امروز : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 23
۱۱:۱۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 59057
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۸
تعداد بازدید: 98
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، برای رسیدن به چنین موقعیت و وضعیت خوبی، هر دو گروه فیلم‌سازان قدیمی و جدید سینمای کشور به جنب ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، برای رسیدن به چنین موقعیت و وضعیت خوبی، هر دو گروه فیلم‌سازان قدیمی و جدید سینمای کشور به جنب و جوش برخواسته‌اند.




تازه‌ترین خبری که رسانه‌های گروهی و تماشاگران سینما را در این کشور اروپای شرقی شگفت‌زده کرده است، خبر تولید یک فیلم مافیایی توسط شرکت فیلم‌سازی قدیمی و معتبر آکسون استودیو است. اما آنچه در رابطه با خبر تولید فیلمی درباره مافیای لهستانی بیشتر از هر چیز مورد توجه قرار گرفته است، احتمال کارگردانی ان توسط آندره‌ی وایدا فیلم‌ساز کلاسیک سینمای لهستان است. از آن‌جا که شرکت فیلم‌سازی آکسون استودیو تهیه کننده درام تاریخی و شرح حال گونه والسا،مرد امید آندره‌ی وایدا است، این شایعه در حد زیادی بخش شده که او کارگردان محصول جدید این شرکت فیلم‌سازی هم هست.

یان کویسینسکی مدیر شرکت آکسون استودیو می‌گوید این فیلم مافیایی با نام توتم جلوی دوربین خواهد رفت و از آن،به عنوان یک فیلم درجه یک و خاص اسم می‌برد که درحال و هوای فیلم‌های موفقی مثل تحمیل کننده/پوشر و بال‌هد خواهد بود. به گفته این تهیه کننده :«قصد نداریم برای فیلم از وجود بازیگران سرشناس و حرفه‌ای استفاده کنیم. توتم با حضور نابازیگران و غیر حرفه‌ای‌های سینما ساخته می‌شود و فیلمی به شدت تاریک، تلخ و کم هزینه خواهد بود. در یک کلام، این فیلم حال و هوایی کاملاً متفاوت از محصولات تولید شده در شرکت فیلم‌سازی مان خواهد داشت و در عین حال، شباهت زیادی هم به فیلم‌های معمول سینمای لهستان نخواهد داشت.»




از داخل شرکت آکسون استودیو شنیده می‌شود که تهیه کنندگان فیلم یاکوب چارون را برای کارگردانی توتم انتخاب کرده‌اند. او فیلم‌ساز جوانی است که قبل از این فقط دو فیلم کوتاه ساخته است. این فیلم‌ها با تحسین منتقدان سینمایی روبرو شده و جوایزی از جشنواره‌های بین‌المللی و داخی گرفته‌اند. همین موفقیت‌ها، راه را برای کارگردانی اولین فیلم بلند سینمایی وی فراهم کرده است.

چارون که دستی هم در موسیقی دارد و تا به حال دو نوول هم از او به چاپ رسیده ، می‌گوید تصور می‌کند آندره‌ی وایدا گزینه بسیار بهتری برای کارگردانی درام اجتماعی و تلخ توتم است تا خودش.
قیام ورشو




دست مایه قرار دادن فعالیت‌های مافیای درحال رشد لهستان برای یک فیلم سینمایی، در شرایطی است که یان کوماسا یکی دیگر از فیلم‌سازان جوان کشور در حال به پایان رساندن فیلم‌برداری ورشو 44 است. این فیلم که فیلم‌برداری آن شصت و سه روز طول می کشد، مضمونی تاریخی دارد و شورش سال 1944 این کشور اروپای شرقی را به تصویر می‌کشد. هزینه کلان هشت میلیون دلاری تولید فیلم، آن را تبدیل به یکی از بحث‌برانگیزترین محصولات صنعت سینمای لهستان کرده است. به همین دلیل، تحلیل‌گران اقتصادی سینما می‌گویند در انتظار اکران عمومی آن در سال 2014 هستند، تا نوع واکنش  تماشاگران را نسبت به این فیلم گران قیمت داخلی ببینند. البته از هم‌اکنون پیش‌بینی فروش بسیار زیادی برای این درام تاریخی واقع گرا در جدول گیشه نمایش سینماهای کشور می‌شود.

ماجرای تولید این درام تاریخی به هشت‌سال قبل بر می‌گردد و برای خودش یک قصه تاریخی است،که قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی را دارد! هشت سال قبل، مایکل کوینسکی یکی از تهیه‌کنندگان سرشناس سینمای لهستان پس از دیدار با کوماسای بیست و سه ساله، به او پیشنهاد داد فیلم‌نامه‌ای انتقادی در رابطه با قیام معروف سال 1944 شهر ورشو بنویسد. او قول داد،بر روی تولید فیلمی با این مضمون سرمایه‌گذاری کند و امر کارگردانی آن را هم به دست خود کوماسا بسپارد.



 

کوماسا هم پس از مطالعه دقیق کتاب‌ها، متن‌های تاریخی و بریده‌های جراید آن دوران، کار نگارش فیلم‌نامه را آغاز کرد.در زمانی که او مشغول تحقیق و نگارش فیلم‌نامه بود و تهیه کنندگان هم سرمایه لازم برای تولید ان را فراهم می‌کردند،کوماسا بی کار ننشست. وی در کنار ساخت چند ویدئوکلیپ پر سر و صدا، اولین فیلم سینمایی خود را به نام اتاق خودکشی را هم کارگردانی کرد. این فیلم در جشنواره برلین 2011 به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان و تماشاگران حرفه‌ای جشنواره‌ای روبرو شد.

مایکل کوینسکی در رابطه با طرح تولید ورشو 44 می‌گوید: «یان کوماسا آن چنان تحت تاثیر این پروژه قرار گرفت و مجذوب آن شد که حتی شهر محل زندگیش را ترک کرد و مقیم ورشو شد. او می‌خواست در نزدیکی موزه قیام باشد و بتواند با بازماندگان این قیام تاریخی، شخصاً صحبت و گفت‌وگو کند. هدف اصلی و اولیه فیلم ‌ما این نبود که دست به قهرمان پروری بزنیم و فیلم ستایش آمیر در وصف قیام‌کنندگان بسازیم. فیلم ‌ما قرار نبود ستایش و تحسین تاریخی این قهرمانان باشد. ما می‌خواستیم قصه قیام را از زاویه دید نسل جدید به تصویر بکشیم و بگوئیم اگر این قیام امروز اتفاق می‌افتاد، حاصل کار چه می‌شد و چه نتیجه‌ای به بار می‌آورد.»




یان کوماسا هم بر روی این نکته تاکید می‌کند که نمی‌خواست یک فیلم ستایش آمیز کلیشه‌ای درباره قهرمانان یک کشور اروپای شرقی بسازد و به دنبال آن بود که فیلمش متفاوت از کارهای مشابه سینمایی در بلوک شرق باشد. به گفته او :«به دنبال آن بودم که کاراکترهای قصه درباره امیدها، آرزوها و ترس‌هایی صحبت کنند که ممکن است جوانان امروزی ما هم داشته باشند. به این ترتیب، پل ارتباطی خوبی بین گذشته و حال زده می‌شد. برخی از کسانی که با آن‌ها صحبت کردم. خیلی خوب بودند و همراهی زیادی با من کردند. ولی برخی خیر و حتی حاضر نشدند با من حرف بزنند.»

پرل هاربر لهستان

منتقدان سینمایی از قیام ورشو به عنوان «پرل ‌هاربر لهستان» اسم می‌برند و می‌گویند برای کارگردانی فیلمی درباره این رویداد مهم تاریخی باید از همکاری فیلم‌ساز و هنرمند جوان و کمتر شناخته شده بهره گرفت. حتی بازیگران فیلم هم از بین چهره‌های آشنا انتخاب شده‌اند. کاویسینسکی از ورشو 44 به عنوان یک فیلم خاص اسم می‌برد که تا حدودی حال و هوای کمیک استریپی دارد و بسیاری از سکانس‌های آن اسلوموشن هستند. در عین حال سبک فیلم‌برداری فیلم بسیار امروزی است و دلیل اصلی آن هم این است که تهیه کنندگانش می‌خواهند حداکثر تماشاگران سینمای لهستان را جذب آن کنند.

سرمایه مفقود شده

اما رسانه‌های گروهی به این نکته مهم اشاره می‌کنند که فیلم‌های لهستانی برای پیدا کردن سرمایه با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و سرمایه‌گذاران به راحتی بر روی فیلم‌های سینمایی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. برای مثال همین ورشو 44 به یک مبلغ یک و نیم میلیون دلاری برای ادامه تولید نیاز داشت و به سختی توانست آن را فراهم کند. تحلیل‌گران اقتصادی سینما می‌گویند وقتی فیلمی در این مقیاس با مشکل سرمایه‌گذاری روبه‌رو می‌شود، تکلیف بقیه پروژه‌های سینمایی به خودی خود مشخص است. با این وجود، نسل جوان سینمای لهستان از تلاش و کوشش باز نمی‌ایستد و می‌گوید به هر ترتیبی که شده، برای فیلم‌های خود(که البته هزینه بالایی را هم طلب نمی‌کنند) سرمایه لازم را پیدا خواهند کرد.

یکی از راه‌های تأمین سرمایه لازم برای تولید محصولات سینمایی،تهیه آنها به صورت محصول مشترک با دیگر کشورهای منطقه است. بدنه سینمای لهستان که فیلم های عامه پسند تهیه می کند،شهرت زیادی در سطح بین‌المللی و کشورهای منطقه ندارد و سعی می‌کند با جذب نیروهای خارجی، سرمایه لازم را برای ساخت فیلم‌های مورد نظر خود پیدا و فراهم کند. طبیعی است که در این رابطه، همکاران مشترک اصلی کشورهای اروپای شرقی سابق، روسیه و جمهوری‌های استقلال یافته شوروی سابق هستند. این کشورها از یک سو وضعیتی شبیه خود لهستان دارند و از سوی دیگر، هنرمندان آنها دیدگاه‌های تقریباً یکسانی درباره فیلم و سینما دارند.

اوکراین یکی از کشورهای منطقه است که بر اساس یک قرارداد دو ساله، حدود پنج فیلم سینمایی را به صورت محصول مشترک با هم تایان لهستانی خود تولید می‌کند.جوجه تیغی یکی از این فیلم‌هاست . این فیلم را سرجان دراگوسیک کارگردانی می‌کند و قصه آن، اقتباسی سینمایی از نوول پرفروش سال 1992 جولین بارنز است. کل صحنه‌های این فیلم در اوکراین، بلغارستان و مقدونیه فیلم‌برداری خواهد شد. کلید فیلم‌برداری این درام در فوریه سال 2014 زده می‌شود و کل کار ساخت موسیقی متن آن در لهستان صورت خواهد گرفت. کارل مارکویس، راده سربزیجا و فرانزیسکا پتری بازیگران اصلی فیلم هستند.

 جوجه تیغی به زبان انگلیسی ساخته خواهد شد و خط اصلی قصه آن درباره محاکمه و دادگاه رهبر سابق حزب کمونیست است.قصه کتاب بارنز پس از انتشار تبدیل به یک پدیده عمومی در اروپای شرقی شد و مضمون آن یعنی نوستالژی سوسیالیسم، به صورت بحث عمومی مردم این قاره در آمد. سازندگان نسخه سینمایی این کتاب امیدوارند موفقیت کلان آن، به کمک فیلم آنها هم بیاید.

مخالفت های هنری

اما منتقدان سینمایی در لهستان به گونه دیگری به موضوع نگاه می‌کنند. آنها می‌گویند با وجود آنکه پول و سرمایه لهستانی برای این فیلم خرج می‌شود، ولی خود فیلم در سطح بین‌المللی لقب یک کار لهستانی را نخواهد گرفت، آنها می‌گویند تماشاگران بین‌المللی جوجه تیغی را به چشم فیلمی آلمانی یا اوکراینی خواهند دید تا فیلمی لهستانی.به همین دلیل آن ها این نوع همکاری مشترک سینمایی را محکوم می‌کنند و می‌گویند عدم اجرای آن خیلی بهتر از اجرای آن است. اهل فن و منتقدان سینمایی بر روی این نکته تأکید می‌کنند که محصولات مشترک باید فرهنگ و قصه‌های لهستانی را نمایندگی کند و بازیگران و عوامل تولید لهستانی نقش مهمی در روند تولید آنها داشته باشند.

والسای پول ساز



دوستداران سینما در داخل و خارج از لهستان در انتظار اکران عمومی والسا، مرد امید فیلم تازه آندره‌ی وایدا فیلم‌ساز کهنه‌کار و معترض سینمای لهستان هستند. این فیلم هم زمان با لهستان در چند کشور بزرگ جهان هم اکران عمومی می‌شود. شرکت فیلم‌سازی انگلیسی لاندن فیلمز که اختصاص به توزیع فیلم‌های مطرح اروپای شرقی و غربی دارد، فیلم تازه وایدا را در 45 سالن سینمای انگلستان در روز هجدهم اکتبر اکران عمومی خواهد کرد. گفته می‌شود لخ والسا، رئیس جمهور سابق لهستان هم به شهر لندن سفر می‌کند تا در مراسم افتتاحیه فیلم والسا، مرد امید در جشنوراه بین‌المللی فیلم لندن شرکت کند رابرت ویسکوویچ که در فیلم در نقش رهبر جنبش کارگری دهه هشتاد میلادی لهستان بازی کرده هم در این مراسم حضور خواهد داشت. لهستان هفته قبل والسا، مرد امید را به عنوان نماینده خود در رقابت‌های بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار به مراسم پیش روی اسکار معرفی کرد.

رسانه‌های گروهی انگلستان می‌نویسند برای توزیع فیلم جدید وایدا در انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی، رقابت سختی بین شرکت‌های توزیع کننده فیلم در گرفته بود. منتقدان سینمایی هم می‌گویند با آن که فیلم‌های عامه پسند لهستانی موفقیت زیادی در جدول گیشه نمایش سینمای کشور خود به دست نمی‌آورند، اما سینمای مستقل این کشور طرفداران زیادی در بقیه کشورها دارد. در حقیقت محصولات غیر متعارف لهستانی، بخش مهمی از فیلم‌های برتر دنیای سینما را تشکیل می‌دهند و فیلم سازان مستقل و روشنفکر لهستانی، حق بزرگی به گردن سینمای متفاوت بین‌المللی دارند. وایدا، کریشتف کیشلوفسکی و آگنی یژکا هولاند از جمله پرچم داران لهستانی این جنبش هستند.




فیلم جدید وایدا همانگون که از نام آن پیداست، درام سیاسی پر تنش و شرح حال گونه‌ای است که قصه زندگی رهبر جنبش همبستگی لهستان در دهه هشتاد میلادی را به تصویر می‌کشد. والسا در آن زمان بر علیه دولت وقت چپ‌گرای کشور خود وارد عمل شد و مبارزات مردمی در لهستان، باعث سقوط دولت کمونیستی شد. این جنبش تاثیر خود را به کشور آلمان هم گذاشت و با فرو ریختن دیوار معروف برلین،مقدمات فروپاشی کشور اتحاد شوروی فراهم شد. وایدا در والسا،مرد امید از همان سبک فیلم‌سازی بهره گرفته است که چند دهه قبل در درام‌های کلاسیک خود مرد مرمرین (1997) و مرد آهنین (1981) مورد استفاده قرار دارد. منتقدان سینمایی فیلم تازه این فیلم ساز را دنباله‌ای بر این فیلم‌ها دانسته‌اند و می‌گویند او دوباره به سبک فیلم‌سازی قدیمی خود رجعت کرده است. نزدیکان وایدا می‌گویند والسا، مرد امید آخرین اثر سینمایی او خواهد بود و این استاد 87 ساله سینما، پس از این دیگر فیلمی نخواهد ساخت. منتقدان و دوستداران سینما عقیده دارند وصیت نامه سینمایی این فیلم‌ساز کهنه‌کار، نقطه پایان خوبی برای فعالیت‌های هنری اوست که بیش از پنج دهه مشغول کار فیلم‌سازی بوده است.
 
انتهای پیام/ ا                         
 
برچسب ها:
آخرین اخبار