امروز : یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 26
۱۰:۵۰
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 58427
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۶
تعداد بازدید: 11
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، بزرگراه امام علی آزادراهی است که شمال‌شرق تهران را به جنوب آن متصل می‌کند.  این بزرگراه به دلیل این که شمالی‌ترین ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، بزرگراه امام علی آزادراهی است که شمال‌شرق تهران را به جنوب آن متصل می‌کند.

 این بزرگراه به دلیل این که شمالی‌ترین نقطه تهران را به جنوبی‌ترین نقطه متصل می‌کند بسیاری از بزرگراه‌ها و خیابان‌های مواصلاتی شرقی-غربی را قطع کرده و این امر باعث دسترسی سریع‌تر به دیگر نقاط تهران میشود ولی هنوز بخشی از راه‌های دسترسی آن برقرار نشده و همین امر باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است.

بزرگراه امام علی همانند یک حلقه ارتباطی در بین بسیاری از شریان‌های اصلی شهر تهران ایفای نقش می‌کند.

ساخت این بزرگراه 35 کیلومتری که داری 56 پل و 25 تقاطع است ابتدای سال 1390 آغاز و در سوم خرداد 92  افتتاح شد. 

بزرگراه امام علی دارای هشت مسیر تندرو در تراز منفی یک و شش مسیر کندرو در تراز صفر است که دو مسیر تندرو برای راه اندازی سامانه اتوبوس‌های تندروی تهران پیش بینی شده است.

در حال حاضر خط کشی های لازم برای عبور اتوبوس های تندرو انجام شده ولی هنوز این خطوط راه اندازی نشده است.

 این بزرگراه از مناطق 7، 8، 13، 14، 15 و 20 شهرداری تهران عبور می‌کند و تونل امیرکبیر که بزرگراه امام علی را به سه‌راه امین‌حضور متصل می‌کند، در مسیر این بزرگراه قرار دارد.

در حال حاضر تمامی دسترسی های آن راه اندازی شد ولی هنوز مقدار کمی باقی مانده است.

نوش آبادی مجری پروژه امام علی در این باره به خبرنگار فارس گفت: رمپ های ورودی و خروجی بزرگراه انجام شده است و 95 درصد کار به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: 5 درصدی باقی مانده معارضات ملکی خاص دارد که در دست بررسی است تا بتوانیم در کمترین زمان مشکل را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از رمپ‌ها هم در تقاطع خاوران است که تاکنون انجام نشده گفت: این هم به دلیل خود پل خاوران است که در حال ساخت است.

مجری طرح امام علی گفت: تقاطع خاوران نیز تا پایان آذر ساخته و کار به اتمام می رسد.

وی بیان کرد: رمپ خیابان دماوند نیز آماده بهره‌برداری شده است و در حال حاضر مشکلی در این باره نیز نداریم.

به گفته نوش آبادی، ریزه کاری ها وجود دارد که به زودی انجام می شود.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران در جریان ساخت این بزرگراه به دلیل عبور از بافت متراکم شهر در حدود 7 ‌هزار واحد ساختمانی که در مسیر این طرح بود را خریداری کرد و بیش از 1200 میلیارد تومان برای رفع معارضان هزینه شد.

همچنین حسن آقایی مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه عملیات اجرایی احداث خط 9 اتوبوس‌های BRT با جدیت در حال اجرا است گفت: عملیات نصب گاردریل در مسیر این خط در بزرگراه امام علی (ع) آغاز شده و عملیات نصب ایستگاه‌ها و سرپناه‌های این خط در مهرماه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: 27 سکو از 40 سکو ایستگاه‌های این خط تکمیل شده است و عملیات اجرایی احداث خط 9 اتوبوس‌های تندرو در بخش‌های مختلف مسیر این خط در حال پیگیری است.

آقایی تصریح کرد: عملیات زیرسازی برای به کارگیری سیستم‌های هوشمند در این خط نیز صورت گرفته تا بتوانیم از سیستم‌های هوشمند برای نظارت و مدیریت بر این خط بهره‌مند شویم.

آقایی با بیان اینکه خط 9 سامانه اتوبوس‌های BRT از انتهای بزرگراه ارتش آغاز می‌شود و با ادامه مسیر در بزرگراه امام علی (ع) تا شهرری ادامه خواهد یافت گفت: این خط به یکی از مهم‌ترین خطوط اتوبوس‌های تندرو تبدیل خواهد شد چرا که ضمن اتصال شمال به جنوب شهر، گامی در راستای تکمیل شبکه اتوبوس‌های تندرو محسوب می‌شود.

مدیرکل مهندسی و ایمنی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود حجم قابل توجهی از سفرهای شهری تحت پوشش خط 9 اتوبوس های تندرو قرار گیرد و استقبال شهروندان از این خط مانند سایر خطوط تندرو بسیار خوب و چشم گیر باشد.

همچنین سید مازیار حسینی _ معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اشاره به  ابعاد گوناگون مشکلات اجرای پروژه بزرگراه امام علی (ع) پرداخت و گفت: در بسیاری از مقاطع این بزرگراه، خیابانی برای تعریض وجود نداشت و باید از بافت مسکونی فرسوده عبور می‌کردیم که به همین خاطر بزرگترین پروژه تملک در تاریخ شهرداری تهران کلید خورد.

به گفته حسینی، بیش از 7000 واحد مسکونی در قالب 4000 پلاک ثبتی در جریان ساخت بزرگراه امام علی (ع) در طول یک سال تملک شد که طی آن شش منطقه به صورت مستقیم و هشت منطقه نیز به عنوان معین درگیر بودند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه بسیاری از مدیران اعتقاد داشتند که پروژه ادامه بزرگراه امام علی (ع) فقط به درد کاغذ می‌خورد و امکان اجرای آن وجود ندارد، اظهار کرد: با این حال شهرداری تهران برای اجرای این پروژه اقدام کرد و به نتیجه رسید.

وی به سابقه چگونگی طراحی و اجرای بزرگراه امام علی (ع)‌ اشاره کرد و توضیح داد: معاونت فنی و عمرانی به این نتیجه رسید که ساخت بزرگراه امام علی (ع)‌ در حد فاصل پیروزی تا محلاتی ارزش ترافیکی ندارد و این مسیر باید ادامه پیدا کند. اما ایده اولیه ما این بود که ادامه بزرگراه تا تقاطع خاوران ساخته شود و اگر زمینه‌ای فراهم بود، تا تقاطع بعثت و سپس آزادگان نیز بعدها ادامه یابد، اما شهردار تهران پس از اینکه در جریان طرح قرار گرفت، دستور داد که کل ادامه این بزرگراه ساخته شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران خاطر نشان کرد: در طرح تفصیلی شهر تهران بزرگراه امام علی (ع) تا تقاطع آزادگان پیش‌بینی شده است، اما با نیازسنجی صورت گرفته مقرر شد که این بزرگراه تا دولت‌آباد و سپس کمربندی شهرری امتداد یابد.

حسینی با بیان اینکه شهرری به تهران راه دسترسی مستقیمی نداشت، اظهار کرد: در ادامه مسیر بزرگراه امام علی (ع) طرح «حرم تا حرم» به منظور اتصال دو حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و امام خمینی (ره) نیز طراحی و اجرا شد تا به این ترتیب کل مسیر این بزرگراه از دارآباد تا حرم امام خمینی (ره) به 38 کیلومتر برسد.

حسینی با بیان اینکه تامین روشنایی بزرگراه وظیفه شهرداری تهران نیست در عین حال گفت: شهرداری برای رفاه مردم 40 کیلومتر خط روشنایی احداث کرد تا ایمنی این بزرگراه تامین شود.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها