امروز : پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 21
۲۳:۱۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 59353
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۰۱:۰۵
تعداد بازدید: 33
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، بحث عدم ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش از جمله مباحثی است که طی سال‌های اخیر مورد توجه ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، بحث عدم ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش از جمله مباحثی است که طی سال‌های اخیر مورد توجه وزرای آموزش و پرورش قرار گرفته است و هر ساله دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی این وزارتخانه به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ می‌شود.
اما مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش، آنقدر رنگ کهنگی به خود گرفته است که با بخشنامه‌های تکراری هر سال حل نمی‌شود؛ وجود معلمان مازاد در شهرها و کمبود معلم در مناطق محروم و روستاها یکی از مشکلات نیروی انسانی آموزش و پرورش محسوب می‌شود.
* طی کردن مسیر طولانی برای تدریس
یکی از فرهنگیان شهرستان‌های استان تهران به خبرنگار فارس بیان داشت: در مناطق محروم، امکانات کمتری برای تدریس وجود دارد و از سویی، امتیاز خاصی نیز برای معلمان مناطق محروم و روستایی وجود ندارد و این باعث می‌شود که معلمان بعد از چند سال درخواست انتقال به شهر را داشته باشند.
وی ادامه داد: در برخی مناطق، معلمان مجبور هستند که مسیرهای طولانی را از محل سکونت خود تا محل تدریس طی کنند.
این فرهنگی اضافه کرد: اتفاقاتی که برای معلمان طی سال‌های گذشته در مسیر رفت و آمد به مدرسه از محل سکونت و بالعکس رخ داده است، از جمله مواردیست که موجب می‌شود معلمان تلاش کنند تا محل تدریس خود را به محل سکونت نزدیک کنند و البته از گذشته نیز قانونی هست که بعد از چند سال تدریس در منطقه محروم، امکان انتقال به شهر وجود دارد.
فرهنگی دیگری در شهر تهران نیز گفت: در سال‌جاری، وزارت آموزش و پرورش تعدادی از نیروهای کار معین را به نیروی پیمانی تبدیل کرد با این شرط که فرد مورد نظر به مدت 5 سال در منطقه محروم تدریس کند.

وی ادامه داد: اکثریت این افراد، این شرط را پذیرفتند زیرا می‌خواستند از آینده شغلی خود مطمئن شوند اما این موضوع به منزله رضایت از کار نیست چرا که مجبورند راه‌ طولانی را تا منطقه محروم طی کرده و شرایط سخت کار را تحمل کنند.

این فرهنگی افزود: مسلماً تعدادی از این افراد بعد از 5 سال، توقع دارند که محل تدریس خود را تغییر داده و به منطقه بهتری برای فعالیت بروند و این موضوع به این معنی است که در 5 سال آینده باز در مناطق محروم فوق، کمبود معلم وجود خواهد داشت.
* حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش با بومی‌گزینی
علی اصغر فانی سرپرست آموزش و پرورش، یکی از راه‌های حل مشکل نیروی انسانی را بومی گزینی می‌داند؛ وی در نشستی درباره ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش، با اشاره به آسیب شناسی صورت گرفته توسط تیم تخصصی مطالعاتی در این زمینه بر در نظر گرفتن مواردی نظیر تراکم معلم در برخی مناطق، دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی و جنسیت، بر احصای کمبود نیروی انسانی در مناطق با توجه به مؤلفه‌های یادشده و غیربومی بودن نیروی انسانی در مناطق محروم تأکید کرد.
وی با اشاره به مدت تعهد کمتر از پنج سال نیروی انسانی غیربومی در مناطق محروم تصریح کرد: پیشنهاد شده است که در استخدام نیروی انسانی ، بومی بودن افراد به عنوان یک مؤلفه مهم مدنظر قرار گیرد.
فانی تأکید کرد: باید با در نظر گرفتن مؤلفه‌هایی نظیر افزایش حقوق و فوق‌العاده شغل برای نیروهای انسانی  که به دلیل کمبود نیرو از تدریس در دوره تحصیلی بالاتر به دوره پایین تر منتقل شده‌اند، انگیزه ماندگاری و رغبت آنان برای تدریس در دوره تحصیلی جدید افزایش یابد.
به گزارش فارس، با این حساب، به نظر می‌آید در برنامه جدید استخدامی آموزش و پرورش، شاهد به‌کارگیری نیرهای بومی هر منطقه باشیم البته باید در نظر گرفت که اگر این موضوع بدون کارشناسی و عدم ایجاد انگیزه صورت گیرد، شاید بعد از مدتی نیروهای بومی نیز توقع انتقال به منطقه بهتر را داشته باشند و آن وقت، همان آش و همان کاسه.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها