امروز : شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 29
۲۱:۲۰
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 56475
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۸:۱۱
تعداد بازدید: 91
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، شورای نظارت بر سازمان صداوسیما برای اولین بار به ارائه تحلیل درباره مجموعه‌های ماه رمضان ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، شورای نظارت بر سازمان صداوسیما برای اولین بار به ارائه تحلیل درباره مجموعه‌های ماه رمضان امسال پرداخته است. این شورا در اولین گام سریال‌های خروس و دودکش و برنامه ماه عسل را تحلیل کرده است.

در بخشی از تحلیل شورای نظارت در مورد سریال خروس آمده است :
خروس نام سریالی بود که در ماه رمضان سال 92 از شبکه دو سیما پخش شد. سریال خروس اثری کمدی بود، که بیشتر سعی داشت با موقعیت‌ها و گفتارها مخاطبان را به خنده ‌آورد. سازندگان خروس با استفاده از مسائل اجتماعی و اقتصادی مبتلابه مردم، سعی کرده‌بودند اثری باورپذیر و به‌روز خلق کنند. اما فیلمنامه ضعیف، کند و بدون انسجام و استفاده از موقعیت‌ها و ایده‌های تکراری سبب شد به اثری معمولی و حتی نازل تبدیل شود. با وجود سریال کمدی دودکش که در همین ایام از شبکه یک پخش می‌شد، مخاطبان به مقایسه این دو سریال می‌پرداختند و با توجه به کیفیت بهتر سریال دودکش،‌ آن را بیشتر می‌پسندیدند.
یکی از دلایل افت خروس، به ویژه از قسمت‌های میانی، اضافه‌شدن داستان دوم درباره پسر حمید لولایی است. از آن‌جا که قرار بوده سریال خروس در ایام نوروز 92 پخش شود و به خواست مدیران این تصمیم تغییر کرد، گروه سازندگان داستان دومی را در ادامه قصه اول اضافه کردند. این کار به عقیده سعید آقاخانی (کارگردان سریال) به آن ضربه زد و سبب شد سریال کیفیت مدنظر را پیدا نکند. بر اساس تحلیل و ارزیابی کارشناسان شورای نظارت سریال «خروس» اثری ضعیف ارزیابی می­‌شود.

همچنین در بخشی از تحلیل شورای نظارت در مورد برنامه دودکش آمده است:

سریال دودکش با پرداختن به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم،‌ در قالبی طنزآمیز و مفرح یکی از دو سریال برتر ماه رمضان 92 (در کنار سریال مادرانه) بود. زوج بهنام تشکر و هومن برق‌نورد پس از موفقیت در دو سریال طنز ساختمان پزشکان و دزد و پلیس، در دودکش نیز موقعیت‌های جذاب و خنده‌آوری ایجاد کردند. در کنار این دو بازیگر، ‌بازی امیرحسین رستمی و سیما تیرانداز و دیگر بازیگران دودکش به جذابیت مجموعه افزود.

خانواده مشتاق در سریال دودکش گرچه با هم اختلافاتی داشتند، اما در مواقع لازم به داد هم می‌رسیدند و از کمک به یکدیگر دریغ نمی‌کردند. البته در برخی صحنه‌ها میزان تحقیر شدن و یا مسخره‌شدن شخصیت‌ها توسط شخصیت فیروز بیش از حد زیاد می‌شد،‌ که چندان برای مخاطبان مناسب نبود. همچنین نحوه ترسیم شخصیت حاجی انصاری (با بازی جواد عزتی) به عنوان کارکتری روحانی، که بعضاً با ساده‌لوحی و به شکلی خنده‌آور با موضوعات روبرو می‌شد،‌ اشکالاتی داشت. این موضوع سبب اعتراض برخی از روحانیون نیز شد.

دودکش برای مخاطبانی که پس از ساعت‌ها روزه‌بودن در تابستان افطار کرده‌اند، سرگرم‌کننده و مفرح بوده‌است. بر اساس تحلیل و ارزیابی کارشناسان شورای نظارت در مجموع تولید و پخش سریال «دودکش» مناسب ارزیابی می‌شود. 
در کنار این دو سریال، شورای نظارت بر سازمان صداوسیما برنامه ماه عسل را هم تحلیل کرده است.
در بخشی از تحلیل شورای نظارت در مورد برنامه ماه عسل آمده است :

ساخت برنامه‌های تلویزیونی به خصوص در قالب گفتگو محور به عنوان یکی از مهم‌ترین ساختارهای برنامه‌ای در تلویزیون‌های دنیا مطرح است. مهم‌ترین عناصر موجود در این برنامه‌ها، مجری و موضوع است. اهمیت مجری به حدی است که در اصطلاح انگلیسی وی را ارباب مراسم (master of ceremony) می‌نامند. در کنار مجری البته موضوع مناسب و همچنین داشتن نظم و روال مشخص در پخش برنامه نیز از عوامل توفیق برنامه‌های تلویزیونی است. برنامه ماه عسل 92 با اجرای احسان علیخانی از برنامه‌های موفق سال جاری تلویزیون در ماه رمضان بود و اقبال زیاد مخاطبان مواجه شد. دلایل اصلی توفیق این برنامه بدین شرح است:
1- اجرای خوب: احسان علیخانی در اجراهای سال‌های گذشته، عملکردی همراه با اشکال داشت. به نحوی که عملاً در قبال‌ بسیاری از مهمانان رفتاری برخورنده داشت. اما روند اجرای وی به مرور بهبود داشته و در سال جاری یکی از کم‌اشکال‌ترین اجراهای خود را داشت. همچنین به لحاظ رعایت شاخصه‌های رسانه‌ای که منجر به ارتباط مناسب با مخاطب می‌شوند نیز، اجرای علیخانی موفق ارزیابی می‌شود.

2- موضوع: مهم‌ترین قوت برنامه «ماه عسل» موضوعات جذاب و بدیع آن است. البته این بدان معنا نیست که تمام موضوعات ماه عسل جذابیت بالایی داشتند ولی اغلب موضوعات سطح مناسبی به لحاظ شاخصه‌های رسانه‌ای می‌یافتند. نقش کلیدی پژوهش در طرح‌ریزی این برنامه قابل بررسی است. زیرا اکثر موضوعات برآمده از پژوهشی مناسب بوده است.

3- سطح مناسب فنی و هنری: عناصر مختلف فنی و هنری برنامه از قبیل دکور و کارگردانی تلویزیونی و اقلام تصویری از جمله تیتراژ ابتدایی و انتهایی برنامه سطح بالایی داشتند و همین موضوع سبب افزایش توفیق رسانه‌ای برنامه شده بود.

البته برخی ضعف‌ها نیز در برنامه وجود داشت. به طور مثال استفاده افراطی مجری از لباس‌های متنوع گران‌قیمت، از نکات منفی برنامه است. همچنین در مورد برخی مهمانان به دلیل مهندسی نشدن درست پیام، سمت و سوی برنامه مناسب نبود. علی‌رغم اشکالات برشمرده ماه‌عسل در سال 92 جزء برنامه‌‌های موفق سازمان بود و جا دارد این برنامه ضمن اصلاح نقاط ضعف با سطح بالاتری ادامه یابد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار