امروز : شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 21
۰۷:۱۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 59667
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۰۸
تعداد بازدید: 87
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس نشست «نگاهی نو به کودک و فلسفه» با حضور اعضای گروه فبک پژوهشگاه علوم ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس نشست «نگاهی نو به کودک و فلسفه» با حضور اعضای گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح امروز (17 مهر ماه جاری) برگزار شد.

روح‌الله کریمی درباره «وضعیت آموزش تفکر در مدارس» اظهار داشت: دو کتاب «تفکر و پژوهش» و «تفکر و سبک زندگی» متأسفانه مشکلات زیادی دارند و با آسیب‌هایی روبه رو است و در نهایت تطابق زیادی با حوزه فلسفه برای کودک ندارد.

وی با اشاره به سوءاستفاده‌هایی که در نظام آموزشی از این عنوان فلسفه برای کودکان می‌شود، گفت: شرایط باید فراهم شود نه اینکه صرفاً بخواهیم کتابی کار کنیم که هیچ قرابتی با مباحث فلسفه برای کودکان ندارد.

کریمی دیگر آسیب کتاب‌های موجود در نظام آموزشی را تأکید بر حافظه محوری برشمرد و گفت: حتی برخی از مباحث آن‌ها اهانت به تفکر محسوب می‌شود، به طور مثال بخشی از کتاب «تفکر و سبک زندگی» درباره حجاب مباحثی دارد که با برخی کتب درسی مثلاً کتاب «پیام‌های آسمانی» پایه هفتم تفاوتی ندارد. به طور مثال در بخشی از کتاب آمده که حجاب زشتی را می‌پوشاند، در حالی که باید گفت که آیا کسانی که حجاب دارند زشتی دارند؟ اینها هیچ ارتباطی با مفاهیم قرآنی ندارد.

وی درباره اینکه نباید کارهای علمی چون فلسفه برای کودکان را از پایه شروع کرد، در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا سال‌هاست که در این حوزه ورود کرده‌اند.

*تعاریف متفاوت از کودک در  ادوار تاریخی مختلف

در این همایش همچنین حسین شیخ رضایی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ارائه تاریخچه‌ای از تعاریف مفهوم کودکی در تمام ادوار گفت: تا قبل از قرن سیزدهم مفهومی به نام کودکی وجود نداشت، به طور مثال «فیلیپ آریه» در آثارش می‌گوید که بچه‌ها کوچک شده بزرگسالان هستند، بنابراین هیچ تفکری برای کودکان قائل نبود، البته این نظر مورد نقد قرار گرفت، بنابراین قرون وسطی برای کودک مفهومی قائل نبود.

وی با اشاره به اینکه در تعریف مفهوم کودکی تحت تأثیر عوامل مختلفی چون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، قومیتی و ... قرار می‌گیریم، یادآور شد: این تبیین که کودک نظیر فرشته یا حتی به مثابه حیوان است، تعاریفی سنتی که در قرن بیست رواج داشت، افراد دیگری چون روسو و فروید نیز تعاریفی از کودک ارائه کرده‌اند، اما پیاژه کودک را به مثابه موجودی می‌داند که در مراحل مختلف به رشد می‌رسد، البته همه اینها دارای نواقصی در تعاریف هستند.

شیخ رضایی تعریف جدید از کودک را به عنوان انسانی که دارای توانایی تفکر فلسفی، انرژی زیاد و نگاه غیرتکراری است، اظهار داشت: در نهایت این تعاریف همه نواقصی دارد، اما من معتقدم که کودک نسخه متمایز نیست، بلکه یک مرحله‌ای بین پیوستگی با  بزرگسالی است و مفهوم عقلانیت باعث تشابه بین آن‌ها شده است، این تعریف که فرد عقلانی می‌تواند کار خود را با دلیل توضیح دهد، ضعف دارد، بلکه عقلانیت یک امر جمعی است که با تعامل و تبادل نظر حاصل می‌شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار