امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۳:۱۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 58998
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۹
تعداد بازدید: 70
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اگرچه شکست پروژه‌های عظیم سینمایی در گیشه چیز جدیدی نیست ولی سینمای هالیوود طی یک دهه اخیرا ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اگرچه شکست پروژه‌های عظیم سینمایی در گیشه چیز جدیدی نیست ولی سینمای هالیوود طی یک دهه اخیرا به کرات این مسئله را تجربه کرده است.

چنین تجربیاتی کم کم استودیوهای هالیوودی را به این فکر واداشته که شاید به مدلی جدید برای تجارت نیاز داشته باشند.

«پیتر بارت»، تهیه‌کننده سابق سینمای هالیوود و منتقد نشریه سینمایی «ورایتی» در این باره می‌گوید: شکست بزرگ پروژه‌های عظیم سینمایی به این معناست که این سینما برای ادامه و بقاء به طرح جدیدی نیازمند است.

از جمله شکست‌های اخیر هالیوود می‌توان به برخی از فیلم‌های تابستان امسال اشاره کرد که با بودجه بالغ بر 100 میلیون دلار و یا بیشتر ساخته شده بودند ولی در گیشه نه تنها سود نکردند بلکه نتوانستند هزینه ساخت‌شان را نیز جبران کنند از جمله دو فیلم پرهزینه «تفنگ‌دار تنها» و «سقوط کاخ سفید».

به عنوان مثال فیلم «پیشخدمت لی دنیل» در اولین تعطیلات هفتگی خود حدود 25 میلیون دلار فروش کرد که حتی جوابگوی هزینه 30 میلیون دلاری‌ آن برای ساخت فیلم هم نبود.

«پیتر بارت»، منتقد سینما معتقد است: کمدی‌ها و درام‌های بسیار سنتی که با بودجه‌ای بالغ بر 20 تا 40 میلیون دلار ساخته می‌شوند، هنوز بخش اعظمی از تجارت فیلم در سینمای هالیوود را تشکیل می‌دهند ولی به همین اندازه مهم است که هالیوود در ارتباط با پروژه عظیم خود کمی قانون‌مندتر عمر نماید و استودیوها نیز اساس مدل تجارتی خود را تغییر دهند.

بارت گفت: آمارهای روزانه نشان می‌دهند که پروژه عظیم هالیوود_چون فیلم‌های دنباله‌دار و فیلم‌های سوپر قهرمانانه‌ای که با هزینه‌های سرسام‌آور ساخته می‌شوند_ که انتظار می‌رود استودیوهای را به سودهای سرشار برساند، نه تنها بییش از 100 میلیون دلار صرف ساخت آن‌ها می‌شود، بلکه 100 میلیون دلار و حتی بیشتر صرف تبلیغ آن می‌شود که این به این معنا است که اینگونه فیلم‌های بیش از 200 میلیون دلار هزینه ساخت در بر دارند تا شاید سازندگانش را به سودی قابل توجه برساند.

وی افزود: امروزه فیلمی چون «جنگ جهانی زد» با بودجه‌ای تقریبی 220 میلیون دلار ساخته می‌شود سپس حدود 150 میلیون دلار تنها صرف تبلیغات و هزینه‌های بازاریابی آن می‌شود و در نهایت «ویاکوم» از فروش 500 میلیون دلاری این فیلم در سطح جهان خوشحال است در حالی‌که در نهایت تنها حدود 200 میلیون دلار سود عاید استودیوی سازنده آن شده است.

حال این سوال مطرح است که چرا علی‌رغم این مشکلات همچنان هالیوود به ساخت پروژه عظیم سینمایی علاقمند است؟

شاید به این خاطر است که هالیوود بیش از بازار داخلی بر بازارهای خارجی تمرکز کرده‌اند.

امروزها مخاطب جهانی برای هالیوود از الویت برخوردار است، آنچنان‌که واکنش مخاطب برزیلی، چینی و روسی بیش از بازخوردهای یک فیلم در آمریکاست و از آنجایی‌که بیشتر مخاطبان خارجی با زبان انگلیسی به اندازه کافی آشنایی ندارند، تمرکز اصلی سازندگان فیلم‌های هالیوود بر استفاده از جلوه‌های تصویری هر چه عظیم‌تر و پرزرق و برق‌تر است.

البته هنوز هستند پروژه‌های عظیمی که با پیش‌بینی سازندگانشان هم‌خوانی دارد، همچون فیلم سینمایی «مرد آهنی 3» که در گیشه آمریکا 408 میلیون و در سطح جهان 805 میلیون دلار فروش کرد و یا فیلم سینمایی «سریع خشمگین 6» که بیش از 238 میلیون دلار در آمریکا و 547 میلیون دلار در سطح جهان فروش کرد.

«پیتر بارت»، در انتقاد دیگری از صنعت سینمای هالیوود گفت: بسیاری از فیلم‌های گران هالیوود برای مخاطبان جوانی ساخته می‌شود که خود هزار کار برای انجام دادن دارند که بسیاری از آنها را به سینما رفتن ترجیح می‌دهند در حالی‌که مخاطبان پر و پا قرص سینما، بیشتر افراد 45 سال به بالا هستند.
انتهای پیام/ ا
برچسب ها:
آخرین اخبار