امروز : یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 22
۰۰:۲۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 59054
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۸
تعداد بازدید: 47
کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره جدیدترین پژوهش‌هایش به خبرنگار آیین و اندیشه فارس ...

کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره جدیدترین پژوهش‌هایش به خبرنگار آیین و اندیشه فارس گفت: این روزها تمام مدت مطالعاتی‌ام را مشغول کار تحقیق گسترده‌ای هستم که مربوط به مجموعه تحولات فکری فلسفی پیش از اواخر دوره یونانی‌مآبی، رومی و یک دوره اسلامی است که البته هنوز برای آن نام واحدی تعیین نکرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه یک تحول فکری بین دوره‌های باستان و قرون وسطی وجود دارد، گفت: بر این دوره خیلی کم کار شده است بنابراین من در یک سیر تاریخی و تحقیق میان رشته‌ای بر تاریخ فلسفه و فلسفه غرب و اسلامی بر حوزه‌های مغفول مانده کار می‌کنم، چرا که تمام این دوره‌ها براساس یک سیری به هم متصل هستند و من تلاش دارم که نشان دهم این دوره‌ها، هم مورد استفاده فلاسفه غرب بوده، هم فلاسفه اسلامی و شرق.

مجتهدی با تأکید بر اینکه منابع فکری کندی، فارابی، ابن سینا، بهمنیار، سهروردی و ... با منابع متفکران آن دوران در غرب کم و بیش یکی است، افزود: کار تحقیقی در این حوزه را تقریباً از اردیبهشت ماه آغاز کردم و مطمئن هستم که یکی دو سالی به طول می‌انجامد.

وی در پاسخ به این سؤال که یکی از دوره‌هایی که از نظر شما جذاب بوده و بیشتر مورد غفلت قرار گرفته، چه دوره‌ای است، گفت: یک دوره‌ای که بعضاً جنبه اشراقی دارد و در آن گرایش‌های پیش از سهروردی شامل یک گرایش اشراقی هرمسی وجود دارد. البته ما به ناچار به اجمال بدان پرداخته‌ایم چرا که دوره پیش از آن در فلسفه باستان که به فلوطین ختم می‌شود، مهم است بنابراین فیلسوفان قرون وسطی و اسلامی هم معمولاً از این دوره خیلی سریع گذشته‌اند در این بخش افکار التقاطی، رواقی، هرمسی و گرایش‌های دینی شدیدی مطرح است ولی جزء به جزء و متفکر به متفکر معمولاً درباره آن بحث نمی‌شود.

مجتهدی با اشاره به ریشه‌های فلسفه اسلامی و اعتقادات مسلمانان که به همین ریشه‌ها توسل یافته، گفت: دو کتاب بسیار معروف به نام اسولوجیا و کتاب العلل در حوزه فلسفه وجود دارد که فلاسفه غرب آن را به خود نسبت می‌دهند و می‌گویند که برای ارسطوست، درصورتی که اینها مستقیم برای ارسطو نیست تنها جنبه‌های ارسطویی دارد ولی احتمال مقرون به یقین اینها از آثار افرادی مثل ابرقلس و قسمتی هم فلوطین با یک نوع کار التقاطی است بنابراین این کتاب‌ها بسیار مورد استفاده قرار گرفته چرا که از طریق آنها فلسفه اسلامی و غربی و نظرات متکلمان و مسیحیان با دیگر اندیشه‌ها تلفیق شده است.

وی با اشاره به اینکه شب و روز بر این سیر تحولات فکری فلسفی کار می‌کند تا آن اندازه که چشمانش به درد می‌آید، گفت: این کار خیلی پیچیدگی‌ها دارد بنابراین زود نمی‌توان انتظار نتیجه داشت و اینکه بتوانیم فضا را براساس آن تغییر دهیم، حتی گاهی تحقیقاتم به نتیجه هم می‌رسد ولی منابع جدید پیدا می‌کنم و دوباره به قبل بازمی‌گردم به خصوص در ایران که منابع به آن اندازه که باید نیست. البته من خود کتاب زیاد دارم و کتابخانه مجهزی دارم، پژوهشگاه علوم انسانی نیز کتابخانه خوبی از آثار عمومی و به زبان فرانسه دارد من هم که زبان فرانسه بیشتر مطالعه می‌کنم و بیشتر آثار مرجع نیز به فرانسه هستند.

وی در پایان یادآور شد: توجه به سیر تاریخی ریشه بررسی تحولات فکری است تاریخ بهترین منبع برای همه تحقیقات است به شرطی که به درستی مورد مطالعه و استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار