امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۰۷:۳۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 58047
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۱۰
تعداد بازدید: 111
 به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «نوشدارو» با حضور علی لدنی (تهیه‌کننده)، جواد اردکانی (کارگردان) و ساقر ...

 به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «نوشدارو» با حضور علی لدنی (تهیه‌کننده)، جواد اردکانی (کارگردان) و ساقر عسگری (بازیگر) در خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس برگزار شد.

بنا بر این گزارش، لدنی در این نشست گفت: کار ساخت «نوشدارو» 5 الی 6 سال طول کشید. در حقیقت این سریال محصول این همه مدت تلاش است. خیلی هم در این کار اذیت شدیم. در حقیقت ما می‌خواستیم یک کاری برای سنگرسازان بی‌سنگر انجام بدهیم که نشده بود. طرح را ارائه دادیم و تلویزیون خیلی خوشش آمد و ابتدا قرعه به نام «ده‌نمکی» درآمد. او هم گفت که من خیلی دوست دارم این کار را بسازم و حتی طرحی هم ارائه داد که البته مورد وثوق واقع نشد. نوع نگاهش هم که خاص بود و در نهایت طرح رد شد.

وی ادامه داد: طرح را به چند نفر دیگر دادیم و باز هم کار جلو نرفت. تا اینکه این بار طرح را به صادق کرمیار دادیم. ایشان فیلمنامه‌ای نوشت که البته خیلی جواب نمی‌داد. موضوعش هم نفت بود و آنچه که مطرح کرده بود، بحث اختلاس بود که خیلی خوب نوبد که ما عنوان کنیم یکی از بچه‌های جهاد چنین کاری را کرده است. در نهایت به آقای اردکانی رسیدیم، ابتدا هم چون فرصت نداشتیم ایشان گفتند که یکنفر فیلمنامه را بنویسد و من کارگردانی کنم. اما در نهایت خودشان زحمت فیلمنامه را نوشتند و خدا را شکر در زمانی که خیلی از کارها به نتیجه نمی‌رسد، این کار به نتیجه رسید.

لدنی اظهارداشت: این سریال چند وجهی بود و راه‌بردهای مقام معطم رهبری در آن مستتر بود و داستان و ساختار آن نیز همه مکمل هم شدند تا این سریال ساخته شود و اعتقاد دارم «نوشدارو» از جمله کارهایی است که کمتر سراغ آن رفته‌ایم. خودم هم خیلی لذت بردم و همه قسمت‌های آن را هم از تلویزیون نگاه کردم.

وی درباره شرایط بد مالی تلویزیون زمان ساخت سریال نیز توضیح داد: بله. درست است. بدبختی تلویزیون، بیچارگی تهیه‌کنندگان است. ما چند سال کار نداشتیم و در نهایت چند طرح ما با هم پذیرفته شد. این سریال هم در شرایط سختی کار شد و مشارکت هم نداشتیم. در بحران‌های اقتصادی که پیش آمده بود، وزارت جهاد قصد کمک داشت، ولی اتفاقی نیفتاد به هیچ وجه. بعد گفتند بسیج از سریال خوشش آمده ولی کمک نکرد، تلویزیون هم منابع مالی نداشت. کار هم کار سختی بود. سفر به چندین شهر داشت و همین موضوع فشار و استرس بالایی به من و عوامل وارد کرد. سخت‌ترین دوران کاری من در 30 سال سابقه کاری‌ام بود.

وی اظهارداشت: خوشبختانه همرنگی و هم‌دلی زیادی در گروه سازنده بود، کار از لحاظ زمان بندی و شرایط سخت بود. سال گذشته، سال سختی برای من بود. من برای این کار پول بسیاری قرض کرده‌ام تا کارم راه افتاده است وگرنه کار حداقل یک سال کار می‌خوابید. کاری که تعطیل بشود، دوباره ادامه دادنش کار بسیار سختی است.

لدنی درباره ساخت این اثر در فضای غیر آپارتمانی عنوان داشت: ساخت آثار آپارتمانی اشتباه است. چون مخاطب را خسته می‌کند. درست است که ساخت کار غیر آپارتمانی سخت است اما هنر آقای اردکانی این است که از هیچ پلان و سکانسی نمی‌گذرد و ما به مشهد و ترکیه و قبرس و جنوب کشور هم رفتیم و البته همه این سفرها با کف قیمت انجام شد. دستمزدها هم سر موقع پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: پخش به موقع این سریال از اقدامات قابل توجه دیگر بود. این سریال کاملا از تولید به مصرف بود و ما بلافاصله پس از انجام ادیت‌های نهایی آن را به پخش می‌رساندیم.آقای اردکانی کار را بسیار سخت جلو می‌برد و ما تعداد کمی از چنین کارگردان‌هایی داریم که با رویکرد آقای اردکانی کارگردانی می‌کنند و جامعه امروز ما به این تفکر نیاز دارد. یعنی این مهم است. من مدتی پیش دیدم که بهترین سریال آمریکایی با موضوع صنعتی و اجتماعی ساخته شده است.

تهیه‌کننده مجموعه «نوشدارو» در ادامه درباره دستمزد بازیگران تلویزیون و سینما هم توضیح داد: خوشبختانه ما در این سریال با رقم‌های متعادلی برخوردار بودیم اما مساله این است که دستمزدها هیچ سقفی ندارد. البته تلویزیون خیلی لجام گسیخته نیست و اگر بازیگری بخواهد رقم بالایی را پیشنهاد بدهد، تلویزیون حتما استعلام می‌گیرد.

وی افزود:همین چارچوب دستمزدها را کمی قانونمندتر و منصف‌تر کرده است و اگر همین موضوع هم نبود که اوضاع خیلی فاجعه‌تر از الان بود. مثلا اگر الان بازیگری بخواهد 20 میلیون در ماه بیشتر بگیرد، تلویزیون با او قرارداد نخواهد بست و مجوز نمی‌دهد. همین موضوع باعث ساماندهی شده است اما در سینما این طور نیست.

وی در پاسخ به این موضوع که همین موضوع باعث می‌شود تا  بازیگران موسوم به سوپراستار به تلویزیون نیایند، تصریح کرد: البته تلویزیون هم از آنها دعوت به کار نمی‌کند و اگر بخواهیم دعوت کنیم، تلویزیون مقاومت می‌کند. البته سوپراستارها هم به تلویزیون نمی‌آیند. این نوع انتخاب آقای اردکانی کار ارزشمندی است و هم نوع نگاهشان و هم انتخابهایشان به کار رونق بخشیده است. سریال مادرانه هم همین اتفاق برایش افتاد.

لدنی با بیان اینکه بحران بازیگری قابل حل شدن است، تصریح کرد: الان رقم‌ها خیلی غیرمنطقی است. تلویزیون در این زمینه خیلی شفاف‌تر است. حتی کارگردان هم از این ماجرا گله‌مند است و روشی که همین الان اعمال می‌شود، این است از قیمت‌های مناسبت‌تر استفاده کند. حتی اگر اقتصادی به ماجرا نگاه کنیم هم تلویزیون به شدت مقاومت می‌کند و آن را استفاده ابزاری می‌داند. من در کاری از چند بازیگر سینمایی دعوت کردم ولی تلویزیون به شدت مقاومت کرد و نگذاشت.

وی راجع به موضوعات این سریال و نقدهایی که به همراه داشت، عنوان داشت: همه موارد لحاظ شده نقد به سیستم است. آدم‌هایی که در دوران جنگ همه مورد استفاده قرار می‌گرفتند ولی الان کنار گذاشته شده‌اند. نوشدارو یک کار دولتی نبود و ما خط قرمزهای زیادی را شکستیم. این ریسک بزرگی بود که تلویزیون خودش پذیرفت آن را انجام بدهد. تئاتر البته فرصت خوبی به تلویزیون داد. اگر بچه‌های تئاتر نبودند قیمت‌های بازیگران تعادل برقرار نمی‌شد.

وی گفت: در ساخت سریال از جنگ الهام گرفتیم و همه آمدند و آن را جلو بردیم. یک داستان کاملا متفاوت بود و گروه همه به دنبال وحدت در جهت سازندگی ایران بودند. ما تلاش کردیم در این سریال افکار متفاوت را جذب کنیم. مثلا یک بسیجی که خودش بسیجی است احتیاج به جذب ندارد و امیدوارم که این اتفاق افتاده باشد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار