امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۲۳:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 57470
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۰۹
تعداد بازدید: 91
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس،نشست رسانه‌ای کنسرت گروه قمر صبح امروز با حضور نوید دهقان آهنگساز و امیر محمد تفتی خواننده گروه قمر در تالار وحدت برگزار ...

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس،نشست رسانه‌ای کنسرت گروه قمر صبح امروز با حضور نوید دهقان آهنگساز و امیر محمد تفتی خواننده گروه قمر در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست نوید دهقان آهنگساز گروه قمر ضمن اشاره به سابقه گروه «قمر» گفت: هفت سال است که گروه قمر تشکیل و این هشتمین کنسرت است که تاکنون برگزار کرده‌ایم. پیش از این هفت کنسرت دیگر در ایران و اجراهای متعددی در کشورهای خارجی داشته‌ایم.

این هنرمند ضمن تاکید بر این نکته که کنسرت قمر 17 و 18 مهرماه در تالار وحدت اجرا خواهد شد، گفت: طبق سوابق قبلی گروه قمر در فرم  راست پنج‌گاه و نوا قطعات خود را اجرا می‌کنند و البته فرم اصلی ما در این کنسرت «راست پنجگاه» است. این دستگاه آخرین دستگاه در آموزش موسیقی است. این دستگاه ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است و از نظر پرده‌‌بندی به دستگاه ماهور شباهت دارد. فرم کارکرد دستگاه راست پنجگاه بسیار پیچیده و دشوار است و در صورت عدم تبهر در اجرا تفاوتی با ماهور ندارد.

وی ادامه داد: یکی مهم‌ترین مود گردی‌ها مود گردی به دستگاه نوا است و بخش مهم این کنسرت در دستگاه  راست‌پنجگاه اجرا خواهد شد. اما در مجموع تفاوت این کنسرت در این است که بخشی از سازهای جدید کوبه‌ای ابداعی در آن استفاده شده است.

این هنرمند با اشاره به استفاده از سازهای تازه در اجرای آینده گروه قمر افزود: فرهاد صفری کسی است که با کار کردن روی سازهای کوبه‌ای بومی دست به ابداع زده است و ما از سازهای وی در اجرای خود استفاده می‌کنیم. بخش اول این کنسرت سه نوازی است و بخش دوم از رنگ آمیزی جدید سازهای کوبه‌های استفاده شده است و چیزی که اهمیت دارد، موج ابداع ساز در موسیقی ایران است که چند سالی است رونق گرفته است.

دهقان ادامه داد: آثار تازه گروه قمر از رنگ‌آمیزی سازهای کوبه‌ای در نواها استفاده خواهد کرد. در موج جدید ابداع سازها که به تازگی رونق گرفته، در بخش سازهای کوبه‌ای آثار ماندگاری خلق شده‌اند. البته ما در مجموع گونه های مختلف سازهای فولکور، در سازهای کوبه‌ای تنوع زیادی داریم. دف در کردستان، نقاره در گیلان و ... قابلیت‌های برجسته‌ای برای استفاده در اجرای موسیقی دستگاهی ایران دارند اما ممکن است هر یک نیاز به تغییر داشته باشند. در مجموعه ابداعی صفری، سازها از نظر جنس صدا و تکنیک نواختن به سازهای موسیقی ایرانی نزدیک هستند. اما در مجموع  باید مخاطبان قضاوت کنند که تا چه حد موفق بوده است.

وی با تاکید بر سازهای ابداعی افزود: سازهای موسیقی نواحی نیاز به تغییر داشتند تا به موسیقی دستگاهی وارد شوند. همخوانی آنها با موسیقی ملی اصل مهم در استفاده آنهاست و به باور من تکامل هنر در هر گویش طی قرن‌ها اتفاق افتاده است. وقتی موسیقی دستگاهی از این سازها بهره می‌گیرند، نمی‌توان با همان شکل از آنها استفاده کرد. تغییرات در سازها توسط صفری با صبر و حوصله بسیار اتفاق افتاده و منجر به هم خوانی آن‌ها با موسیقی ملی شده و بین دف و تنبک حد فاصل را تکمیل کرده است. البته هر تجربه تازه به ظرایفی نیازمند است. البته استفاده این سازها در ترکیب سازبندی کنسرت نیازمند تست صدای مفصل تری بود چرا که باید با دقت بیشتری آن‌ها را تنظیم می‌کردیم. از آن‌جا که صدابرداری این سازها به سبب تازگی شان ممکن است دشوار باشد، درخواست فراق بال بیشتری برای تست صدا کرده‌ایم.

نوید دهقان اذعان داشت: گروهی چون قمر که 7 سال تمرین مداوم داشته است؛‌ به عنوان یک گروه جدی باید مورد حمایت قرار گیرد. ما در هر هفته تمرین‌های طولانی و داشته است. نوازندگان با سلایق و علایق هم کاملا آشنا هستند اما تمام زحمت‌ها در یک اجرا خلاصه می‌شود و گاه صدابرداری تمام زحمت‌های کشیده شده را بر باد می‌دهد. ما ظریف‌ترین نکات را رعایت می‌کنیم و حتی از یک نت هم نمی‌گذریم. اما امیدواریم با توجه به امکانات صوتی گروه قمر به خوبی اجرا صورت گیرد. همیشه بیتی از مولانا سر لوحه کار ماست:

ای آنکه اندر جان من تلقین شعرم می‌کنی/ گر تن زنم خامش کنم، ترسم که فرمان بشکنم

وی ادامه داد: داستان کنسرت امروز به 12 سال قبل برمی‌گردد. زمانی که در گروه عارف تمرین آقای تفتی را دیدم زمانی که من 17 سال داشتم در سال 82 چند تصنیف بر اشعار کسرایی و نیما یافته بودم و به پیشنهاد دوستان نوازنده‌ام تصمیم به انتشار این آثار با صدای امیر تفتی گرفتیم. سبز جاویدان اولین اثر ما بود که انتشار آن 4 سال به طول انجامید. اولین همکاری گروه قمر با آقای تفتی بود. چند سال قبل امیر تفتی آوازی در راست پنجگاه برای شعر مولانا انتخاب کرد. قطعات ما بر اساس این ساز و آواز طراحی شده. فرم ساز و آواز در راست پنچگاه بسیار مهم است. در این اجرا 3 تصنیف 2 شعر مولانا و یکی از سایه و هم چنین یک چهار مضراب با نام نو بهار اجرا خواهد شد.

دهقان افزود: شرایط کنسرت در فضای ایران از چند منظر دشوار است. ما دشواری‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم و از این بابت هرگز مشکل نداشتم. متاسفانه سالن‌های کنسرت به سرعت رزرو می‌شود و این کار را قدری سخت می‌کند وقتی اثری انتخاب می‌کنیم باید برای یک سال قبل مکانی رزو کنیم. چند ماه قبل که به برج میلاد مراجعه کردم، متوجه شدم جایی برای گروه ما نیست. وظیفه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که خود گروه‌ها را دعوت کند تا کنسرت برگزار کنند. در کل کسی که در مقام مسئول می‌شناسیم باید بداند که موسیقی ملی ارزشمند است.

وی افزود: فروردین ماه در کلمبیا کنسرتی برگزار کردیم و چهار برنامه زنده تلویزیونی برای برنامه ما تخصیص یافت. در کلمبیا 12 سال است که مردم برای کنسرت پول نمی‌دهند. موسیقی برای مردم رایگان است کنسرت ما در مدلین اتفاق مهمی برای هنر ایران بود. تمام مردم یک و نیم ساعت بدون فاصله موسیقی ایرانی شنیدند و تشویق کردند. این کار شهرداری در کلمبیاست. اما ما باید از هفتخوان بگذریم اما سازمان فرهنگی هنری شهردای هیچ امکانی برای ما قائل نیست و به دشواری قادر خواهیم بود از سالن همایش‌های برج میلاد استفاده کنیم.

امیر محمد تفتی خواننده این گروه در ادامه نشست ضمن شکوه از توجه به تعداد محدودی از خاونندگان گفت: خواننده‌های خوب کم نیستند، ما برخی به واسطه خواندن تیتراژ تلویزیونی مخاطب یافته‌اند. در حالی که خلق اثری هنری را باید از آلبوم‌های تولید شده درک کرد. نقد من به تلویزیون است در واقع در سریال‌ها از افراد خاصی استفاده می‌کند این محدودیت به رادیو هم سرایت کرده. من چهار آلبوم تا امروز منتشر کردم. آلبوم اولم سبز جاودان، آلبوم دوم من فرمتی از آلبوم تصنیف‌های خوانده نشده، اثر سوم من با کیوان ساکت و شهر بی‌صدا اثر چهارم من بود. هنوز آلبوم‌های من در دلنوزان اجرا می‌شود. اما در میان آرشیو رادیو هیچ یک از این آثار نبود! فیلتر رادیو چه کسی است؟ از صبح تا شب 10 بار یک تصنیف اجرا می‌شود و از خوانندگان دیگر اثری اجرا نمی‌شود.

وی افزود: این نقد بر رادیو و تلویزیون وارد است که موسیقی در تلویزیون و رادیو کمرنگ است. دلنوازان بدترین زمان ممکن از ساعت 9:30 صبح اجرا می‌شود و اصلا دیده نمی‌شود اگر آثار همه اجرا شود مردم آنقدر هوشمند است که در آثار ارزشمند را پیدا کنند.

هنرمند امنیت کاری ندارد و بعد مجبور است دست به هر کاری بزند اگر حداقل امکانات معیشتی فراهم شود هنرمند با فراغ بال به کار هنری خواهد پرداخت.

اگر مردم  نیم ساعت در روز موسیقی بشنوند، شصت میلیون ایرانی در روز 30 میلیون ساعت موسیقی شنیده اند که مصرف ناخواسته و یا خواست ماست، اما هیچ برنامه‌ای برای این آثار نیست. موسیقی اگر در همه سطوح با دقت خلق شده و با تعادل پخش شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

دهقان در پایان تاکید کرد: در دهه 60 مردم شنونده بودند اما امروز همه دانشجویان به سبب عدم تبعیت از سیستم درست موسیقی مدعی هستند. شیوه پذیرش اشتباه است. شیوه آموزش موسیقی در ایران اشتباه است. افرادی فرزندان خود را به هنرستان موسیقی می‌آورند که هرگز موسیقی کلاسیک گوش نداده‌اند و فرزندانشان حتی هرگز سازها را ندیده‌اند علاوه بر آن‌که آسیب‌های دیگری نیز از جمله بسیاری از غرض‌ورزی‌ها و کنایه‌ها نیز در جامعه موسیقی وجود دارد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار