امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۰۵:۱۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 57654
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۰۱:۱۳
تعداد بازدید: 99
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، جلد اوّل کتاب ارتباط انسان با همنوعان با عنوان «بدون ملاحظة ایمان و ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، جلد اوّل کتاب ارتباط انسان با همنوعان با عنوان «بدون ملاحظة ایمان و کفر» زمستان سال گذشته از همین مؤلف منتشر شده بود. در فصل اوّل جلد دوّم این کتاب مبانی، ابعاد و نتایج دنیوی و اخروی ایمان و کفر تبیین شده است. در فصل دوّم روابط، ارتباطات و تعاملات انسان مسلمان با پیروان ادیان توحیدی که شامل دیگر مسلمان و اهل کتاب می‌شود مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تکالیف سلبی و ایجابی در این زمینه تشریح شده است.

همچنین در فصل سوّم به چگونگی روابط و ارتباطات انسان مسلمان با پیروان ادیان و مکاتب غیرتوحیدی (کفّار و مشرکان) پرداخته شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «چنانکه در جلد اوّل این کتاب گفته شد، کلام وحی چگونگی ارتباط انسان با همنوعان را در دو سطح عام (اولیه) و خاص(ثانویه) مورد توجه قرار داده است. در سطح عام یا اوّلیه، به همة انسان ها اعم از مؤمن و غیر مؤمن متذکّر می‌شود که همگی منشأ واحدی دارند و به همین دلیل باید بدون ملاحظة ایمان و کفر، به یکدیگر به چشم یک همنوع که به لحاظ فطرت و خلقت هیچ تفاوتی با هم ندارند، بنگرند و در تمام زمینه ها با یکدیگر رفتار و مواجهة انسانی داشته باشند.

امّا در سطح خاصّ یا ثانویّه نظر قرآن کریم این است که کیفیّت و مراتب روابط و ارتباطات انسان‌های مؤمن با همنوعان، باید با توجه به ایمان یا کفر افراد و جوامع تغییر کند و مثلاً هرگونه رابطة آنها با دینداران و موحّدان دیگر اعم از مسلمانان و  اهل کتاب، به کلّی متمایز از روابطشان با غیر مؤمنان(کافران، مشرکان و منافقان) باشد.»

نگارنده در بخش دیگری از مقدمه جلد دوم کتاب ارتباط انسان با همنوعان می گوید: «ارتباط انسان مسلمان با همنوعان در سطح خاص یا ثانویّه را باید تحت دو عنوان «ارتباط با همنوعان معتقد به ادیان توحیدی» و «ارتباط با همنوعان معتقد به ادیان و مکاتب غیرتوحیدی» مورد بررسی قرار داد با این توضیح که هر یک از این دو عنوان نیز برای خود مشتقّاتی دارند، چنانکه معتقدان به ادیان توحیدی خود به مسلمانان و اهل کتاب تقسیم و هر یک از اینها نیز به نوبة خود به شاخه ها و فِرق دیگری تقسیم می‌شوند.

مطابق آموزه های قرآن کریم، در میان همة روابط و مناسبات انسانی، ارتباط فردی و اجتماعی مسلمانان در درجة اوّل با یکدیگر و در درجات بعدی با معتقدان به دیگر ادیان توحیدی جایگاه ممتاز و منحصر به فردی دارد زیرا تنها ارتباطی است که آثار و نتایج فرا دنیوی آن پس از مرگ و عبور از دنیای مادّی نیز در تمام مراحل عالم آخرت (برزخ، قیامت و بهشت) استمرار می‌یابد.

به بیان دیگر، در چارچوب آموزه‌های تشریعی، افراد مسلمان مکلف شده‌اند که در زمینة برقراری یا گسترش هرگونه مناسبات فردی و اجتماعی، هم دینان خود و سپس اهل کتاب را در مقایسه با بقیة همنوعان در اولویّت قرار دهند.

این در حالی است که مرور تحولات تاریخ اسلام حکایت از آن دارد که برخی از مدعیان مسلمانی به جای اینکه با الهام از رهنمودهای تشریعی، تلاش های خود را معطوف به اتحاد و دوستی با یکدیگر کنند، با خود بزرگ بینی و انحصارطلبی یا تحت تأثیر شیطنت های دشمنان، امکانات و مساعی خود را عمدتاً صرف تعمیق اختلافات کرده اند که به تبع آن تاکنون فرصتهای بیشماری از دست جهان اسلام خارج ، هزاران نفر مسلمان کشته یا مجروح شده اند و خسارات مالی زیادی نیز به جوامع اسلامی وارد آمده است.

به عبارت دیگر برخلاف تأکید صریح قرآن کریم خطاب به مؤمنان مبنی بر اینکه هیچ گاه اظهار کنندگان صلح و دوستی را غیر مسلمان ننامید، همواره عده‌ای از مسلمانان خود را حقّ مطلق، فاضل تر از بقیة هم‌کیشان و محور و مصداق اسلام پنداشته و نه تنها هیچ شأن و منزلتی برای دیگر مسلمانان قائل نشده اند، بلکه تحت تأثیر عصبیّت غیرعقلانی و توجیه ناپذیر- نظیر آنچه که در خشونت‌های فرقه ای و مذهبی کنونی به چشم می‌خورد- حتّی ریختن خون آنها را مباح و بعضاً حتّی واجب دانسته‌اند!

تردیدی نیست که چنین افرادی در سرتاسر تاریخ اسلام وجود داشته اند و وجه مشخصة مشترک همة آنها نیز این است که به جای عمل بر اساس آموزه های توحیدی، همواره برمبنای هوی و هوس خود اقدام می‌کنند و به واسطة وجود آنان است که اختلافات و جنگ و جدل های مسلمانان با یکدیگر در مقاطع مختلف ادامه یافته تا جایی که در چند قرن اخیر و حتّی دوران معاصر موارد متعددی از اختلاف و نزاع چندین کشور و طایفة مسلمان با یکدیگر مشاهده شده است که در جریان آنها تاکنون هزاران نفر مسلمان کشته یا مجروح شده اند.

قرآن کریم ضمن اینکه آخرت را صرفاً متعلق به کسانی می‌داند که در حیات دنیوی خود اقدام به برتری جویی و مفسده انگیزی نمی‌کنند، در آیات چندی تصریح می‌فرماید که خداوند متعال اِعمال هیچگونه ظلم  و تعدّی را نسبت به همنوعان ولو اینکه آنها مؤمن نباشند، مجاز نمی‌داند و به طور کلّی از منظر کلام وحی هیچ جرم و گناهی به قدر تعدّی به حقوق مردم جامعه را فاسد نمی‌کند.

مخلص کلام اینکه، سعادت دنیوی و رستگاری اخروی انسان بیش از هر چیزی منوط به رعایت ملاحظات تشریعی در هرگونه ارتباط، تعامل و رابطه با همنوعان به معنای عام و مؤمنان، اهل کتاب و غیر مؤمنان به معنی خاص است که این کتاب به توفیق الهی این موضوع را از منظر قرآن کریم و سنّت نبوی بررسی و تبیین می کند.»

گفتنی است ارتباط هستی و انسان با خدا(تکوینی و تشریعی)؛ روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(1) عالم ذر؛ روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(2)عالم صلب و ترائب؛ روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(3) عالم جنینی؛ حقوق و مسئولیت‌های انسان در ارتباطات کلامی(فردی وجمعی)؛ ارتباط انسان با گذشتگان و آیندگان، ارتباط انسان با خویشتن(تکوینی و تشریعی) و جلد اوّل ارتباط انسان با همنوعان [بدون ملاحظة ایمان وکفر] از دیگر کتاب‌های این مؤلّف هستند که طی سال‌های اخیر منتشر شده‌اند.

به گزارش فارس‌،‌ کتاب «ارتباط انسان با همنوعان» بدون ملاحظه ایمان و کفر توسط حسین صدری‌نیا در قطع رقعی با  384صفحه و قیمت 10هزارتومان در نشر سایه روشن منتشر شد.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار