امروز : دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 27
۱۳:۳۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 58449
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۳
تعداد بازدید: 63
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از قروه، روز اول عید که می‌شد پدر و مادر دقایقی پس از لحظه سال تحویل می‌گفتند، حاضر شوید به ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از قروه، روز اول عید که می‌شد پدر و مادر دقایقی پس از لحظه سال تحویل می‌گفتند، حاضر شوید به دیدن مادربزرگ برویم و ما خوشحال و خندان به راه می‌افتادیمT آخر گرفتن اولین عیدی از دست مادربزرگ حال و هوای دیگریداشت، تخم‌مرغ رنگی هم همیشه همراه عیدی‌هایمان بود و هنوز طعم بوسه‌هایی که مادربزرگ بر صورتمان می‌نشاند، را به خاطر دارم، بوسه‌ای از جنس مهر.

پدر با این که سن و سالی را پشت سر گذاشته بود، چنان خود را در آغوش مادرش‌ رها می‌کرد که انگار کودکی سبکبال است و من در آن دوران معنای این رفتارش را نمی‌فهمیدم و وقتی بر دستان پر چین و چروک مادرش بوسه می‌زد انگار همه دردهای بدن رنجورش را می‌خواست با بوسه‌هایش از تن مادر دور کند و چشمان مادربزرگ که پر از اشک می‌شد پدر رو به او می‌گفت: تمام زندگیم را مدیون تو هستم.

و مادربزرگ با نگاه مهربانش رو به پدرم می‌گفت: «پیر شوی عزیزم »؛ اما من از این دعای مادربزرگ بدم می‌آمد و پیش خود می‌گفتم: چرا مادربزرگ جواب محبت پدرم را اینطور می‌دهد، چرا باید پدرم پیر شود، من دوست ندارم پدرم را پیر و فرتوت ببینم و ...

و افکار کودکانه من گنجایش این دعای مادربزرگ را نداشت.

لذت‌بخش‌ترین خاطره‌های ما در همان دوران رقم خورد و بعد از رفتن مادربزرگ، عید دیگر سال‌هاست که آن حال و هوا را ندارد.
 
پیر شوی عزیزم
 
پیران در جامعه ما نماد تجربه و خرد به شمار می‌روند و مردم از صحبت‌های آنان بهره‌ها می‌برند، آنان همواره روشنی‌بخش خانواده و سرشار از دوستی و عاطفه هستند، همه کس در همه جا احترام خاصی را برای آنان قایل است و صدر مجالس و محافل به آنان اختصاص دارد، در نزد آنان در کمال ادب و احترام می‌نشینند و فرزندان آنها را محرم رازها و سنگ صبور خود و مرهم همه دردهایشان می‌دانند و وقتی هم مشکلی پیش می‌آید، نخستین کسی که برای چاره‌اندیشی به سراغش می‌روند، همین دوران دیده‌ها هستند تا سرپنجه تدبیرشان گره‌گشایی کند.

ریش سفیدی، از آیین‌هایی است که در نزاع‌های خانوادگی و غیر از آن  با میانجیگری سالمندان صورت می‌گیرد و هر جا که میانجی بزرگ فامیل باشد، دیگر کسی حرفی نمی‌زند و همه در برابر وی زانوی ادب بر زمین می‌زنند.

حالا فهمیده‌ام که معنای دعای آن روز مادربزرگ چه دعای ارزشمندی بود که در حق پدرم از درگاه الهی خواست چون در جامعه ما پیر شدن موهبت است و هر کس را که به دعا یاد می‌کنند جمله «پیر شوی» را بدرقه راه وی می‌سازند.

سالمندان مکانیکی، رهاورد عصر الکترونیک

خاطراتی که پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما نقل می‌کنند، هیچ‌گاه غبار کهنگی و فراموشی به خود نمی گیرد و نه آنها از گفتن خسته می‌شوند و نه ما از شنیدن، چون تشنه شنیدن حرفهایی هستیم که در آینده توان گفتن خاطراتی از این دست را برای نوادگان خود نخواهیم داشت؛ چون در عصر ماشین، فقط و فقط به ماشینی بودن و ماشینی شدن فکر می کنیم و عاطفه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های الان را به ارث نخواهیم برد و طفلکی نوه‌های ما، که مجبورند در کنار اسباب بازی‌های مکانیکی خود، پدربزرگ و مادر بزرگ‌های مکانیکی را هم تحمل کنند البته اگر فرزندانمان ما را به تبعیدگاهی به نام سرای سالمندان تبعید نکنند. 

قروه شهری بدون خانه سالمندان

اگر عصر یک روز ... فرقی نمی‌کند این روز از جنس کدام فصل باشد، گرما و سرمایش هم مهم نیست، اگر سری به میدان مرکزی شهر قروه بزنید در ابتدای یکی از بلوارها پیرمردان عصا به دستی را می‌بینی که فارغ از هیاهو و سر و صدای ماشین‌ها، در کنار هم نشسته‌اند و گل می‌گویند و گل می‌شنوند، خنده‌هایشان از جنسی است که به راحتی نمی‌شود آن را فهمید، تا لب باز می‌کنند دندان‌های یکی در میان برخی‌هایشان شیرینی و جذابیت صورتشان را دو چندان می‌کند.

تقریباً هر روز در این نقطه می‌توان آنها را دید، بعضی دوستانم به این پاتوق آنها لقب‌سرای سالمندان داده‌اند.

هرچند وجود مراکزی برای نگهداری از سالمندان، برای برخی از پیران دوران‌دیده که کس و کاری را ندارند، ضروری است اما گاه این بی‌مهری فرزندان است که کوله‌بارهای پربهای تجربه را با دنیایی از درد جسمی و روحی روانه این مراکز می‌کنند، تا رنجی را که آنان برای بزرگ کردنشان کشیده‌اند، این گونه با بی‌مهری جبران کنند.

اما شاید واقعاً لازم باشد که بگویم شکر خدا، شهر من خانه سالمندان ندارد و هنوز معلمان خانواده و الگوهای جامعه جایی را در دل خانواده دارند،که البته شاید پر مهر نباشد اما خانه واقعی پدر و مادرهاست که گاهی بی‌مهری فرزندانشان با دلجویی نوه‌ها تسکین می‌یابد.

شهر من فرزندان مهربان بسیاری را دارد که جواب محبت‌های پدر و مادر را به خوبی می‌فهمند و با اینکه شهرشان سال‌ها قدمت شهر بودن را دارد، اما تنها مرکزی که نبودش را تا کنون کسی احساس نکرده و نیازی هم به بودن آن احساس نمی‌کند، سرایی است که سالمندان را به آنجا تبعید می‌کنند تا دوری از خانه و خانواده را در دورانی که بنا به گفته خیلی‌ها انسان کودکی دوباره را از نظر احتیاج به کمک و همراهی نیاز به محبت و مهر و خیلی از رفتارهای دیگر کودکی تجربه می‌کند.

شهر من سرایی به نام سالمندان را به خود راه نداده است تا به فرهنگ انسان‌ساز اسلامی عمل کند. 

تکریم سالمندان، آموزه ارزشمند دینی

در فرهنگ زندگی ساز اسلام،بر تکریم پیران تاکید بسیاری شده است، برخورد با سالمندان از دیرپاترین و سرنوشت‌‌سازترین ارتباط‌هاست و در دین مقدس اسلام، سالمندی، ارزش به شمار آمده و در برخورد با کهن‌سالان بر اصل تکریم و پاسداشت مقام ایشان، تاکید فراوان شده است. تا آن جا که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «تکریم پیران مسلمان تعظیم خداوند است.»

وقتی دفتر سخنان امامان معصوم را ورق می‌زنیم در این‌باره اشاره‌های گویای بسیاری می‌توان یافت.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «از ما نیست کسی که به سالمندان احترام نگذارد و بر کودکان شفقت نورزد».

در معارف اسلامی و آموزه‌های دینی، بر مقام بلند سال‌خوردگان تأکید بسیار شده و از اندیشه پربها و تدبیر پیرانه آنان به نیکی یاد شده است و آن را بر قدرتمندی جوانان برتری داده‌اند.

حضرت علی علیه السلام در سخن زیبایی می‌فرمایند: «اندیشه پیر در نزد من از تلاش جوان خوش آیندتر است». 

خانواده و نیاز سالمندان به کانونی پر عطوفت

در فرهنگ اسلامی، خانواده، کانون خوشبختی، آرامش، غم‌زدایی و تغذیه عاطفی انسان‌هاست. سالمندان، ستون‌های استوار خانواده‌ها هستند و پایدار ماندن و آفت‌زدایی از خانواده وابسته به پاس داشتن حقوق و حرمت آنان است. از این رو باید در کانون خانواده با صمیمانه‌ترین دل‌جویی‌ها، اندوه‌های طاقت‌سوز آنان را زدود و بر زخم‌هایشان مرهمی از محبت و نوازش نهاد، باید به آنان خدمت و محبت کرد و در برابرشان دست اطاعت بر سینه نهاد و به تکریم، بر دست‌هایشان بوسه زد.

احترام به سالمندان در قرآن

قرآن که کتاب هدایت انسان‌هاست، فرهنگ زیبایی زندگی را روبرویمان گسترانیده و افق‌های روشنی از اخلاق انسانی را پیش رویمان گشوده است. در آیه 23 سوره اسراء آمده است: «پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو، یا هردوی آنها، نزد تو به سن پیری رسند، کم‌ترین بی‌احترامی به آنها روا مدار و صدای خود را بر آنها بلند مکن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو.»

 7.18 درصد از جمعیت قروه پیر هستند

به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان قروه، از 157 هزار و 711 نفر جمعیت قروه، 11هزار و 326 نفر، سالمند هستند که این میزان، 7.18 درصد این جمعیت را شامل می‌شود.

اسدالله اللهیاری می‌گوید: از این تعداد 6 هزار و 950 سالمند شهری و 4 هزار و 376 سالمند روستایی هستند.

وی از افزایش شاخص سالمندی در قروه هم خبر داد و افزود: این شاخص از 20.2 درصد در سال 1380 به 32.5 درصد در سال جاری رسیده است و این افزایش، حاکی از کاهش تولدها و جمعیت زیر 15 سال در این شهرستان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قروه تعداد سالمندان را به تفکیک جنسیتی هم اعلام کرد و اظهار داشت: 5 هزار و 835 سالمند مرد و 5هزار و 491 نفر زن هستند.

به گفته اللهیاری، از این تعداد 12 درصد باسواد، 6 درصد تنها و 94درصد با یک یا چند نفر همراه زندگی خود را سپری می‌کنند.

این گنجینه‌های ارزشمند، از مشکلاتی هم رنج می‌برند که مشکل تغذیه‌ای یا همان چاق و لاغری، با 27.9 درصد بیشترین درصد مشکلات را در اختیار دارد.

اللهیاری در این باره می‌گوید: 27.7 درصد از سالمندان از درد زانو شکایت دارند، و 23.4 درصد از آنان هم دچار کمردرد هستند و کم تحرکی هم گریبانگیر 13درصد آنان است.

10.4 درصد از سالمندان قروه‌ای پوکی استخوان دارند، 14.3 درصد دچار کاهش بینایی، 11.1 درصد کم‌شنوایی و 21.4 از بیماری دهان و دندان رنج می‌برند.

استرس و فراموشی هم با نسبت‌هایی نزدیک به هم که به ترتیب13 و 13.1 درصد است، این گنجینه‌های گرانسنگ کار و تلاش و زحمت و تجربه را آزار می‌دهد و 12.3 درصد از آنان بدخواب هستند.

اما مهم‌ترین و بدترین عادتی که سالمندان قروه‌ای دارند، کشیدن سیگار است که 22.2 درصد به این دود به اصطلاح آرامش بخش دروغین عادت دارند.

اللهیاری با اشاره به نقش آموزش در ارائه الگوی صحیح زندگی در دوران سالمندی، تصریح کرد: سالانه 6 هزار و 244 سالمند شهری و روستایی آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند. 

طرح مراقبت در منزل برای معلولان سالمند اجرایی می‌شود

رییس اداره بهزیستی قروه با اشاره به شناسایی 520 سالمند نیازمند توسط این نهاد گفت: از این تعداد 170 نفر از حمایت‌های مستمر توانبخشی و مالی برخوردارند و بقیه نیز به صورت موردی تحت کمک و حمایت قرار گرفته‌اند.

حسین رسولی با اشاره به انجام مقدمات اجرای طرح مراقبت در منزل برای اولین بار در کردستان در این شهرستان گفت: در مرحله نخست این طرح 30 نفر از مددجویان واجد شرایط شناسایی شده‌اند که 20 نفر از آنان سالمند هستند.

 3616هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد هستند

مدیر کمیته امداد از حمایت این نهاد از 3هزار و 616 سالمند در قروه خبر داد و گفت: 2هزار و 996 نفر از افراد تحت تکفل این سالمندان، نیز تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی قرار دارند.

حجت‌الله رحیمی افزود: از این تعداد هزار و 828 خانوار دارای سرپرست مرد و بقیه سرپرست زن دارند.

به گفته وی، هزار و 717 خانوار تک نفره، هزار و 187 خانوار دو نفره، 448 خانوار سه نفره،180 نفر چهار نفره و 84 خانوار دارای 5 نفر و بیشتر هستند.

رحیمی به پرداخت 20 میلیارد ریال مستمری در سال گذشته به سالمندان زیرپوشش این نهاد اشاره کرد و گفت: 296 طرح خودکفایی و خوداشتغالی به خانوارهای سالمند و فرزندان آنها در این مدت نیز اشاره کرد و افزود: 70 مورد جهیزیه نیز به منظور کمک به فرزندان در آستانه تشکیل خانواده سالمندان به آنها پرداخت شده است.

وی از ارائه کمک‌های موردی و تسهیلات قرض‌الحسنه 10 میلیون ریالی، تسهیلات قرض‌الحسنه 20 میلیون ریال کمک هزینه ازدواج به فرزندان سالمندان هم خبر داد گفت: کمک‌هایی نیز در زمینه‌های داور و درمان، کمک‌های بلاعوض تعمیرات اساسی ساختمان مسکونی و یا احداث آن به سالمندان زیرپوشش این نهاد ارائه می‌شود.
============
گزارش از کلثوم مومنی
============
انتهای پیام/79009/ل40
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها