امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 2
۰۳:۰۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 60078
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۰۱
تعداد بازدید: 25
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس-سعید مؤذنی: ساعت 22:45 روز 18 شهریور ماه بود که حادثه تصادف دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران-قم جان ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس-سعید مؤذنی: ساعت 22:45 روز 18 شهریور ماه بود که حادثه تصادف دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران-قم جان 44 تن از هموطنانمان را گرفت.

اتوبوسی که از اصفهان به سمت تهران می‌آمد در کیلومتر 28 آزاد‌راه تهران ـ قم دچار مشکل شده و با دو پوسته و پاره شدن لاستیک سمت چپ اتوبوس (سمت راننده)، کنترل خودرو از دست راننده خارج شده و این اتوبوس با سواری که در باند سبقت عبور می‌کرد، برخورد می‌کند.

اتوبوس مذکور پس از برخورد به گاردریل به باند مقابل می‌رود و ‌بیش از 100 متر در باند مقابل حرکت می‌کند و پس از آن با اتوبوس اسکانیایی که از تهران به سمت اردکان یزد در حرکت بود، تصادف می‌کند.

پس از این تصادف متأسفانه هر دو اتوبوس شعله‌ور می‌شوند و همین آتش گرفتن اتوبوس‌ها، موجب افزایش تلفات این سانحه می‌شود.

44 مسافر این دو اتوبوس به نحوی در آتش سوختند که حتی اجساد آنها توسط نزدیکانشان هم قابل شناسایی نبود، حادثه‌ای دلخراش که دل بسیاری از مردم را به درد آورد، رئیس جمهوری بلافاصله پیام تسلیت داد و اعلام کرد به زودی با تشکیل کمیته ویژه جوانب وقوع این تصادف و علت اصلی بروز این حادثه مشخص می‌شود.

تأکید مقام معظم رهبری بر پیگیری علت این حادثه در کنار دستور رئیس‌جمهور برای بررسی این سانحه و مأمور شدن وزرای راه، بهداشت، صنعت و وزیر کشور برای تشکیل جلسه کارشناسی درباره علل وقوع این تصادف، توجه اغلب مردم و رسانه‌ها را به این موضوع بیشتر کرد.

‌‌*پاس‌کاری تعهدات و شانه خالی کردن توسط مسئولان امر

بلافاصله پس از وقوع این حادثه کمیسیون بررسی توسط پلیس تشکیل شد، وزارت راه و شهرسازی نیز در ادارات کل استان قم، کمیته مدیریت بحران تشکیل داد‌ و موضوع را بررسی کرد، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران هم در جایگاه خود پیگیر علت وقوع این حادثه شدند، اما در این مدت مردم تنها شاهد پاس‌کاری مسئولان برای بی‌گناه جلوه دادن خود در بروز این حادثه بودند، طوری که برای مردم این ذهنیت ایجاد شده است که آیا هر‌ 17 ارگان دست‌اندرکار جاده، کمترین سهمی در وقوع این حادثه ندارند؟‌ پس مقصر کیست؟

البته یافتن مقصر در چنین حوادث و سوانحی، آخرین حلقه بررسی‌های کارشناسی است، مهمتر از آن این است که باید مشخص کرد زیرساخت‌ها از کجا ناقص بوده است؛ چه کم‌کاری‌هایی از گذشته تا به امروز در ‌بروز این حادثه تأثیر داشته است؟

موضوعی که ‌اغلب کارشناسان کشور‌های توسعه یافته در چنین سوانح مشابهی به آن توجه دارند، کمبود زیرساخت‌ها و کم‌کاری‌های قبلی و تأثیر آن در بروز چنین تصادفاتی است،این در حالی است که متأسفانه در کشور‌های در حال توسعه، اغلب پس از بروز چنین سوانحی، تنها به دنبال مقصر نهایی هستند‌ و کم‌‌کاری‌های ‌بنیادینی که از گذشته منجر به بروز این حادثه در حال شده است، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

البته موضوعی که موجب شده است بررسی علل تصادف آزادراه تهران-قم با بررسی علل وقوع حوادث جاد‌ه‌ای و حتی سوانح هوایی گذشته کمی متفاوت باشد، بازنگری به این حادثه در نگاهی همه جانبه است.

‌بر خلاف دیگر سوانح هوایی و جاده‌ای که اغلب خطای عامل انسانی، علت اصلی و تأثیر گذار در بروز حادثه اعلام می‌شد، این بار برخی مسئولان دلسوز اجازه « 100 درصد مقصر جلوه دادن راننده» را در این حادثه نداده و اعلام کردند هر گونه کم‌کاری زیرساختی متولیان که از گذشته تا لحظه حادثه در بروز این تصادف مؤثر بوده است، باید اعلام شود.

به هر حال پاره شدن لاستیک خودرو اسکانیا که از اصفهان عازم تهران بود، انحراف به چپ آن، عبور از گارد‌ریل و برخورد با اتوبوسی که از مسیر مقابل می‌آمد و در آخر  انفجار مخزن سوخت هر دو اتوبوس، هر کدام دلایلی است که کارشناسان به دنبال علت وقوع آنها هستند.

البته پلیس راه چندی پس از وقوع این حادثه اعلام کرد که شرکت تولید‌کننده اتوبوس اسکانیا ‌در بروز این حادثه 50 درصد مقصر بوده است.

کمیسیون ویژه رئیس‌جمهور: علت وقوع حادثه تا پایان مهرماه اعلام می‌شود

‌وزرای راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت و نمایندگان وزرای کشور و بهداشت و درمان پس از انجام پاره‌ای بررسی‌ها ابتدا اعلام کردند تا پایان ماه شهریور 92 و یا ابتدای مهر علت اصلی بروز این حادثه مشخص شده و اعلام نهایی می‌شود.

مدیرکل ایمنی سازمان راهداری (27 مهر): دنبال فاکتور لاستیک پاره‌شده هستیم‌

سیدعزیز جیفرودی، مدیرکل ایمنی سازمان راهداری روز 27 مهرماه و 3 روز مانده به تاریخ اعلامی از سوی کمیته ویژه بررسی حادثه، با تشریح تمامی دلایل احتمالی بروز تصادف آزادراه تهران-قم، از بررسی دو فرضیه پاره شدن لاستیک اتوبوس اسکانیا گفت و گفت: دنبال فاکتور خرید لاستیک پاره‌شده هستیم، تا تاریخ تولید آن مشخص شود.

کمیسیون عمران (1 ‌مهر): اعلام علت بروز حادثه تا 15 مهرماه/ از توضیحات مسئولان‌ قانع نشدیم

یکی از اعضای کمیسیون عمران ‌درباره جلسه روز پایانی شهریور کمیسیون عمران مجلس با ارگان‌های دست‌اندرکار جاده و وزرای راه و صنعت و معدن در مورد تصادف آزادراه تهران ـ قم، به فارس گفته بود: در این جلسه تمامی ارگان‌های دست‌اندرکار جاده شامل اورژانس، هلال احمر، پزشکی قانونی، سازمان راهداری و وزرای راه و شهرسازی و صنعت و معدن حضور داشتند و توضیحاتی ارائه کردند.

بنا به گفته محمدرضا رضایی در این جلسه فقط یک شرح واقعه از تصادف ارائه شد و همه مسئولان نحوه وقوع حادثه را تشریح کردند، اما هیچ مقصری معرفی نشده و کم‌کاری از سوی هیچ عضوی اعلام نشد.

رضایی افزود: همه متولیان جاده در جلسه دیروز عنوان کردند که در کوتاه‌ترین زمان بر سر صحنه حادثه حاضر شدند و خدمات ارائه دادند، ضمن آنکه پلیس هم گزارش خود را در این باره ارائه داد و صحنه را تشریح کرد، اما درباره ایراد‌ها، کیفیت لاستیک اتوبوس، سلامت جسمی و روحی راننده، میزان شیب جاده و پیش‌زمینه‌های وقوع این حادثه چیزی عنوان نشد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته بود: به دلیل ارائه توضیحات کلی و بدون جزئیات، مقرر شد جلسات وزرای راه، صنعت و معدن و وزیر کشور درباره این حادثه ادامه یابد و علت اصلی بروز تصادف اعلام شود.

بنا به گفته رضایی حداکثر تا دو هفته آینده (15 مهرماه) علت اصلی بروز حادثه به صورت مکتوب اعلام و کم‌کاری احتمالی مسئولان متولی مشخص شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته بود: کمیسیون عمران مجلس از توضیحات  مسئولان در جلسه دیروز قانع نشد، زیرا هنوز به جمع‌بندی مشخصی نرسیده بودند.

آخوندی (7مهر):‌ تصادف آزادراه تهران-قم کمترین ارتباط را به وزارت راه دارد/15 مهر گزارش کاملی به مردم می‌دهم

وزیر راه و شهرسازی روز 7 مهرماه در برنامه‌ای تلوزیونی درباره حادثه تصادف آزادراه تهران-قم می‌گوید: در چنین حوادثی خود را در سمت شهروندان قرار می‌دهم و از این زاویه به مسئله می‌نگرم، البته این حادثه کمترین ارتباط را به وزارت راه دارد، 17 ارگان دست‌اندرکار جاده‌ای هستند و تمامی متولیان حمل و نقل در این حادثه پاسخگو خواهند بود.

بنا به گفته عباس آخوندی مسائل مختلف درباره این حادثه ‌بررسی شد، ضمن آنکه نحوه امداد‌رسانی، حضور پلیس راه و خدمات اورژانس مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی گفته بود: خارج از این مورد، هیئتی سه نفره مستقل از همه دست‌اندرکاران جاده‌ای را مأمور کرده‌ام که گزارش مستقلی در این‌باره تهیه کنند؛ این هیئت سه پیرمرد با تجربه هستند که سال‌ها در حوزه ایمنی و ترافیک ایران کار کردند که در این‌باره گزارش مستقلی برای من تهیه کرده‌اند.

آخوندی با اشاره به تشکیل کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور همه ارگان‌های دست‌اندرکار جاده برای این حادثه، گفته بود: هنوز به نتیجه قطعی درباره علت وقوع حادثه نرسیده‌ایم اما تا هفته آینده (15 مهر) گزارش کاملی به مردم ارائه می‌دهم.
 
*برزگری: سرعت زیاد عامل تصادف دو اتوبوس اسکانیا بوده است
 
در عین حال رئیس سازمان استاندارد البته با لحنی محتاطانه اعلام کرد بررسی‌های سازمان استاندارد نشان می‌دهد سرعت زیاد راننده اتوبوس اسکانیایی که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بوده عامل اصلی تصادف تشخیص داده شده است، در عین حال او نیز اعلام نتایج نهایی را بر عهده رئیس کارگروه یعنی عباس آخوندی گذاشت.

به گزارش فارس در کشور ما سالانه حدود 20 هزار نفر انسان در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و این رقم معادل سقوط سالانه 130 فروند هواپیما با تعداد صندلی 155 نفر است. یعنی هر 2.7 روز معادل سقوط یک فروند هواپیمای 155 نفره، جان انسان در سوانح رانندگی از دست می‌رود.

قطعاً برنامه‌ریزی‌های دولت قبلی برای کاهش سوانح رانندگی (حدود 14 درصد) جای بسی قدردانی دارد اما به هر حال یک کشته هم در سوانح رانندگی زیاد است؛ حال انتظار از دولت یازدهم این است که در بروز چنین حوادثی، به بررسی دقیق و همه جانبه موضوع پرداخته و علل اصلی بروز چنین وقایعی و کم‌کاری‌های احتمالی که از گذشته اعمال شده و به وقوع چنین حوادثی منجر شده است، را بی‌پرده اعلام عمومی کنند.

انتهای پیام/م
برچسب ها:
آخرین اخبار