امروز : شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 20
۰۰:۳۲
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 59519
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۸
تعداد بازدید: 29
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نخستین روز همایش حافظ و دوستی با حضور اساتید و صاحب‌نظران عرصه ادب و ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نخستین روز همایش حافظ و دوستی با حضور اساتید و صاحب‌نظران عرصه ادب و اندیشه کشور و سفرای کشورهای مختلف عصر روز گذشته (سه‌شنبه 16 مهر ماه) در شهر کتاب مرکزی آغاز شد.

اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه در سخنرانی خود با اشاره به اینکه باید مفهوم دوستی را در فرهنگ خود بکاویم، گفت: این امر در حوزه فلسفه و ادبیات توأمان مفهوم پیدا می‌کند، من بارها مطرح کردم که وضع ادبیات ما به گونه‌ای است که امکان ندارد ما برخی مفاهیم فلسفی را مورد تحقیق و بررسی قرار دهیم، اما کل این نیاز را متون فلسفی رفع نمی‌کند، در بسیاری موارد اشارات و نکته‌ها در متون ادب هست که در متون فلسفی موجود نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی از نکاتی که برای سخنرانی آماده کرده بوده، استاد داوری اردکانی در سخنانشان مطرح کردند، افزود: البته این را یادآور شوم که مصادیق و مفاهیمی که در شعر بسیار مطرح شده، اما نظریه‌پردازی در این باب دشوار است، یونانی‌ها کالای ارزشمندشان آثارشان است و هنرشان نیز نظریه‌پردازی است، اما دریغا که ما باید وسط سنگلاخ‌ها این مطالع را بیابیم و شاید سرنخی پیدا کنیم.

دادبه در ادامه اظهار داشت: ارسطو به واقع شاگرد افلاطون است، اما اصطلاحاتی به فلسفه وارد کرده و طبقه‌بندی و تعاریفی دارد که تحت هیچ شرایط جهان فلسفه از او بی‌نیاز نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه ارسطو در آثارش سه بنیاد برای دوستی در نظر گرفته است، گفت: نخست «دوستی لذت بنیاد» به این معنا که برخی دوستی‌ها علل پدید آمدنشان لذت است و بعد توضیحاتی می‌دهد که خواننده متوجه می‌شود که صرفاً مرادش لذت‌گرایی نیست، نوع دوم «دوستی سود بنیاد» که بیشتر سالخوردگان بر آن تأکید دارند، هر چه اینها بیشتر باشد، به لحاظ امکانات این دوستی استوارتر است.

این استاد فلسفه اسلامی درباره نوع سوم معنای دوستی از منظر  ارسطو، بیان داشت: نوع سوم «دوستی شخصیت بنیاد» یا به تعبیر دیگر فضیلت بنیاد است، در این دوستی ارسطو گفته که قصد نه سود و نه لذت در کار است، بلکه فضایلی صاحب آن شخصیت دارد که مثلاً اگر یک عالم بزرگ داشته باشد، برای جلب دوستی کافی است.

وی با اشاره به اینکه دوستی نوع سوم به تعبیر افلاطون دارای جامعیت است، افزود: این جامعیت لذت و سود را هم در بر می‌گیرد، به واقع من قدری وسوسه شدم که ببینم اگر بخواهیم از منظر ارسطویی به ابیات حافظ نگاه کنیم، وضعیت به چه گونه است؟ یک نگاه دیگر نیز این بود که در کجاها ما تئوری و نظریه‌پردازی در این باب کرده‌ایم.

دادبه یادآور شد: در آثار خودمان چون «کلیله و دمنه»، «مرزبان نامه» و ... مصادیق این دوستی هستند، بنابراین ما در آثار جایی نداریم که دوستی چیست، ولی مصادیق آن دقیق وجود دارد، در کتاب «مستطاب قابوس نامه» یکی از معدود کتاب‌هایی است که یک فصل راجع به دوستی دارد، آنجا هم توصیه‌های مشهوری شده که مثلاً «اگر بی‌برادر باشی به که بی‌دوست»، امروز این ما هستیم که با توجه به هزاران بیت و قصه و داستان باید بتوانیم نظریات اینها را از دل آثار بیرون بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه دوست، حبیب، یار، محبوب و معشوق در این متون با زبان شعر به صورت ایهام آمیز مطرح شده‌اند، افزود: بنابراین ما گاه معنای این جهانی و گاه آن جهانی را به ذهن متبادر می‌کنیم، گاه یکی بر دیگری اولویت می‌یابد، اما اصل قضیه سر جای خود است.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار