امروز : چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 August 23
۲۳:۰۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 5878
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۴۵
تعداد بازدید: 189
به گزارش خبرنگار تئاتر فارس نشست هم اندیشی بررسی وضعیت تئاتر دفاع مقدس با حضور جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت،‌ حسین مسافرآستانه دبیر چهاردهمین ...

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس نشست هم اندیشی بررسی وضعیت تئاتر دفاع مقدس با حضور جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت،‌ حسین مسافرآستانه دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت و حفیظ‌الله رفیعی رئیس انجمن تئاتر دفاع مقدس و انقلاب روز گذشته در تالار اسوه برگزار شد.

حسین مسافرآستانه دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت در این با بیان آنکه این رخداد نمایشی بعد از طی فراز و فرودهایی و وقفه‌ای چند ساله بار دیگر توسط انجمن تئاتر دفاع مقدس و بنیاد روایت در گام سیزدهم خود احیاء شد گفت: در شکل جدید برگزای این رخداد نوع نگاه به تولید آثار با موضوعاتی فراتر از دفاع مقدس مدنظر مسئولان قرار گرفت و در گام چهاردهم این جشنواره نیز سعی می‌کنیم تا تغییرات عمل شده در دور قبل را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم.
 
وی ادامه داد: از دور قبلی این رویداد بنا بر آن گذاشته شد تا مفاهیم جاری و مطرح در جهان پیرامون ما چون بیداری اسلامی، مقاومت اسلامی، ظلم ستیزی و ایستادگی در برابر اسلام هراسی به مفهوم دفاع مقدس و انقلاب اسلامی که از مضامین ابتدایی و نخستین شکل‌گیری این رخداد نمایشی بودند افزوده شوند و برای توسعه این نگاه جهان‌شمول در قالب جشنواره چهاردهم تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت خاطرنشان کرد: آنچه مدنظر ما قرار دارد دربرگیرنده تمام موضوعات فرهنگ مقاومت در ایران و جهان و در راستای مفاهیم کلان ارزشی نظام جمهوری اسلامی ایران است و قصد داریم با برگزاری این رویداد به حماسه جنگ تحمیلی، بعدی «تقدیس گونه» ، آنچنان که شایسته دلاورمردی های رزمندگان ایران اسلامی به عنوان الگوهای مقاومت ملت مظلوم جهان باشد، ببخشیم.
 
 
مسافرآستانه گفت: بر همین اساس بنا داریم تا از این پس به صورت فصلی شاهد برگزاری چنین نشست‌های هم اندیشی و صمیمی با حضور هنرمندان، پژوهشگران، منتقدان و دست اندرکاران امور نمایشی کشور باشیم تا در خروجی برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت شاهد معرفی فراگیر فرهنگ مقاومت به عموم مخاطبان این رخداد نمایشی به شکل عملی و اجرایی آن باشیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس و با اتکا به دو اصل ایجاد فرصت مکفی برای ارزیابی و برنامه‌ریزی مناسب و مدون و همچنین جلوگیری از بیماری جشنواره زدگی، جهت رسیدن به رخدادی تاثرگذار و جریان‌ساز، تصمیم بر آن گرفته شد تا این رویداد نمایشی به شکل دوسالانه برگزار شود.
 
در ادامه این نشست جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت گفت: باید بر این مفهوم کلان اشراف داشته باشیم که ما چیزی به نام «تقدس» جنگ نداریم. وقتی وزارتی به عنوان وزارت دفاع در کشور وجود دارد معنای آن، این است که ما باید مفهوم جنگ را از دفاع جدا کنیم و در تولی آثار نمایشی سعی‌مان باید بر تولید آثار ضد جنگ باشد.

وی ادامه داد: ما جشنواره تئاتر مقاومت و بنیاد روایت را تاسیس کردیم تا فرهنگ مقاومت و انقلاب را توضیح دهیم و بر این نکته نیز تاکید دارییم که مخالفتی را با ذات اعتراضی تئاتر نداریم؛ اما آنچه به عنوان وظیفه ما تعریف شده آن است که ترویج فرهنگ مقاومت در جشنواره تئاتر مقاومت صورت گیرد و توسعه این فرهنگ تنها هدف مورد حمایت ما در عرصه تولی آثار نمایشی است.

جباری با تاکید بر آنکه هشت سال دفاع مقدس و وجود خانواده‌هایی با پنج یا شش شهید، مواردی هستند که نمونه‌ای از آنها در جهان وجود ندارد خاطرنشان کرد: گاهی اوقات دیده‌ایم که ما در تولید آثارمان به این مسائل نادر توجه نمی‌کنیم و با کلی‌گویی و کلی‌سازی صحنه‌های نمایشی چنین ارزش‌های بزرگی را زیر سوال می‌بریم.

وی افزود: در این نکته شکی وجود ندارد که دفاع مقدس لبریز از نقاط مثبت و منفی بود اما نباید فراموش کنیم که در آن نقاط منفی نیز صدها رویداد و نشانه مثبت است که وظیفه ما بازتاب و انتشار آنها است نه تاکید بر وجوه منفی که در هر جنگ و دفاعی موجود است.
 
در ادامه حمیدرضا نعیمی نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر با اشاره به برگزاری چنین جلسه هم اندیشی گفت: خوشحالیم که بعد از گذشت چهارده دوره از برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت و دو ده از تاریخ پایان جنگ تحمیلی هشت ساله، امروز دست اندرکاران تئاتر دفاع مقدس میزی را قرار داده اند تا پشت آن بنشینند و به سوالات هنرمندان دلسوز و فعال در این گونه هنری پاسخ دهند.

وی با طرح پرسش‌هایی چون اگر این جشنواره برگزار نشود چه اتفاقی در عرصه نمایش کشور روی می‌دهد و اینکه آیا نگارش نمایشنامه‌های دفاع مقدس تنها در گرو برگزاری چنین رویدادی است؟ گفت: پاسخ اصلی اینجاست که دست اندرکاران این جشنواره و بنیاد روایت فتح باید بر این نکته اشراف داشته باشند که هنرمندان متعهد و دغدغه‌مند فارغ از بهانه‌هایی چون جشنواره تئاتر مقاومت و فارغ زا کار سازمانی و تشکیلاتی، نوشتن درباره جنگ تحمیلی را وظیفه و رسالت خود می‌دانند.

نعیمی با بیان آنکه کوچکترین و البته مهمترین خواسته هنرمندان آن است که برای آثارشان شرایط اجرای عمومی مستمر فراهم شود گفت: دبیر این جشنواره می‌گوید هدف از برگزاری این رویداد تقدس بخشیدن به مفهوم مقاومت است؛ اما در این میان رویکرد خود را مشخص نمی‌کند که نمایشنامه‌نویس «قربان صدقه‌گو» می‌خواهد یا آنکه بر ذات تئاتر به عنوان هنری اعتراضی اشراف دارد.

وی با بیان آنکه هنرمندان تئاتر، سینماگر و صنعتگر نیستند و هدف شان این است که با زحمت و مرارت تلاش کنند تا به زبان تئاتر به نقد جریانات جاری در جامعه بپردازند افزود: اگر تنها نویسنده می‌خواهید تا در سایه سفارش نمایشنامه‌ای را به رشته تحریر درآورد به دنبال اهلش بروید اما اگر هدف‌تان طرح تفکر و جریان‌سازی است می‌توانید بر روی تک تک هنرمندان متعهد تئاتر کشور حساب کنید.
 
نعیمی با بیان آنکه مسئولان نباید هراسی به سبب نوشتن و تولید آثار هنرمندن نمایش در زمینه دفاع مقدس به دل خود راه بدهند گفت: فعالان عرصه هنرهای نمایشی از مردمان همین سرزمین هستند که جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را با پوست و گوشت خود حس کرده اند و بر این اصل یقین دارند که حماسه هشت سال دفاع مقدس بعد از اتفاق مشروطه در تاریخ 100 ساله معاصر کشورمان، عظیم‌ترین و مهم‌ترین رویدادی است که به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: تعیین ضوابط و چارچوب تنها هنرمندان را از فعالیت در این عرصه سرخورده می‌کند، خواهش ما فعالان تئاتر آن است که مسئولیت پذیر باشید و به جای تنگ کردن حلقه فعالیت‌های هنرمندان بر تعهدات و انجام قول‌هایی که به خانواده تئاتر دفاع مقدس داده‌اید، پایبند باشید.

این نویسنده تئاتر با طرح این پرسش که چرا چهره‌های حرفه ای و شناخته شده وارد عرصه تولید آثار نمایشی دفاع مقدس نمی شوند خاطرنشان کرد: پاسخ ساده‌ای دارد و آن این است که مسئولان این حوزه در کنار هنرمندان حضور ندارند و با قراردادن ضوابط و چارچوب‌های سخت و غیرمنطقی در مقابل هنرمندان قرار گرفته‌اند.

نعیمی در ادامه خطاب به جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت گفت: ممکن است به ما بگویید سرنوشت نمایش «ترن» چه شد؟ 30 هنرمند به نمایندگی از 30 خانواده در این اثر نمایشی درگیر بودند اما ماحصل تلاش آنها به کجا رسید؟ در حساس‌ترین زمان ممکن، بنیاد روایت دست از حمایت آنها برداشت.

وی ادامه داد: هنرمندان سرشناس و چهره‌های سینمایی که حضور در این نمایش دفاع مقدس را افتخار کارنامه کاری خود می دانستند با این بی مهری شما با سرخوردگی تئاتر دفاع مقدس و فعالیت در این حوزه را به کنار گذاشتند؛ شخصیت و هویت هنرمند اسبابی برای تجربه مدیران ناآشنا با تئاتر نیست و امیدوارم در ادامه این نشست شاهد عملیاتی شدن وعده های مدیران بنیاد روایت فتح و حمایت همه جانبه آنها به شکل عمل گرایانه از هنرمندان تئاتر کشور باشیم.
 
سیروس همتی نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر در این نشست هم‌اندیشی با بیان آنکه دو سال پیش نمایشنامه‌ای را با دعوت حفیظ الله رفیعی رئیس انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای چاپ به این انجمن ارائه کرد که توسط بازخوانان رد شد گفت: امروز این نمایشنامه به عنوان یک اثر موفق توسط یک نهاد دولتی در اولویت چاپ قرار دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته به عنوان مدیر تولید نمایش دفاع مقدسی «روشان» از مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تقاضای حمایت از این اثر را کردم اما این امکان هم از من دریغ شد و در ادامه طبق آمار مجموعه تئاترشهر، این نمایش رکورد پرفروش‌ترین نمایش حوزه جنگ را به خود اختصاص داد.

بازیگر نمایش «ترن» خاطرنشان کرد: حاشیه‌های این نمایش و رها کردن حمایت آن توسط انجمن تئاتر انقلاب اقدام دیگری بود که با اهداف و الویت‌های کاری این انجمن خوانشی ندارد، حال با این کارنامه آیا می‌توان به قول‌ها و سخنان مدیران عامل بنیاد روایت و انجمن تئاتر دفاع مقدس بار دیگر اتکا کرد؟

در ادامه مالک سراج و میلاد نیک آبادی از کارگردان جوان و فعال در جشنواره تئاتر مقاومت نیز به بیان وعده‌های عملی نشده مسئولان انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درباره حمایت از آثارشان پرداختند.
 
جباری در پاسخ به انتقادات به عمل آمده با اشاره به حاشیه‌های به وجود آمده درباره نمایش «ترن» به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی نیما دهقان گفت: در مورد این نمایش، شکل تولید و اجرای عمومی آن مسائل فراوانی بیان شد اما ما تصمیم گرفتیم تا سکوت را در پیش گیریم اما در صورت نیاز در موردش صحبت خواهیم کرد.

همچنین حفیظ‌الله رفیعی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با بیان آنکه حسن برگزاری این نشست در آن است که از یک سو در ابتدای سال و از سوی دیگر در آستانه برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت قرار داریم گفت: حضور هنرمندان، کارشناسان، منتقدان و مدیران تئاتر کشور در چنین نشست‌های صمیمی به ما در راستای هم‌افزایی، هم فکری و هم‌گرایی هر چه بیشتر برای برگزاری این رویداد مهم نمایشی یاری خواهد رساند.

وی نیز در مقام پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره وعده‌های عملی نشده انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: بار دیگر تاکید می‌کنیم که انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بر اساس سیاست‌های اجرایی و محتوایی خود برای تولید آثار نمایشی دفاع مقدس برنامه‌های ویژه‌ای دارد و درباره نمایش «ترن» و حاشیه‌های اطراف آن نیز تنها برای دامن نزن به حواشی‌های به وجود آمده و حفظ حرمت تصمیم گرفتیم دربرابر صحبت‌های مطرح شده سکوت را انتخاب کنیم.
 
در ادامه سعید اسدی مدرس، منتقد و کارگردان تئاتر به انتقاد از سیاست‌های حمایتی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از تولید آثار نمایشی و تفاوت آن با جریان تولید اجتماعی تئاتر در کشور پرداخت و گفت: محورهایی مانند مولدان، تولیدگران و حمایت‌کنندگان چرخه اصلی جریان استمرار تئاتر دفاع مقدس را در کشور تشکیل می‌دهند که متاسفانه به دلیل وجود سیاست‌های غیر هم‌جنس نهادهای حمایتی تئاتر شاهد بروز چنین آسیب‌هایی در نمایش دفاع مقدس در کشور هستیم.

وی ادامه داد: روشن نبودن و عدم تعریف واضح از ارزش‌های مطرح شده در تولید آثار مرتبط با جنگ تحمیلی توسط نهادهای متولی امر نمایش و مدیریت‌های جزیره‌ای در بخش‌ها و ادارات گوناگون سبب شده تا سیاست واحدی در امر تولید و اجرای مستمر این نمایش‌ها وجود نداشته باشد که متاسفانه صدمه و آسیب اصلی این تفاوت‌ها متوجه بدنه هنرمندان و فعالان این عرصه می‌شود.

مدیر تالار مولوی خاطرنشان کرد: آقای رفیعی با نگاه خود بر حمایت تاکید می‌کنند و هنرمندان نیز دغدغه‌های خود را برای حمایت از آثارشان مطرح می‌سازند و در این میان چون سیاست واضح و مشترکی وجود ندارد مسلم است که نتیجه این رایزنی‌ها و بحث‌ها به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید.

نصرالله قادری نمایشنامه نویس، کارگردان و دیگر میهمان حاضر در این نشست نیز با بیان آنکه صادر کردن حکمی نظیر این گفته که تئاتر، هنر اعتراض است از دکترین حزب توده بود که متاسفانه به بدنه نمایش کشور ما راه پیدا کرده است گفت: نتیجه این تفکر است که ما امروز شاهد اتفاقی تلخی به نام عدم حمایت از تئاتر در تمامی اشکال آن در جامعه و برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی هستیم.

وی ادامه داد: از یک سو مسئولان نمی‌دانند که از تئاتر چه می‌خواهند و از سوی دیگر هنرمندان نیز نمی‌دانند که باید چه نمایشی را تولید کنند تا مورد حمایت قرار گیرند و بر همین اساس است امروز عموم هنرمندان اینجا جمع شده‌اند و از مرکزی به نام انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تنها می خواهند که از جریان تولید و اجرای مستمر آثار نمایشی با محتوای جنگ تحمیلی به شکلی عملی و نه در کلام حمایت به عمل آید.
 
در این نشست رویا افشار بازیگر تئاتر با بیان آنکه به دلیل شرایط زندگی در جنوب کشور از نزدیک شرایط جنگ را درک کرده‌ام و به شرایط خانواده شهید و جانباز آن دوران اشراف کامل دارم گفت: اینکه دبیر یک جشنواره تنها تاکید می‌کند تا تقدس یک رخداد را با تمام فراز و فرودهایش به تصویر بکشیم برای من قابل درک نیست.

وی ادامه داد: هدف از تولید تئاتر به عنوان هنری فاخر و اندیشه ورز، طرح مساله و ایجاد چالش بریا مخاطب و پاسخ گویی به سووالات ذهنی آنها است؛ مدیران و دوشادوش آنها هنرمندان تئاتر دفاع مقدس باید به دنبال طرح مساله و اشتیاق به تفکر در بین نسل جوانی باشند که جنگ را ندیده‌اند و در برابر بمباران خبری بیگانگان تصاویر ناقص و معیوبی از آن را درک کرده‌اند.

این بازیگر با بیان آنکه به دلیل تصاویر آمیخته به دروغ غربیان از جنگ تحمیلی علیه ملت ایران حتی در بین جوانان نسل امروز افرادی هستند که نمی‌خواهند از آن دوران تصویری را به خاطر بسپارند، تاکید کرد: اینجاست که رسالت تئاتر و هنرمندان آن بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید تا با تلاش صادقانه خود سعی کنند تا تصویر حقیقی از دوران دفاع مقدس را به این نسل از مخاطبان انتقال دهند.

افشار یادآور شد: وظیفه هنرمندان و ارگانی چون بنیاد روایت تسهیل کردن امور بری تولید آثاری است که تلخ و شیرین جنگ را به زبان واقعی و ملموس در اختیار جوانان بگذار نا انکه شرایطی را فراهم آمورد که هنرمندان تئاتر تمایلی برای حضور در تولید و اجرای چنین آثاری در صحنه‌های نمایشی کشور نداشته باشند.
 
رفیعی در پاسخ به انتقادات مطرح شده با بیان آنکه در حوزه تولیدات آثار نمایشی دفاع مقدس انجمن تئاتر انقلاب به شکل حمایتی و مشارکتی حضور خود را به اثبات رسانده است گفت: در حال حاضر رویکرد اصلی بنیاد روایت بر تولید و حرکت به سمت توسعه نمایش دفاع مقدس استوار است.

وی ادامه داد: در این میان شاید در ابتدای راه قرار داشته باشیم اما بنا داریم تا تمام تلاش خود را برای ارتقای این‌گونه نمایشی در کشور انجام دهیم.

جباری نیز با اشاره به این مساله که مشکلاتی که در دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر مقاومت وجود داشت رد گام سیزدهم و با تاکید بر اجرای عمومی آثار تا حد بالایی برطرف شد گفت: چهاردهمین دوره این جشنواره نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود و تلاش می‌کنیم آثارراه یافته به این رخداد پیش و یا پس از جشنواره چهاردهم اجرای عمومی در تهران و شهرستان ها داشته باشند.

وی ادامه داد: جشنواره باید فرصتی را فراهم کند تا ابتدا علاقه‌مندان به تئاتر دفاع مقدس نمایش‌ها و تالارهای خود را انتخاب کنند و تولیدکنندگان نیز باید از اجرای آثار خود اطمینان داشته باشند تا در سایه چنین تعامل و جریان پیوسته‌ای به دنبال نهادینه کردن فرهنگ مقاومت در جامعه با استفاده از ابزار تاثیرگذاری چون نمایش باشیم.

در این مراسم هنرمندان و مسئولانی چون اسماعیل عالی زاد دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نصرالله قادری، رویا افشار، فرهاد تجویدی، حسین پارسایی، اتابک نادری، وحیدآقاپور، حمیدرضا نعیمی، مالک سراج‌پور، سعید اسدی، میلاد نیک‌آبادی، عباس غفاری، شهرام نوشیر مدیر کانون نمایش خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حضور داشتند.
برچسب ها:
آخرین اخبار