امروز : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 16
۱۷:۲۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 5813
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۴۱
تعداد بازدید: 204
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست ارتباط گرافیک و محتوا در کتاب کودک و نوجوان امروز با حضور جعفر ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست ارتباط گرافیک و محتوا در کتاب کودک و نوجوان امروز با حضور جعفر ابراهیمی(شاهد) و حمیدرضا شاه‌ابادی در غرفه سوره مهر برگزار شد.
 
* شاه‌آبادی: متن کتاب با هنر گرافیک بسته‌بندی و به دست مخاطب می‌رسد

براساس این گزارش شاه‌‌آبادی در مورد گرافیک کتاب کودک و نوجوان اظهار داشت: جایگاه گرافیک و تصویر‌گری کتاب کودک پراهمیت است تا جایی که می‌توان گفت همسنگ متن کتاب تأثیرگذار و قابل بررسی است. معمولا کار گرافیکی را به بسته‌بندی تشبیه می‌کند.

وی افزود: غالبا گفته می‌شود متن کتاب با هنر گرافیک بسته‌بندی و به دست مخاطب می‌رسد. در بخش کودک این اهمیت بیشتر است و کار تصویر همسنگ متن است.

شاه‌آبادی اضافه کرد: این اهمیت تا جایی بوده که در حوزه کتاب کودک با کتاب‌های تصویر بدون متن هم مواجه‌ایم. که صرفا به لحاظ تصویر با کودک ارتباط برقرار می‌کند.

نکته قابل توجه اینکه مخاطب ما در کتاب کودک اولین تجربه‌های خود با خارج را به دست می‌آورد از این رو تصویر کتاب کودک را درک مفهوم مدنظر ما نزدیک‌تر می‌کند.

این نویسنده خاطر نشان کرد: وقتی در یک لغت‌نامه لغتی ذکر می‌شود و معنای آن می‌آید گاهی برای درک بهتر خوب است تصویر را در کنار آن قرار دهیم؛ هنگامی که مخاطب در یک کتاب در مواجهه اولین تجربه با جهان خارج به سر می‌برد گاهی وجود یک تصویر می‌تواند مخاطب را آشنا‌تر کند.

شاه‌آبادی در ادامه خاطر نشان کرد: متأسفانه در بسیاری از موارد تصویر‌گران ما تنها مصور‌سازی می‌کند در مراحل بعدی تصویر‌گر وارد تفسیر متن می‌شود و چیزی را به متن می‌افزاید. در اینجا تصویر‌گر هنرمند با زبان هنر چیزی را به داستان می‌افزاید تا مخاطب راحتتر درک کند.

شاه‌آبادی در خاتمه سخنان خود درباره حلقه اتصال ناشر میان تصویر‌گر و نویسنده ابراز داشت: آیا تصویر‌گر حق دارد بلافاصله قرائت خود را از متن ارائه کند این قطعا کار درستی نیست ما نباید برای چیزی که آدم‌های مختلف تصورات مختلف دارد تصمیم واحد بگیریم. تصویر‌گر معمولا قرائت خود را باید به گونه‌ای ارائه دهد که تغییر‌پذیر باشد چون قرار است دوباره به ما امکان فکر و تخیل داده شود.
 
* ابراهیمی: تصویر‌گری شناسنامه داستان است

جعفر ابراهیمی در این نشست ضمن اشاره به اینکه در دوران دبستان تصویر کتاب‌ها با شرایط زندگی من متفاوت بود شهری بود و شبهاتی به من نداشت گفت: انگار رنگ و بوی تصاویر در ذهن من راه می‌رفتند.

وی افزود: در آن دوران کتاب امیر‌ارسلان نامدار اولین اثری بود که با آن آشنا شدم آنچنان شیفته تصاویر شده بودم که با آنها زندگی می‌کردم، از این نظر تمام تصاویر کتاب را نقاشی می‌کشیدم و فکر می‌کردم می‌توانستم تصویر‌سازی کنم و متن را از حفظ بنویسم.

در آن زمان غلت آثار کودک و نوجوان را شاهد بودیم اما امروز پس از آنها می‌بینیم که تصویر‌گیری در حوزه کودک اهمیت بسیار دارد. گاهی با برخی تصویر‌گران نشسته و صحبت می‌کنیم این نویسنده کودک و نوجوان تصریح کرد: تعامل بین نویسنده و تصویر‌گر و شاعر در کشور ما کمتر دیده می‌شود. برخی شعر‌ها تصویر را نمی‌پذیرند و گاهی برعکس تصویر رنگ‌هایی دارد که در شرح حال شعر نمی‌گنجد؛ هر شعر یک حسی دارد و رمز و رازی که باید به مخاطب برسد شاید با زبان نتوان برخی موارد را گفت اما تصویر‌گر باید برداشت از شعر را به گونه‌ای ترسیم کند که متفاوت و همگون با شعر باشد و مخاطب با نگاه به تصویر بفهمد چه شعری را می‌خواند.

وی افزود: گاهی تصویر‌گری شناسنامه داستان است ته روی جلد و تصویر همواره برای من مهم بود و در کودکی و نوجوانی به آن علاقه نشان می‌دادند.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها