امروز : پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 20
۰۰:۴۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 59544
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۱
تعداد بازدید: 33
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- فاطمه حامدی‌خواه-  «سال ۲» عنوان نمایشگاهی از آثار هنرمندان جوان در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی است که ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- فاطمه حامدی‌خواه-  «سال ۲» عنوان نمایشگاهی از آثار هنرمندان جوان در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی است که دومین سال خود را در زمینه فروش آثار هنری تجربه می‌کند. این نمایشگاه با آثاری از ۶۶ هنرمند فعال برپا شده است که از سوی کارشناسان خانه هنرمندان در طول سال ۹۱ در میان گالری‌های مختلف تهران شناسایی شده‌اند.

ورود خانه هنرمندان ایران به عنوان یک مرکز غیر دولتی به عرصه اقتصاد هنر و تأثیرگذاری در زمینه فروش آثار هنرهای تجسمی،  ما را بر آن داشت تا با مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در این زمینه گفت‌وگو کنیم.
 
بستری برای فروش آثار همه هنرمندان خلاق
 
* آیا نمایشگاه «سال ۲» ورود خانه هنرمندان به عرصه اقتصاد هنر است؟ این نمایشگاه سالانه چه هدفی را دنبال می‌کند؟
 
این نمایشگاه سالانه خانه هنرمندان در حوزه هنرهای تجسمی  است که با چند هدف دنبال می‌شود. به نظر من یکی از وظایف مدیران فرهنگی و مجموعه‌های فرهنگی این است که فعالیت هنرمندان جوان را رصد کنند و زیر نظر بگیرند تا برای کسانی که شایستگی و خلاقیت بیشتری دارند، فضایی برای ارائه و نمایش آثارشان را فراهم کنند،‌ بنابراین دوستان کارشناس ما هم در طول سال به گالری‌های مختلف و گاهی به آتلیه‌های شخصی هنرمندان سر می‌زنند و آثار خلاقه هنرمندانی را که جای پیشرفت دارند، شناسایی کرده و در قالب نمایشگاه سالانه خانه هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود. بنابراین اولین هدف ما ایجاد زمینه‌ای برای نمایش آثار هنرمندان خلاق و ارتباط با مخاطبانشان است.
 


 
 
حراجی‌ها سیاست‌های خاص خودشان را به هنرمندان ما دیکته می‌کنند
 
* شما درباره فروش آثار هنری ایران در حراج‌های خارجی از جمله کریستیز نظریات خاص خودتان را بارها اعلام کرده‌اید، آیا نمایشگاه سالانه فروش آثار هنری در خانه هنرمندان، قرار است در کنار سایر اکسپوها و حراج‌های هنری در داخل کشور قرار گیرد و یا آن که شما مسیر تازه‌ای را در این برنامه‌ها دنبال می‌کنید؟

ما اصل برگزاری نمایشگاه‌های فروش آثار هنری،‌ اکسپوها و حراج‌های هنری را تایید می‌کنیم چرا که معتقدیم این برنامه‌ها به اقتصاد هنر ایران و معیشت هنرمندان کمک می‌کند،‌اما درباره نحوه برگزاری این حراج‌ها و اکسپوهای خارجی معتقدیم که کشورهای خارجی نباید سیاست‌های خاص خودشان را به فضای فرهنگی ما دیکته کنند الان متأسفانه این حراج‌ها دست افراد معدودی است که سیاست‌های فرهنگی ما را در کنترل خود دارند، به طور مثال حراج کریستیز باعث می‌شود که هنرمندان ما به سمت نوع خاصی از آثار هنری بروند که مورد توجه این حراج‌ است و احتمال فروش آن‌ نیز بیشتر است. مسئولان حراج هم سیاست‌های خود را دیکته می‌کنند، ما معتقدیم که هنرمند ما باید آ‌زادانه کار کند و ارزش‌های فرهنگی خودمان در آثارشان متجلی شود و همچنین این آثار هم اجازه ورود به حراج‌های خارجی را پیدا کنند و با توجه به این که احساس می کنیم این شرایط در حراج‌های خارجی وجود ندارد و افراد معدودی می‌توانند پا به این حراج‌ها بگذارند، ما سعی می‌کنیم که با برپایی نمایشگاه سالانه فروش آثار هنری و همچنین برپایی اکسپوی جامع در آینده، شرایطی را برای همه هنرمندان فراهم کنیم تا در این رویداد شرکت کنند و آثار هنری عرضه شده نیز مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی کشور خودمان باشد نه سلیقه چند خریدار آثار هنری و یا خارجیانی که سعی دارند سلیقه خود را در این حراج‌ها حاکم کنند. از این منظر خانه هنرمندان با تفکری که در این حوزه دارد سعی دارد که هم در زمینه اقتصاد هنر فعالیت بیشتری کند و هم اجازه دهد که هنرمندان مختلف که در دایره بسته این حراج‌ها نیستند، امکان حضور پیدا کنند و آثارشان را عرضه کنند و مهمتر این که هنرمندی که ارزش‌های فرهنگی جامعه و کشور خود را در آثارش متجلی می‌کند از دایره اکسپوها و حراج‌های آثار هنری کنار گذاشته نشود. بنابراین خانه هنرمندان ایران با این اهداف حراج‌هایی را نیز در طول سال خواهد داشت که امیدواریم با حمایت هنرمندان، ‌تبدیل به حراج‌های بین‌المللی شود و جریان سلامتی را در اقتصاد هنر پایه‌گذاری کنیم.
 
   




توجه به استانداردهای بین‌المللی و لزوم بومی‌سازی برگزاری حراج‌ها
 
* حراج‌های هنری خانه هنرمندان که در آینده برگزار خواهید کرد، آیا طبق استانداردهای بین‌المللی خواهد بود یا آن که شیوه خاص خودتان را در این حراجی‌ها دنبال می‌کنید؟
 
قطعاً به استانداردهای بین المللی در برگزاری حراج توجه خواهیم داشت اما مهمتر از آن این است که آن را بومی‌سازی کنیم و شیوه برگزاری حراج را با ویژگی‌های فرهنگی کشورمان سازگار کنیم و این طور نباشد که هویت حراج هنری ما غیر ایرانی باشد بلکه ما به دنبال حراجی هستیم که ضمن توجه به استانداردهای بین‌المللی، اصول آن مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی ایرانی و اسلامی خودمان باشد. این کار سختی است اما به هر حال شروع کرده‌ایم و امیدواریم که نتیجه بدهد و ایران به قطب مهمی در حوزه فروش آثار هنرهای تجسمی تبدیل شود.

همچنین ما طرح دیگری را در خانه هنرمندان ایران نیز پیگیری می‌کنیم که آن راه‌اندازی بازارچه هنر است که به صورت دائم قرار است در باغ هنر برپا شود و هنرمندان مختلف بتوانند به طور مستقیم و به دور از تأثیرگذاری واسطه‌ها و دلالان هنری آثارشان را ارائه کنند که به این ترتیب مخاطب آثار هنری را با قیمت کمتر و واقعی‌ خریداری می‌کند.

یکی از مشکلاتی که در این حراج‌ها و نمایشگاه‌های فروش آثار وجود دارد،‌حضور دلالان آثار هنری و واسطه‌هایی است که به دلیل تأمین منافع خود قیمت‌های غیر واقعی بر آثار هنری می‌گذارند و مردم نمی‌توانند با این قیمت‌گذاری‌های غیر واقعی آثار هنری را به خانه خود ببرند از سوی دیگر هنرمندان هم سهم کمی از فروش آثار دارند و بخش عمده این فروش، عاید دلالان می‌شود. بنابراین ما در خانه هنرمندان سعی داریم که این دلالی را حذف کنیم که بخش عمده درآمد حاصل از این بازارها به خود هنرمندان بازمی‌گردد.
 
خانه هنرمندان در تلاش برای حذف واسطه‌گری در اقتصاد هنر
 
دلالی آثار هنری درست مثل گالری‌داری، در اقتصاد هنر دنیا، نوعی شغل محسوب می‌شود که تعاریف خاص خود را دارد و برخی معتقدند که در عرصه فروش آثار هنری، نیاز جدی به حضور آن‌ها وجود دارد تا آثار هنری بتوانند به ارزش واقعی خود در دنیا مطرح باشند؟ 

بستگی به روش و عملکرد ما دارد در حوزه  برقراری ارتباط میان مخاطب و هنرمندان. فکر می‌کنم خانه هنرمندان این جایگاه را دارد که بتواند برقرار کننده ارتباط میان هنرمندان و مخاطبان یا همان خریداران آثار هنری به شکل سالم باشد. اگر روش درستی را داشته باشیم و تعامل خوبی با خریداران آثار هنری و هنرمندان داشته باشیم این مسئله قابل حل است و امیدوارم که خانه هنرمندان به عنوان مرجعی برای هنرمندان بتواند این نقش را بازی کند و عامل هماهنگ کننده میان هنرمند و خریداران آثار هنری باشد.

تلاش اولیه ما این است که این نقش واسطه‌گری را به حداقل برسانیم و عمده منافع فروش آثار هنری به خود هنرمند برگردد و مهمتر این که هنرمند را در خلق آثار هنری خود آزاد بگذاریم که خلاقانه آثارش را بیافریند نه آن چیزی که از سوی دلالان هنری به آن‌ها دیکته می‌شود.
 


 
 
تلاش برای سالم‌سازی جریان اقتصاد هنر
 
* دلالان آثار هنری به فروش آثار هنری و سلیقه خریداران هم فکر می‌کنند، به نظر شما آیا با این شیوه می‌توان به فروش خوبی دست پیدا کرد؟ 
 
ما معتقدیم که هم هنرمندان ما و هم زمینه فرهنگی ما آن قدر قدرت دارد که اگر طبق ارزشهای فرهنگی خود پیش رود، خریدارانی هم در دنیا داشته باشد و خریداران خارجی هم طالب آثار هنرمندان ایرانی باشند اما آن چه برای ما مهم است این است که جریان سالمی را در اقتصاد هنر دنبال کنیم که بیشترین منفعت را برای هنرمندان ایرانی و فرهنگ و هنر کشورمان به دنبال داشته باشد.
 
قیمت‌های کاذب در حراجی‌ها
 
* قیمت‌گذاری آثار هنری در نمایشگاه سالانه شما چگونه صورت می‌گیرد؟

 خانه هنرمندان با توجه به این که ارتباط مستقیم با انجمن‌های هنری به خصوص حوزه تجسمی دارد که برخی از آن‌ها  عضو شورای عالی خانه هنرمندان هستند و بخش عمده‌ای از این هنرمندان با ما مرتبط هستند، بنابراین برای قیمت گذاری آثار ضمن ارتباط با خود هنرمند و توجه به نظر صاحب اثر،  جمعی ۱۰ نفره از کارشناسان هنری نیز با توجه به شرایط روز ، آثار را ارزش‌گذاری می‌کنند و قیمت پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند که در نهایت با توافق با خود هنرمند قیمت نهایی تعیین می‌شود به این ترتیب در این شیوه قیمت‌گذاری، هم هنرمند راضی می‌شود و هم قیمت اثر واقعی است و مردم که مخاطبان اصلی آثار هنر هستند می‌توانند آثار هنری را به قیمت واقعی بخرند.

 در این چند سال اخیر یکی از نتایج منفی حراج‌های خارجی این بوده است که قیمت‌ها به شکل غیر طبیعی افزایش یافته است که اگر چه ممکن است این افزایش ناگهانی قیمت در کوتاه مدت به نفع هنرمندان باشد اما در دراز مدت بخش عمده مخاطبان هنر توانایی دست یافتن به آثار هنری را از دست می‌دهند و این آثار تبدیل به اشیاء لوکس می‌شود که تنها افراد خاصی قادر به خریداری آن هستند.

 بنابراین تلاش ما فراهم کردن زمینه و بستر مناسب برای ارتباط مستقیم هنرمند و مخاطب است و در قیمت‌گذاری به گونه‌ای عمل می‌کنیم که این قیمت‌ها کاذب نباشد و افراد بیشتری بتوانند از این آثار خریداری کنند.
 
ورود خانه هنرمندان با دو نقش در جریان اقتصاد هنر/ خانه هنرمندان می‌تواند بزرگترین مجموعه‌دار آثار هنری باشد
 
* نقش و سهم خانه هنرمندان در زمینه خرید آثار چیست؟ آیا خانه هنرمندان هم برای غنی‌تر کردن گنجینه خود آثاری را از این نمایشگاه خریداری خواهد کرد؟
 
ما درخانه هنرمندان به عنوان یک مرکز فرهنگی، معمولاً در هر نمایشگاهی که برگزار می‌شود، تعدادی از آثار را خریداری می‌کنیم. در این میان ما دو نقش بازی می‌کنیم یک نقش به عنوان تسهیل کننده ارتباط سالم و رضایت‌بخش میان مخاطب و هنرمند است که سعی می‌کنیم هنرمندانی که در محیط‌های دیگر به آ‌نها توجه نمی‌شود و در دایره بسته این بازی قرار دارند، به جامعه معرفی کنیم و آثارشان را در معرض فروش بگذاریم و از سوی دیگر سعی می‌کنیم خودمان هم به عنوان خریدار چند اثر هنری نیز خریداری کنیم که اگر چه امکانات مالی اندکی در اختیار داریم ولی با این حال با همین بودجه اندک تا کنون در این دو سال و نیم که مدیریت این مرکز را بر عهده داشته‌ام توانسته‌ایم بیش از ۱۰۰ اثر تجسمی اعم از نقاشی، گرافیک، مجسمه، خوشنویسی و تصویرگری را خریداری کنیم و گنجینه خودمان را  غنی‌تر کنیم.

در آینده نزدیک هم کتابی از مجموعه آثار هنری خانه هنرمندان و گنجینه آن منتشر می کنیم که همه بدانند چه آثاری در گنجینه ما وجود دارد که امیدوارم تعداد این آثار افزایش یابد و مدیران آینده این مرکز نیز بر تعداد این آثار بیافزایند که در این صورت فکر می‌کنم خانه هنرمندان در ۵ سال آینده می‌تواند به بزرگترین مجموعه‌دار آثار هنری کشور تبدیل شود.
 


 
 
گنجینه‌ای با ۱۰۰ اثر هنری
 
* این ۱۰۰ اثر گنجینه‌ای خانه هنرمندان اکنون کجا نگهداری می‌شود و چه زمانی برای را‌ه اندازی مکان مناسب نگهداری آثار در قالب گنجینه اقدام خواهید کرد؟
 
در حال حاضر درصدد میها کردن فضای مناسبی برای آثار گنجینه‌ای خانه هنرمندان هستیم چرا که همان طور که می دانید ساختمان خانه هنرمندان سال‌ها قبل طراحی شده و فضای مناسبی برای نگهداری آثار هنری ندارد اما سعی داریم که در باغ هنر به کمک شهرداری تهران بتوانیم فضایی را تملک کنیم و مکان مناسب و استانداردی را برای آثار هنری خانه هنرمندان اختصاص دهیم.
 
ورود خانه هنرمندان ایران به حراجی‌های خارجی
 
* آیا قرار است گنجینه خانه هنرمندان ایران فعال و پویا باشد؟ یعنی به طور مرتب آثار تازه‌ای را خریداری خواهد کرد و برخی آثار را در حراجی‌های مختلف به فروش خواهد گذاشت؟ یا آن که صرفاً شکل نمایشگاهی دارد؟
 
ابتدا باید فضای مناسب برای این آثار فراهم کنیم که طبق استانداردها به لحاظ سرمایشی، گرمایشی،  درجه رطوبت،‌دما و ....باشد و این آثار را به این مکان مناسب منتقل کنیم که قرار است شکل نمایشگاه دائمی هم  داشته باشد یعنی به طور دائم آثار این گنجینه روی دیوار قرار گیرد. با توجه به این که یکی از شرایط مجموعه داری تبادل آثار هنری است، ما نیز تلاش می‌کنیم آثار تازه‌ای را خریداری کنیم و اگر لازم بود در مقاطعی نیز بخشی از این آثار را در حراجی‌های داخلی یا خارجی به معرض فروش بگذاریم و عواید حاصل از آن را صرف خرید آثار دیگری کنیم که به این ترتیب می‌توانیم با حراجی‌های بزرگ دنیا نیز در ارتباط باشیم.
 
* آیا از مشاوره و کارشناسی افراد صاحب‌نظر در زمینه فروش آثار هنری و مجموعه‌داری استفاده خواهید کرد؟

بله باب همفکری و مشاوره در این زمینه باز است ضمن آن که همکاران ما کارشناسانی هستند که به صورت حرفه‌ای در زمینه مجموعه‌‌داری و فروش آثار کار کرده‌اند و تجربیات و اطلاعات ذی قیمتی دارند که از مشاوره آن ها استفاده خواهیم کرد با این حال منعی برای استفاده از نظریات و تجربیات دیگر کارشناسان و متخصصان وجود ندارد.
 
   




*شما خودتان تاکنون از گنجینه و مجموعه آثار هنری بانک‌های خصوصی ایران و یا حراجی‌های خارجی تاکنون بازدید داشته‌اید؟

بله. گنجینه‌های بانک‌های خصوصی ایران و برخی مجموعه‌داران بزرگ دیگر را از نزدیک دیده‌ام و در اروپا هم از دو حراج بازدید کردم که اتفاقاً برای بررسی همین موضوع استانداردهای بین‌المللی برگزاری حراج در ایران آن جا حضور یافتم و بسیار مفید بود.
 
* نکته‌ای باقی مانده است که بخواهید اشاره کنید؟

امیدوارم این حرکتی که در خانه هنرمندان آغاز کردیم با حمایت هنرمندان بتواند تبدیل به جریان قوی و تاثیرگذار شود و در آینده نزدیک شاهد باشیم که به جای دیکته شدن سیاست‌های فرهنگی در حوزه هنرهای تجسمی ایران،‌ما با برنامه‌های خودمان سیاست‌های فرهنگی‌مان را به حراجی‌های خارجی القاء کنیم.

به گزارش فارس، نمایشگاه فروش آثار هنرمندان با عنوان «سال ۲» تا ۲۸ مهرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ ادامه دارد.
انتهای پیام/
   
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها