امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۱۱:۱۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 60805
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۱۲
تعداد بازدید: 120
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، آرش سلطانعلی مدیر گالری ایده صبح امروز در نشستی خبری به مناسبت ۵ سالگی گالری ایده،‌درباره فعالیت‌های این گالری از ...

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، آرش سلطانعلی مدیر گالری ایده صبح امروز در نشستی خبری به مناسبت ۵ سالگی گالری ایده،‌درباره فعالیت‌های این گالری از جمله نمایشگاه‌،‌انتشارات و آموزشگاه ایده سخن گفت.

او از برپایی جشنی به مناسبت ۵ سالگی گالری ایده در خانه هنرمندان ایران خبر داد وگفـت: در این جشن علاوه بر ارائه کارنامه ۵ ساله مؤسسه ایده در زمینه برنامه‌های نمایشگاهی،‌انتشاراتی و آموزشگاهی از تعدادی استادان پیشکسوت در حوزه هنر تبلیغات تقدیر خواهیم کرد که عبارتند از محسن میرزایی،‌کامران کاتوزیان، مجید بلوچ،‌منوچهر مستوفی و سرژ آواکیان که این هنرمندان از بنیانگذاران هنر تبلیغات در ایران هستند.

او همچنین از رونمایی تازه‌ترین کتاب مؤسسه ایده خبر داد و گفت: تازه‌ترین کتاب این مؤسسه به کوشش فرشید پارساکیا و با عنوان «یکصد آگهی تبلیغات» رونمایی خواهد شد که شامل یکصد آگهی دهه‌های ۲۰ تا ۵۰ شمسی است و همچنین نمایشگاهی از این آگهی‌های تبلیغاتی در نگارخانه بهار خانه هنرمندان برپا خواهد شد.

وی همچنین از برپایی نمایشگاه دیگری از آثار مدرسان گرافیک مؤسسه ایده در گالری ایده خبر داد و گفت: آثار این استادان به طور سمبلیک به موضوع ۵ سالگی گالری ایده اختصاص دارد که ۲۸ مهرماه در این گالری به نمایش گذاشته می‌شود.

سلطانعلی همچنین از حضور مدیران ارشد فرهنگی در مراسم جشن ۵ سالگی ایده خبر داد.

آرش تنهایی مشاور و مدیر هنری کتاب‌های هنری مؤسسه ایده نیز در ادامه درباره انتشار کتاب‌های این مؤسسه توضیح داد: همیشه خلائی را در زمینه کتاب‌های تخصصی رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی از جمله گرافیک،‌عکاسی و ...احساس می کردم و تصمیم گرفتیم کتابهایی را در این زمینه در مؤسسه ایده منتشر کنیم که شامل دو مجموعه کتاب ۱۰۰ و مجموعه کتاب‌های ۱۰ چهره برتر در زمینه هنرهای تجسمی که از این مجموعه تاکنون سه کتاب منتشر شده شامل ۱۰ طراح صحنه به کوشش پیام فروتن،‌ ۱۰ مجسمه‌ساز به کوشش مهسا تهرانی و‌ ۱۰ کاریکاتوریست به کوشش سقراطی منتشر شده است و در مجموعه کتاب‌های صد نیز اولین کتاب با عنوان «صد آگهی مطبوعات» به کوشش فرشید پارسی‌کیا منتشر شده است.

وی افزود: کتاب «صد اعلان و اعلامیه دوران قاجار» کتاب بعدی از مجموعه صد است که به زودی منتشر خواهد شد و مجموعه بعدی با عنوان «صد جلد مجلات» به کوشش سعید باباوند در نوبت چاپ قرار خواهد گرفت که این کتابها به نوعی مستندسازی و نگهداری و پژوهش در زمینه آگهی‌های مطبوعات است.

در ادامه این مراسم فرشید پارسی کیا درباره کتاب «صد آگهی مطبوعات» گفت:‌ من از مدتها پیش آگهی‌های تبلیغاتی بسیاری را جمع آوری کرده بودم و به دنبال ساماندهی این آثار بودم من برای جمع آوری این آگهی‌ها حدود ۱۰۰ آژانس تبلیغات پیدا کردم که دارای طراح،‌شعارنویس،‌عکاس و ...بود و برخی از ادیبان معاصر ما نیز به عنوان شعارنویس در آن کار می‌کردند که البته از بهترین شعارنویسان آگهی‌های دهه ۵۰ نیز می توانم به کاتوزیان در آژانس آوانگارد اشاره کنم.

او یکی از نکات این کتاب را تفاوت میان آگهی و نیازمندی عنوان کرد و گفت:‌ اولین آگهی در دوره پهلوی اول مطرح شده است که روند آن تا دهه ۵۰ مورد بررسی قرار گرفته است اما اولین آگهی‌هایی که موجود است مربوط به سال ۱۳۰۶ در روزنامه اطلاعات است که برای این کتاب حدود هفت هزار آگهی را از دو روزنامه کیهان و اطلاعات در فاصله دهه‌های ۲۰ تا ۵۰ مورد بررسی قرار داده و سپس از میان آن‌ها ۴۵۰ آگهی را انتخاب کردم.

او درباره نحوه انتخاب این آثار هم گفت: سه ویژگی در انتخاب این آگهی‌ها مورد نظر ما بود اول آن که فضای تصویری و توانمندی تصویری مناسبی داشته باشد،‌دوم شعار تبلیغاتی آن بود و سوم این که آیا در قالب کمپین تبلیغاتی جای گرفته یا خیر اما در مجموعه همه این آگهی را از دو رزنامه کیهان در دهه ۵۰  و اطلاعات در دهه ۲۰ و ۳۰ انتخاب کردم.

پارسی کیا درباره یافتن طراحان این آگهی‌ها هم گفت: یافتن اسامی این طراحان بسیار سخت بود چرا که برخی معلوم نبود اسم طراح و یا آژانس تبلیغاتی را استفاده کرده‌اند ولی تا آن جا که ممکن بود اسامی طراحانی که مطمئن بودیم یافتیم و در کتاب آمده است اما از ذکر اسامی شعارنویسان که برخی از آن‌ها ادیبان امروز ما هستند خودداری کردیم چرا که خودشان مایل به ذکر نامشان نبودند.

او همچنین با اشاره به نام یک زن طراح در این کتاب گفت: تنها اسم یک زن در این آگهی‌های تبلیغاتی وجود دارد که البته او هم از مدیران اصلی آژانس نیست.

پارسی کیا درباره آثاری که به شکل نمایشگاهی در خانه هنرمندان روی دیوار می رود توضیح داد: حدود ۷۰ آگهی انتخاب شده است که حدود ۳۰ اثر آن در کتاب منتشر شده است و ۴۰ طرح دیگر را نیز با خودسانسوری در کتاب منتشر نکردیم اما در نمایشگاه با خودسانسوری کمتری این آثار به نمایش درخواهد آمد.
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار