امروز : جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 2
۲۲:۰۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 56118
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۱۰
تعداد بازدید: 122
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ جوانان موفق زیادی را در اردوها و مسافرت‌ها و به این طرف و آن طرف رفتن‌ها ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ جوانان موفق زیادی را در اردوها و مسافرت‌ها و به این طرف و آن طرف رفتن‌ها دیده‌ام که هر کدام در عرصه شعر فارسی جالب جلوه کرده‌اند. یکی از این جوانان که تا به حال هیچ ادعایی از او حتی راجع به شعر خودش نشنیدم، شاعر مجموعه «واژگان واژگون» است.

بیشترین علاقه‌ای که در اشعار او متجلی است، عشق به قالب خوش ساخت «غزل» است. غزل‌هایی که هر کدام در مفاهیم بلند اجتماعی، سیاسی، مذهبی و ... حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

«محمدرضا طهماسبی» در سرودن اشعار راحت است و به زعم این قلم سراسر جوشش است. جوششی که در بسترهای از مطالعه قوت گرفته است. به یک نمونه از غزل‌های موفق او که از کتاب «واژگان واژگون» به گزین شده است دقت کنید؛

بت رمیده‌ی ما را نشد که باز‌آری
نشد بیاری‌اش از راه رفته بازاری
دلا! بنال اگر چه ز ناله بیزار است
مگر به زاری خود آن نگار باز آری
خدات خیر دهد، ای که پاسخت خیر است

نشد که گل کند از غنچه‌ی تو با زاری
دگر چه سود نصیب دلم از این سودا؟

دگر چه سود از این عشق‌های بازاری؟
که روز روشن مردم به مردم چشمت
سیاه گشت و نگشتی زمردم آزاری

البته در جای‌جای کتاب ارزشمند «واژگان واژگون» هنرنمایی این شاعر جوان به چشم می‌خورد. استفاده هنرمندانه او از آرایه‌ها و صنایع ادبی یکی دیگر از ویژگی‌های قابل تحسین این کتاب است؛

الف- صنعت مراعات نظیر (بین کلمات موسیقی، باد، نوا، رود، بلبل):
موسیقی باد است و نوای خوش رود است
کاین گونه در آمیخته با چهچه بلبل
ب- تشخیص (منادا قراردادن گل):
ای گل! بیا باز از نو باغی دوباره بسازیم

برخیز، تو بهترینی، برخیز، تو می‌توانی
ج- تضاد (لیل و نهار):
ای ناز تو مقلب هر قلب عاشقی!
وی چشم تو مدبر هر لیل و هر نهار!

گاهی طهماسبی در لابه‌لای اشعارش به ادبیات تعلیمی روی می‌آورد و قصد تعلیم مفاهیم متعالی در واژگانش نمود دارد؛

«مرد هنر به زور و به زر نیست مفتخر

نه زور می‌برد هنرش از نظر، نه زر» ( همان ص 19)

اما اگر از قالب غزل که بسامد آن در کتاب مذکور به چشم آمدنی است در گذریم، ارادت این شاعر آیینی به قصیده نیز قابل توجه است؛
طهماسبی قصیده‌ای با مطلع؛

«این ننگ بر زمانه، بر این چرخ چنبری

بر زمهریر بهمن و بر باد‌ آذری» (همان ص 93)

را به حضرت سید‌الکریم (عبدالعظیم حسنی) تقدیم نموده است. و به تأسی از غالب دهلوی این گونه برای سرور و سالار شهیدان سروده است؛

«برده‌ست مرا به نینوا، های!
سر داده دوباره نی نوا، ‌های!
برخیز و بپوش جامه‌ی سوگ
شد موسم نوحه و بکا، های!
بر طبل عزا بزن که امروز

دنیا شده غرقه در عزا های!... » ( همان ص 103)

به هر روی محمدرضا طهماسبی شاعری است که آثارش قابل خواندن است. چند ماهی است انتشارات شهرستان ادب، کتاب «واژگان واژگون» را از وی منتشر کرده است. ولی متأسفانه کتاب مذکور ضعیف توزیع شده است و این هم یکی از مشکلاتی است که گریبان شاعران جوان را گرفته است. ورق زدن و خواندن کتاب مذکور به علاقه‌مندان ادبیات فارسی پیشنهاد می‌گردد.

البته ناگفته نماند که تک و توک غزل‌های متوسط نیز در این کتاب به چشم می‌خورد ولی اکثرا کارهای «طهماسبی» شنیدنی است. گوش کنید؛

«دوباره عصر یخبندان شده، سرداست، فاطمیا!

کسی خورشید را جایی نهان کرده است، فاطمیا!»
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار