امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۷:۵۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 59593
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۸
تعداد بازدید: 42
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست خبری اعضای گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی، غلامحسین خدری، سرپرست ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست خبری اعضای گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی، غلامحسین خدری، سرپرست گروه فبک، سعید ناجی، مهرنوش هدایتی، روح‌الله کریمی، اعضای این گروه به مناسبت روز جهانی کودک با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

*شعار امسال: «زنده باد کودکی، زنده باد زندگی»

در ابتدای این نشست غلامحسین خدری با ارائه معرفی از فعالیت‌های گروه فبک در پژوهشگاه گفت: با وجود اینکه روز جهانی کودک در ایران مصادف با روز 16 مهر ماه است، اما در ایران به صورت یک هفته از 15 تا 21 مهر با همکاری مراکز مختلف از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برپا می‌شود و شعار امسال نیز «زنده باد کودکی، زنده باد زندگی» است.

وی با اشاره به اینکه گروه فبک از سال 86 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده، اما متأسفانه با این حال برنامه‌های کودک هنوز هم مورد غفلت و بی مهری است، افزود: خوشبختانه همکاری‌های این گروه و آموزش و پرورش، نگارش 12 درسنامه منتظم برای حوزه تربیت مربی کودک از فعالیت‌های انجام شده گروه فبک است، راه اندازی دوره کارشناسی ارشد حوزه فلسفه برای کودک در آستانه دریافت مجوز شورای گسترش وزارت علوم قرار دارد و امیدواریم که این کار تا بهمن ماه یا مهر سال آینده انجام شود.

*جای فلسفیدن کودکان در سیستم آموزشی خالی است

سعید ناجی در ادامه بحث درباره ضرورت کار در حوزه فلسفه برای کودکان توضیح داد: این برنامه مهم‌ترین نیاز کودکان را که به تصمیم گیری و استقلال فکری است، تأمین می‌کند باید در این موقعیت اعلام کنم که جای فلسفیدن کودکان در سیستم آموزشی خالی است، ما تلاش کردیم تا این نیازها را در سیستم بگنجانیم، اما زمانی که هنوز خود کودکان به رسمیت شناخته نمی‌شوند، چطور می‌توان این کار را انجام داد؟

وی با اشاره به اینکه طرح گروه فبک معنایی از فلسفه ارائه می‌دهد که کودکان را وارد جمع فلاسفه می‌سازد و کمک می‌کند که نیازهای فکری کودکان تأمین شود، ادامه داد: بخش‌های مختلف گروه فبک شامل ادبیات داستانی، تفکر انتقادی، کاربردی، فلسفه تعلیم و تربیت و روانشناسی است، هدف نهایی این است که نسخه فلسفه کودکان که مناسب خودشان است با محتوا و برپایی کارگاه‌های آموزشی طراحی شود.

*طرح فبک ارائه نسخه ایرانی ـ اسلامی فلسفه برای کودکان است

ناجی ابراز داشت: این برنامه نظام جدیدی را نه بر اساس حافظه محوری بلکه تفکر محوری با نسخه ایرانی ـ اسلامی ارائه می‌دهد، در واقع نظام‌های کشورهای پیشرفته را اقتباس و مطالعه کرده و نسخه ایرانی فلسفه برای کودکان را تهیه کرده‌ایم.

در ادامه مهرنوش هدایتی با تأکید بر اهمیت تربیت معلم همراه با مطالعات تطبیقی که از سطح جهان انجام داده‌اند، اظهار داشت: خوشبختانه آموزش و پرورش این پتانسیل را دارد، اما با این وجود برخی عناوین درسی از کلاس‌های پنجم و ششم ابتدایی بدون معلم و مطالعات صحیح با نام فلسفه اداره می‌شود که اینها باید طبق یک بسته آموزشی صحیح صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در نهایت معلم یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظام تعلیم و تربیت است، گفت: باید جایگاه او، تغیر و تحولات فکری با اهداف مشخص فلسفه برای کودکان برای معلمان جا بیفتد، تا معلم یک تعلیم گر صرف نباشد، دیگر اقدامات مهم این گروه شامل راهنمایی و مشاوره پایان نامه‌هایی است که دقیقاً این برنامه را در کشور دنبال می‌کند و ما سعی کردیم این کار را انجام دهیم و خوشبختانه نتایج خوبی هم دریافت کردیم.

*6 دوره تربیت مربی فلسفه برای کودکان برگزار شده است

این عضو گروه فبک در ادامه توضیح داد: دوره‌های تربیت مربی از سال 89 یا 90 در دو قالب شروع شده و ما سعی کردیم، یک بسته کامل علمی عملی و نظری به مربیان ارائه دهیم و تمام تلاشمان این بود که مربی دانش فلسفی و روانشناختی کافی برای کار با کودک را به دست آورد تا کنون شش دوره کلاس‌ها برگزار شده و در هر دو 25 نفر حضور داشتند.

وی با اشاره به انتشار مجله «تفکر و کودک» از سوی گروه فبک، گفت: در کل جهان 4 مجله علمی ـ پژوهشی فلسفه برای کودک وجود دارد، ما نیز تا کنون هفت شماره این مجله را منتشر کردیم.

هدایتی در پاسخ به این سؤال که دوره‌های پیش دبستانی به چه صورت از این طرح بهره‌مند می‌شوند، اظهار داشت: تا کنون در مهد دارالقرآن و چند مهد پیش دبستانی کار کردیم، این برنامه از سه سالگی تا انتهای دبیرستان ادامه دارد، همچنین در تلاش برای تهیه منابع درسی آن‌ها هستیم. قبول داریم که هنوز تعداد مربیان زیاد نشده، اما با راه‌اندازی دوره ارشد و دکتری این میزان با کیفیت افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به لزوم همکاری بیشتر آموزش و پرورش در این زمینه، ادامه داد: البته این طرح اکنون در برخی مدارس اجرا شده، زنگ فلسفه برای کودکان در مدارس وجود دارد، اما باید کاری کنیم تا کل دروس به این صورت با تفکر صحیح معلم و منابع درسی مناسب اداره شود.

*عجله برای اجرای طرح‌های فلسفه کودک نداشته باشیم

در نهایت روح‌الله کریمی با اشاره به اینکه خود آموزش و پرورش از پایه ششم درس «تفکر و پرورش» و پایه هفتم «تفکر و سبک زندگی» را در مدارس گنجانده، گفت: جامعه تشنه این مباحث است، اما بعضی برای استفاده از این موقعیت نسخه‌هایی ارائه می‌دهند که نامناسب است، این نهضت در تمام دنیا همراه با آهستگی جلو رفته، اما ما یک دفعه بدون شرایط مناسب، تربیت مربی،‌ کتاب و ... آن را وارد آموزش و پرورش کردیم، باید ابزار را داشته باشیم، اینها همه اشکال است!

وی در پایان گفت: تربیت مربی نیز نیاز به صبر و حوصله دارد، این کلاس‌های چند جلسه‌ای در مدارس نیاز کودکان را تأمین نمی‌کند و اگر با صبر جلو نرویم، نتیجه عکس می‌گیریم.

بر اساس این گزارش قرار بر این بود تا حمیدرضا آیت‌اللهی رئیس پژهشگاه علوم انسانی در ابتدای این نشست حضور یافته و پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران باشد، اما این نشست به دلایل نامعلومی برگزار نشد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار