امروز : یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 23
۱۵:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 60092
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۰۷
تعداد بازدید: 50
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات: برخی از خیابان‌ها هویت دارند، هویت خاص و ویژه که شاید به این ویژگی شناخته می‌شوند. ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات: برخی از خیابان‌ها هویت دارند، هویت خاص و ویژه که شاید به این ویژگی شناخته می‌شوند. خیابان انقلاب اسلامی تهران هم یکی از این خیابان‌ها است که به جز شلوغی و هیاهوی ماشین، دانشجو و افراد با کتابفروشی‌های خود معنا و مفهوم می‌یابد. منطقه‌ای که در مرکزیت شهر واقع شده است و و به دانشگاه‌ تهران نزدیک است. منطقه‌ای که محل عبور مرور افراد زیادی است که برای خرید کتاب به اینجا مراجعه می‌کنند.

خیابان انقلاب تهران فقط میان تهرانی‌ها شناخته شده نیست و از شهرهای دو رو نزدیک برای خرید کتاب به این خیابان می‌آیند و تقریبا همراهان ثابتی را به همراه دارد. از تقاطع خیابان کارگر با انقلاب اسلامی که به سمت چهارراه ولیعصر پیش آییم کتاب‌فروشی‌ها تقریبا دسته بندی شده هستند و افراد تقریبا می‌دانند کتاب‌های موردنیاز خود را از کدام بخش خریداری کنند. ابتدا کتاب‌های دانشگاهی و کمک آموزشی، سپس کتاب‌های دست دوم فروش و بعد از ان کتاب‌های علوم انسانی و پس از آن ادبیات و فلسفه و .... اما آنچه در این میان کمرنگ‌تر است و در به راحتی نمی‌توان آن را پی گرفت، کتاب در حوزه کودک و نوجوان است و ویترین خاصی را به خود اختصاص نداده‌اند و در هیاهو انواع و اقسام کتاب‌ها گم شده‌اند.

نظام آموزشی ایران به گونه‌ای است که فرزندان سرزمین علم و دانش که سابقه بس طولانی در تحقیق و پژوهش دارد با مطالعه کتاب‌های غیر درسی بیگانه هستند و به گونه در مدارس آموزش می‌بینند که به گفته سعید بیابانکی تنها کشوری هستیم که پس از پایان سال تحصیلی دانش‌آموزان کتاب‌های خود را پاره یا آتش می‌زنند.

در سال‌های بعد از انقلاب، ادبیات کودک و نوجوان رشد قابل توجهی داشته است و کتاب‌های زیادی با موضوعات ادبی و علمی برای مخاطبان این گروه‌های سنی منتشر شده است. ما پیش از پیروزی انقلاب،  ادبیات کودک و نوجوان نداشتیم و تعداد معدودی کتاب به صورت جسته و گریخته منتشر می‌شد ولی اکنون تعداد ناشران حرفه‌ای کودک و نوجوان تقریباً با ناشران کتاب‌های بزرگسال برابری می‌کند و ناشرانی هم هستند که هم برای کودکان و نوجوانان کتاب منتشر می‌کنند و هم برای بزرگسالان. در سا‌ل‌های پس از انقلاب در این زمینه پیشرفت‌های زیادی داشتیم اما نتوانستیم فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را از کودکی در میان فرزندان این سرزمین جا بیاندازیم.

به گفته بعضی از فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان، هر چند سال گذشته این حوزه با اجرای طرح‌های مختلف در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار بود ولی وضعیت نشر کتاب کودک به عنوان یکی از بخش های مهم ادبیات کودک و نوجوان به سبب کاهش تولید و افزایش قیمت کاغذ در سال 91، وضعیتی را به وجود آورد که از آن به عنوان سال بحرانی در این مورد یاد شد. براساس آمار خانه کتاب وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در زمستان سال 90 ، 4 هزار و 97 عنوان کتاب کودک منتشر شد که این آمار در بهار سال 91 با کاهش زیادی همراه بود و در تابستان 91 به هزار و 994 عنوان کتاب کاهش یافت. تقریبا انتشار کتاب‌های کودک به یک‌چهارم رسید.

کتاب‌فروشی‌ها در سطح شهر تهران بسیار پراکنده هستند و برخی از مناطق تهی از کتاب‌فروشی هستند و در همین نبض کتابفروشی‌های تهران هم نمی‌توان به راحتی رمان کودک یا مجموعه شعر کودک و نوجوان پیدا کرد. هیچ کدام از ویترین‌های این منطقه به کتاب‌های کودک اختصاص نیافته است و گویی فراموش کردیم که فرهنگ‌سازی برای مطالعه باید از کودکی آغاز شود، فقط چند محصول ویژه کودک و نوجوان در بخشی از فروشگاه ها به این گونه از ادبیات اختصاص یافته‌اند. شاید تعداد کتابفروشی‌هایی که کتاب‌های کودک و نوجوان ارائه می‌کنند به طور نسبی زیاد شده باشد اما هنوز هم کمبودهای جدی وجود دارند. فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن مطالعه در کودکان شعار بزرگ و زیبایی است اما به نظر می‌رسد تا مرحله عمل، راه درازی در پیش باشد؛ راهی که شاید از همین کتابفروشی‌ها آغاز می شود.

در یک سوی خیابان انقلاب کافه‌ها، سینما و دانشگاه تهران واقع شده‌اند و در سوی دیگر کتابفروشی‌ها.  در این میان کمتر کتاب‌فروشی در ضلع شمالی خیابان انقلاب مشاهده می‌شود اما نشر افق در منطقه‌ای کمی دورتر از کتابفروشی‌ها قرار گرفته است و توانسته تا حدی علاقه‌مندان به این حوزه را به خود جذب کند.

مجتمع‌ها هم در خیابان انقلاب هر کدام موقعیت‌های متفاوتی را تجربه می کنند و برخی از مغازه‌داران از فردی به عنوان دادزن یا تابلو به دست خواسته‌اند در بیرون پاساژ مشتریان را به سمت مغازه‌ها رهنمون کنند اما با این حال عموما کتاب‌فروشِ‌ها و فروشگاه‌های پاساژ‌ها به حاشیه رانده شده‌اند و کمی مورد غفلت واقع شده‌اند مگر مخاطبانی که مغازه مورد نظر خود را می‌شناسند و به سراغ آنها می‌روند.

کودکان در خیابان انقلاب سر در گم می‌شوند

شیوه های مختلفی را در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی می‌توان به کار گرفت. خانواده اولین جایگاه آموزش است. والدینی که در منزل مطالعه می‌کنند یا اینکه با فرزندانشان به کتابخانه می‌روند مناسب‌ترین الگوی مطالعاتی برای فرزندان به شمار می‌آیند. همین خانواده‌ها می‌توانند بخشی از فرصت و زمان خود را همراه با فرزندانشان به مطالعه، خرید کتاب و تشویق آنها اختصاص دهند اما این خانواده‌ها از چه راه‌هایی می‌توانند کودکان را در فضای مناسب سن و سال خود قرار دهند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم علیرغم امکاناتی که دارد اما به این مساله تمرکز زیادی نداشته است و متناسب با همه سنین و همه کتاب های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان را در خود جای نداده‌اند.

کمتر پیش می‌آید در خیابان انقلاب پدران و مادرانی را ببینیم که دست دردست بچه‌هایشان برای خرید کتاب آمده باشند.

در این راسته چند کتابفروشی محدود مانند ترنجستان سروش که مدت زیادی از احداث آنها نمی‌گذرد در بخشی از فروشگاه خود در طبقه دوم کتاب‌های کودک را ارائه کرده است. البته این کتابفروشی هم مانند بسیاری از کتابفروشی‌های دیگر برای جذب بیشتر مخاطب و درآمدزایی محصولات دیگری مانند نوشت‌افزار، بازی‌های فکری و محصولات صوتی و تصویری سروش عرضه کرده‌اند که البته می‌تواند بهانه خوبی برای مشتریان باشد که برای خرید سایر محصولات هم که شده سری به این بخش از کتابفروشی بزنند و در این فضا قرار گیرند.

البته کتاب های کودک که عموما حجم کمی دارند دز این شلوغی‌ها گم می‌شوند و کمتر درمعرض دید قرار می‌گیرند.

برخی از انتشاراتی‌ها که در این راسته فعالیت می‌کنند به محوریت آثاری که تولید می‌کنند شناخته می‌شوند. به طور نمونه نشر مولی را بسیاری به فلسفه و عرفان می‌شناسند و عموما خریدارانی که به این کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کنند کتاب‌های مدنظر خود را پیش از این شناسایی کرده‌اند. اما این کتابفروشی‌ هم در بخشی از مغازه خود کتاب‌های کودک و نوجوان را جای داده است. چندین بنر و استند هم در پایان فروشگاه معرفی کننده کتاب‌های ارائه شده است.

در این میان انتشارات خوارزمی هم که فروشگاه‌ نسبتا بزرگی دارد قفسه‌ای از کتاب‌های کودک دارد. قفسه کوچکی که چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند و جذابیتی برای کودکان ایجاد نمی‌کنند. انتشارات امیر کبیر هم که بخش کودک و نوجوان را در خود تعریف کرده است توانسته در طبقه اول فروشگاه بخشی را برای کودکان در نظر بگیرد.

انتشارات به‌نشر هم وابسته به آستان قدس رضوی است و فروشگاه نسبتا بزرگی دارد اما فضایی خاک خورده و بدون جذابیت را تجربه می‌کندو جای بسی تعجب است که کتابفروشی وابسته به نهاد این چنینی که حمایت‌های زیادی هم دارد اما تصمصی برای جذب خاطب ندارد.

انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری هم کمی دورتر از خیابان انقلاب در انتهای خیابان سمیه هرچند بخش کودک و نوجوان دارد اما در این فروشگاه هم تبلیغ چندانی برای اثرگذاری و فروش کتاب کودکان ندارد و این فروشگاه هم مانند سایر فروشگاه‌های کتاب فروشی است.

شاید بد نباشد مسئولان که بسیاری از‌ آنها به ارائه امار و ارقام برای گزارش کاری خود دل خوش کرده‌اند بخشی از دغدغه خود را در زمینه کتاب کودک و نوجوان قرار دهند و ویترین خوبی را در اختیار کودکان این سرزمین قرار دهند. بد نیست  کتاب‌فروشی‌هایی به کودکان و نوجوانان در سطح شهر اختصاص یابند که با فضایی مناسب روحیات آن‌ها آذین بندی شده و کتاب‌های مناسب را به آنها ارائه کند.

این در حالیست که جشنواره کتاب کودک و نوجوان از دوسالانه به سالانه تبدیل شده است و بد نیست کتاب‌هایی که در این حوزه تولیدشده‌اند و توانسته‌اند جوایزی را به خود اختصاص دهند بیشتر و بهتر به دست مخاطبان کودک و نوجوان قرار گیرند.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار