بلکه به نوعی امتداد آن محسوب می‌شود. فریب فیلم «دربند» با همان کاپشن قرمز است و از نفس عمیق آمده و لوکیشن آن فیلم، لوکیشن ابتدایی دربند است.

وی توضیح داد: اما افسردگی «نفس عمیق» در فیلم دربند دیده نمی‌شود، زیرا سطح جامعه در اثر تعاملات و گفت‌وگوهای بعد از انتخابات سال 88 با نشاط‌تر شده و این اوضاع بهتر جامعه روی فضای فیلم هم تأثیر گذاشته است.

شهبازی همچنین در مورد موقعیت‌های جغرافیایی فیلم دربند عنوان کرد: این خصلت فیلمسازی من است که از لوکیشن‌های پر زرق و برق استفاده نمی‌کنم و به نظر من 90 درصد فیلم‌های ما در سینمای ایران علی‌رغم داشتن فیلمنامه خوب از انتخاب بد لوکیشن لطمه می‌خورد.

وی افزود: برخلاف کارگردانی و فیلم‌نامه که کاملا اصولی و برنامه‌ریزی شده است، لوکیشن و بازی دو مؤلفه کاملا شانسی است، مثلا اگر این فیلم در خانه دیگری پر می‌شد، به فضای دیگری می‌رسیدیم و شکل مطلوب فعلی را نداشتیم.

این کارگردان در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر دیر فهمیدن مسئله از جانب نازنین، گفت: نازنین فقط دو شب در آن خانه می‌ماند و اگر همان شب اول آن جا را ترک می‌کرد، خیلی برای بیننده غیرواقعی به نظر می‌رسید و او را عقب‌افتاده می‌پنداشت، زیرا شب اول اتفاق بدی نمی‌افتد و او فکر می‌کند که دوستانش برای ورودش میهمانی گرفتند.

وی اضافه کرد: در ضمن من می‌خواستم در خلال این دو شب، فضای بین آنها را نشان دهم و بگویم چندان هم آدم‌های خلافی نیستم و کارهای خاصی نمی‌کنند، اما حضور یک دانشجوی رشته پرشکی با حجم سنگین درس‌هایش در بین آنها مطلوب نیست.

در ادامه بحث امیر سمواتی درباره دلیل انتخاب فیلم‌نامه عنوان کرد: من فقط به خاطر خود شهبازی تهیه‌کنندگی این کار را پذیرفتم و برای من فیلم‌نامه در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

وی همچنین از تبلیغات فیلم ابراز نارضایتی کرد و گفت: تبلیغات در حوزه سینما برای بعضی‌ها مثل شهرداری پول خوبی دارد، درحالی که فقط تلویزیون با پرداخت سوبسیدهای فرهنگی تیزرهای بعضا رایگانی را پخش می‌کند که حرکتی قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: حوالی جشنواره فجر بود که خوراکیان، منبتی، رضاداد و سایر دوستان در شهرداری این فیلم را دیدند و گفتند تا 100 میلیون تومان برای تبلیغات آن هزینه می‌کنند. اما با نزدیک شدن اکران «دربند» اسم فیلم را از لیست‌شان خط زدند و به بهانه نداشتن بودجه حتی برای بیلبوردهای شهری آن هم به ما تخفیف ندادند.

وی تاکید کرد: این مشکل نه فقط برای فیلم من بلکه گریبانگیر همه فیلم‌هایمان است و  یک فیلم باید بالای 10 میلیارد تومان بفروشد تا هزینه‌های تبلیغاتی واقعی خود را در بیاورد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار