امروز : پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 25
۲۱:۰۲
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 58376
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۱۰
تعداد بازدید: 75
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) امید نیکداد، سردبیر مجله تخصصی «پژوهش نامه تربیت ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) امید نیکداد، سردبیر مجله تخصصی «پژوهش نامه تربیت تبلیغی» ضمن بیان این خبر گفت: «امپریالیسم رسانه‏‏، چالش‏ها و بایدهای تربیتی» نوشته رحیم دهقان سیمکانی است. وی در این مقاله آورده است: فقدان سواد رسانه‏ای از یک‏سو و تأثیر امپریالیسم رسانه‏ای از سوی دیگر، زمینه را برای به چالش کشیدن ارزش‏ها و بایدهای اخلاقی و تربیتی فراهم ساخته است. استفاده از شیوه‏های هنری در رسانه‏ها به‌منظور گسترش دادن ارزش‏های اخلاقی، پرهیز از به‏کارگیری نماد فرهنگ‏های بیگانه و همچنین تأکید بر جنبه‏های غیراخلاقی و ناسالم فرهنگ‏های غیراسلامی در رسانه‏ها از جمله اقداماتی است که می‏توان در مقابله با امپریالیسم رسانه به‏کار بست.

این مدیر پژوهشی در ادامه با اشاره به مقاله «بررسی تأثیر رسانه‏ها بر تربیت و رشد کودکان و نوجوانان» نوشته زهره سعید و محسن فراهانی خاطر نشان کرد: امروزه رسانه‏ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلیِ انتقال و گسترش ارزش‏های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغییر رفتار اجتماعی آنان، دارای نقش مهمی هستند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بین میزان استفاده از رسانه‏های جمعی و رشدِ شناختی و اجتماعی کودکان رابطه معنا‏داری وجود دارد؛ امّا بین میزان استفاده از رسانه‏های جمعی و رشد عاطفی و روانی کودکان رابطه معنا‏داری وجود ندارد.

نیکداد با ارائه توضیحاتی در مورد مقاله «آثار تربیتی انیمیشن‌های غربی بر تربیت کودکان» که با تلاش زهره باقری نژاد به رشته تحریر در آمده است، گفت: کودکان به دلیل تلقین‏پذیری بالا و قدرت تعقل و تجزیه و تحلیل پایین، در قبال پیام‏های رسانه، بسیار منفعل عمل می‏کنند. بخش عمده‏ای از برنامه‏های کودکان، در قالب انیمیشن است که توسط شرکت‏های بزرگ بین‏المللی تولید می‏شود. امروزه در جامعه ما انیمیشن‏های دوبله شده، مقبولیتی عام یافته و والدین تمایل زیادی برای خرید آنها دارند و صدا و سیما نیز به صورت گسترده‏ای به نمایش این برنامه‏ها می‏پردازد؛ غافل از اینکه محتوای انیمیشن‏های غربی می‏تواند روند تربیت فرزندان ما را متحول کند. در مقاله حاضر، برخی پیام‏ها و آثار منفی گنجانده شده در این انیمیشن‏ها، مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: مقاله «تلویزیون و تربیت دینی کودکان» را حکیمه‏السادات شریف‏زاده نوشته است و در این مقاله آورده است: تلویزیون، در شکل‏گیری رفتار کودکان، دارای اهمیت بسیاری است. اگرچه همه رسانه‏ها از جمله مطبوعات و رادیو، در زمینه تربیت کودکان نقش دارند؛ ولی تأثیر تلویزیون به دلیل برخوردار بودن از جنبه‏های شنیداری، دیداری و حرکتی از بقیه بیشتر است. نتایج این تحقیق نشان می‏دهد که تلویزیون دارای تأثیرات مثبت و منفی بر کودکان است. در این رسانه می‏توان با استفاده از شیوه‏های اعطای بینش، اسوه‏سازی، تلقین و القا، آراستن ظاهر و تزیین کلام در جهت تربیت دینی کودکان گام برداشت. در نهایت راهکارهای عملی در رابطه با کنترل تأثیرات منفی تلویزیون، از قبیلِ نظارت و همراهی والدین بر نحوه استفاده از تلویزیون ارائه شده است.

جهانی‏شدن و بحران مادری که توسط حلیمه عنایت و مرضیه مردانی نوشته شده عنوان مقاله بعدی بود که نیکداد به آن اشاره کرد و گفت: جهانی‏شدن به‏عنوان پدیده‏ای فراگیر، حاصل تغییر و تحولاتی است که تمامی جوامع بشری و نهادهای آن را با چالش مواجه ساخته است. هیچ بعدی از ابعاد زندگی بشری نیست که به‏گونه‏ای درگیر این فرایند فراگیر نبوده و یا مصون از آن باقی مانده باشد. نهاد خانواده و نقش بی‏بدیل مادری نیز از این قائده مستثنا نیست و تغییر و تحولاتی را تجربه کرده است. این نوشتار با تاکید برنظریه واترز، در تلاش است تا به تأثیر جهانی‏شدن بر نقش مادری و به بحران کشیدن آن با شیوه اسنادی بپردازد. این مقاله با نگاه نقادانه به روند جهانی‏شدن در حوزه مادری به بررسی سه بعد از ابعاد این روند(موقعیت ساختاری، بعد فرهنگی و سیاسی) و عناصر هر یک و ارتباط آنان بر تغییرات نقش مادری در جهان پرداخته‌است.

وی در مورد مقاله «رویکرد اسلامی در بهره‏گیری از رسانه‏های پست‌مدرن در تربیت دینی» گفت: سیاوش و سعید پورطهماسبی در این نوشتار به پیامدهای تأثیر رسانه‏ها بر جهانی‏شدن پرداخته و آورده‌اند: در این پژوهش، تبیین رسالت فناوری و رسانه‏ها بر تربیت دینی در فرآیند جهانی‏شدن مورد بررسی قرارگرفته است. پیامدهای تأثیر رسانه‏ها بر جهانی‏شدن عبارت است از: کارکرد انسجام‏بخشی و گسترش روابط‏دینی و اجتماعی، افزایش مهارت‏های ارتباط دینی، سرعت‌بخشی به مطالعات دینی و .... .تأثیرات رسانه‏ها بر تربیت دینی عبارتند از: بسط نفوذ دین، گفتمان دینی، تبلیغ دین، ایجاد تجربه دینی، خلق نمادهای مقدس، ایجاد تحول روحی، اطلاع‌رسانی از ادیان دیگر، الگوآفرینی دینی، مدرسه مجازی و ... .

نیکداد با ارائه توضیحاتی در مورد مطلب آخر این مجله گفت: این مجله در آخر، مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام  میرخندان، ترتیب داده که در آن ارتباط رسانه و تربیت بررسی شده است؛ در این مصاحبه به مباحثی چون: تعریف رسانه و تربیت به طور جداگانه و ارتباط آن‌ها با هم، ارزیابی نقش رسانه در تربیت در دنیای معاصر، آسیب‌های رسانه‌ها، تأثیر رسانه در نهادینه کردن ارزش‌های دینی، تأثیر رسانه‌های داخلی به‌ویژه صدا و سیما در ایجاد این توازن بین جنبه‌های مختلف تربیت، وظایف خانواده‌ها در مقابل تأثیرات رسانه‌ها و ... پرداخته شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: علاقمندان جهت دریافت نشریه می توانند با شماره تلفن 02537740355 داخلی 135 یا آدرس پست الکترونیک  Tarbiyate.tablighi@gmail.comتماس بگیرند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار