امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۰۱:۰۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 56882
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۹
تعداد بازدید: 84
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، هادی مقدم دوست نویسنده و منتقد سینما گفت: به نظرمی رسد که هنوز تعریف مشخصی برای فیلم ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، هادی مقدم دوست نویسنده و منتقد سینما گفت: به نظرمی رسد که هنوز تعریف مشخصی برای فیلم دینی نداریم و قبل از آسیب شناسی سینمای دینی باید یک تعریف مشخصی از این سینما داشته باشیم.

وی که در نشست تخصصی آسیب شناسی سینمای دینی ایران،در محل مرکز مشارکت های فرهنگی هنری سخن می گفت در ادامه تأکید کرد:نه‌تنها فیلم دینی با فیلم‌های دیگر تفاوت دارد که فیلم های دینی نیز نسبت به یکدیگر متفاوتند و هر فیلم روایت، داستان و فرم خود را دارد.

وی در ادامه افزود: باید این نکته را مدنظر داشت که هر فیلم دینی با یک زبان بخصوص ساخته می شود و اساس فیلم های دینی با فیلم های غیر دینی غیر قابل مقایسه است.

در این نشست، سید عبدالجواد موسوی، کارشناس سینما گفت؛ سینما، رسانه ها و تلویزیون ظرفی نیستند که هرچه خواستیم در آن بریزیم و انتظار دستاورد و نتیجه مطلوبی را در موضوعات مختلف از آن داشته باشیم.

در سال‌های گذشته در بحث سینمای کشور بحث ظرف و مظروف مطرح شد که متاسفانه به آن خوب پرداخته نشد.در دو دهه گذشته مشکل بزرگ ما در سینمای دینی این بود که برخی فکر می کنند همین موضوع که ما صرفا موضوعی دینی را جلوی دوربین ببریم کار دینی و سینمایی دینی داریم.

* تفاوت ساخت فیلم‌های دینی و غیردینی تنها در فرم است

براساس این گزارش، در ادامه، فرزاد موتمن کارگردان سینما اظهار داشت؛ ساخت فیلم‌های دینی با ساخت فیلم‌های غیر دینی هیچ فرقی ندارد و تنها تفاوتی که می‌تواند داشته باشد در فرم آن است و الا در تکنیک  هیچ گونه تفاوتی در ساخت یک فیلم دینی و غیر دینی دیده نمی‌شود.

وی افزود: در ساخت فیلم دینی و یا فیلمی غیر دینی همه چیز به این نکته بستگی دارد که از چه زاویه‌ای به ساخت آن نگاه شده و به آن پرداخته می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «هفت پرده» ساخت یک قصه صرفا دینی نمی‌تواند هیچ کمکی به جامعه ما کند و اگر کارگردان توانست بین جامعه و داستان خود پلی بزند موفقیتی را کسب کرده است.

به طور مثال اگر قصد ساخت فیلمی با موضوع عاشورا را داریم باید بدانیم که باید فیلمی تاریخی  بسازیم و باید با جامعه معاصر ارتباط برقرار کنیم. همچنین باید به دغدغه های انسان معاصر امروز نزدیک تر بشویم.

به نظر این کارگردان، دین ایدئولوژیک است و ژانر بر پایه ضرورت دراماتیک ایجاد می شود و بر اساس ژانر است که می توانیم فیلم بسازیم.
 
* اثری که خلاء معنویت را پر کند تبدیل به فیلم دینی می‌شود
 
در ادامه این نشست، حجت الاسلام عارف حسینی، کارشناس مسائل دینی گفت؛ معمولا 3 نوع تعریف از سینمای دینی داریم. فیلم سینمایی که داستان دینی می گوید، فیلم سینمایی که توسط کارگردان دینی تولید می شود که این دو نوع سینما می تواند الزاما سینمای دینی نباشد ولی سومین نوع سینمای دینی آن سینمایی است که هدف دین را بیان می کند.

وی ادامه داد:اگر اثری خلا معنویت را پر کند تبدیل به فیلم دینی می‌شود. فیلم دینی حتی می‌تواند موضوعش پرداختن به یک حدیث پیامبر اعظم (ص) باشد.

دبیر نخستین جشنواره فرهنگی هنری اهل بیت (ع) متاسفانه  در ماه مبارک رمضان، سریال هایی به ظاهر دینی پخش می کنیم که سراسر پر از جرم و گناه است که درشب‌های قدر تحولی در شخصیت های آن رخ می دهد و سرانجام درروزهای پایانی ماه در عید فطر که داستان خوب تمام می شود، دیگر کسی نیست که آن را ببیند.

وی در خصوص نخستین جشنواره فرهنگی هنری اهل بیت (ع) گفت که فراخوان آن اعلام شده است و علاقمندان و دانشجویان می توانند با تولید آثاری در مدت زمان 14 دقیقه در این جشنواره شرکت کنند.  جوایز در نظر گرفته شده بسیار قابل توجه و در اندازه های جشنواره فیلم فجر است و از فیلم سازان بزرگ نیز به حضور در جشنواره و ساخت فیلم دعوت شده است. موضوعات فیلم‌هایی که باید ساخته شود در مورد صدر اسلام و زندگی پیامبر اسلام و همچنین بخش‌هایی از سخنان ایشان می‌تواند باشد.
 
انتهای پیام/ ا
برچسب ها:
آخرین اخبار