امروز : جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 15
۱۳:۰۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 58628
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۱۴
تعداد بازدید: 150
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «100 آگهی مطبوعات» که به بررسی آگهی‌های تبلیغاتی دهه 20 تا 50 شمسی در ایران می‌پردازد با ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «100 آگهی مطبوعات» که به بررسی آگهی‌های تبلیغاتی دهه 20 تا 50 شمسی در ایران می‌پردازد با سخنرانی کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، مجید بلوچ و شمس لنگرودی در خانه هنرمندان رونمایی می‌شود.

 کتاب «100 آگهی مطبوعات» به تالیف فرشید پارسی‌کیا، روز 27 مهر در گالری بهار خانه‌ی هنرمندان ایران با حضور و سخنرانی کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، مجید بلوچ، آرش تنهایی و شمس لنگرودی رونمایی می‌شود.

فرشید پارسی‌کیا هنرمند و مدرس گرافیک درباره این کتاب گفت: محتوای این کتاب درباره تاریخ گرافیک تبلیغاتی در ایران است و در این کتاب تاریخ گرافیک تبلیغاتی ایران مرور شده است. 100 آگهی مطبوعاتی نوآور که در سال‌های 1320 تا 1357 در مطبوعات منتشر شده‌اند، در این کتاب بازنشر و معرفی می‌شوند.

وی افزود: هدف من از گردآوری این کتاب تاریخ‌نگاری است و به همین دلیل چون برای انتشار نشریات از فعل «طبع شدن» استفاده می‌شد من عنوان «آگهی مطبوعات» را برای کتاب انتخاب کردم. پیش از کتاب «100آگهی مطبوعات» دو اثر مشابه هم منتشر شده است، اما این دو به دلیل عدم دسترسی به منابع توسط نویسندگان‌شان اشکالاتی دارند. به عنوان مثال در یکی از این دو کتاب درج شده که نخستین آگهی مطبوعاتی در شماره 6 روزنامه «وقایع اتفاقیه» منتشر شده است، در صورتی که این دومین آگهی است و نخستین آن در سومین شماره این روزنامه منتشر شده بود.

این مدرس گرافیک در ادامه اظهار کرد: اوج جریان آگهی مطبوعاتی در ایران با تاسیس دو موسسه «آوانگارد» با مدیریت کامران کاتوزیان و «فاکوپا» با مدیریت فرهاد هرمزی شروع می‌شود. با وجود آن که هرمزی چندین سال است که از دنیا رفته، اما باز هم بدون ‌شک فعال‌ترین و مهم‌ترین تبلیغات‌چی در ایران، حتی در دهه اخیر است.

پارسی‌کیا درباره نقطه شروع تاریخ‌نگاری این کتاب توضیح داد: من مباحث کتاب «100آگهی مطبوعات» را از جریان ارتباط بصری در ایران و جریان‌های ارتباطی از دوره پیشاآریایی شروع کردم. در واقع این بخش یک بسترسازی برای محتوای بخش دوم کتاب است. 

وی درباره کار پژوهشی خود در این کتاب، گفت: من مقداری روزنامه قدیمی در آرشیو و کتابخانه شخصی خودم داشتم و در مقطعی نیز با زحمت و صرف هزینه بسیار هفت هزار آگهی مطبوعاتی از سال 1320 تا سال 1357 را جمع‌آوری کردم. پیدا کردن اصل روزنامه‌هایی که این آگهی‌ها در آن‌ها منتشر شده بودند، بیشترین زمان و انرژی را از من گرفت.

پارسی‌کیا همچنین به انتشار اسنادی در کتاب اشاره کرد: از بین اسناد جمع‌آوری شده نزدیک به 100 آژانس تبلیغاتی را شناسایی و از بین این‌ها نیز نام طراحان همکار این آژانس‌ها را پیدا کردم. همچنین از میان امضای موجود در آگهی‌ها توانستم نام چندتن از طراحان شعارهای تبلیغاتی را نیز بیابم. از بین این هفت هزار، ابتدا نزدیک به 450 آگهی را که از نظر طراحی گرافیک در زمان خود جذاب و در تکنیک نوآور بودند و البته شعار تبلیغی خوبی داشتند، برای درج در کتاب انتخاب کردم و در نهایت از بین این آگهی‌ها 100 اثر در این کتاب منتشر شد. برای انتخاب نهایی این 100 آگهی از کمک‌های فکری آرش تنهایی و ایمان ملاجعفری نیز بهره بردم.

پارسی‌کیا در پایان از انتشارات «ایده» به عنوان ناشر کتاب، یاد کرد و گفت: این کتاب روز 27 مهر در گالری بهار خانه هنرمندان همزمان با جشن پنج سالگی «ایده» با حضور و سخنرانی کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، مجید بلوچ، آرش تنهایی و شمس لنگرودی رونمایی می‌شود.

فرشید پارسی‌کیا فارغ التحصیل رشته گرافیک است و هم‌اکنون مدرس گرافیک است. وی موسس گروه هنری پاراگراف و مدیر هنری نشریاتی چون «چیستا» و «دانش و مردم» بوده است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها