امروز : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 16
۱۹:۵۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 6099
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۴۰
تعداد بازدید: 248
محمد ساطعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: یازدهمین اجلاس رؤسای راه‌آهن‌های مجمع منطقه‌ای خاورمیانه UIC با حضور ...

محمد ساطعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: یازدهمین اجلاس رؤسای راه‌آهن‌های مجمع منطقه‌ای خاورمیانه UIC با حضور مقامات اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) رؤسای راه‌آهن‌ها و مدیران عامل شرکت‌های عضو مجمع منطقه‌ای خاورمیانه و نیز مقامات ریلی از کشورهای عضو در روز‌های پانزدهم و شانزدهم اردیبهشت ماه 1392 به میزبانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در اصفهان برگزار شد.

وی ادامه داد: اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) با داشتن حدود 230 عضو از راه‌آهن‌های دنیا و شرکت‌های ریلی، مهمترین و اولین سازمان بین‌المللی در عرصه صنعت حمل و نقل ریلی است.

ساطعی با بیان اینکه اتحادیه مذکور در سال 1922 تأسیس شده است، گفت: فراهم کردن زمینه همکاری‌های بین‌المللی راه‌آهن‌ها در سطح جهان، حمایت و ارتقاء صنعت حمل و نقل ریلی، ارتقاء بهره‌برداری یکسان، ارائه استانداردهای جهانی برای راه‌آهن‌ها و ارتقاء همکاری‌های فنی و تبادل دانش و تجربیات بین اعضاء از مهمترین اهداف این سازمان به شمار می‌رود.

این کارشناس حمل و نقل ریلی تصریح کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جزء اعضای فعال UIC بوده و یکی از 21 عضو هیئت اجرایی که وظیفه سیاستگذاری و نظارت بر عملکرد این سازمان را برعهده دارد به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها دارای شش مجمع منطقه‌ای اروپا، آسیا، افریقا، خاورمیانه، امریکای شمالی و امریکای جنوبی است.

ساطعی ادامه داد: با تلاش‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقر دفتر منطقه‌ای خاورمیانه، این اتحادیه در تهران واقع شده است؛ اجرای طرح عمل‌های مصوب مجمع منطقه‌ای، تعریف و راه‌اندازی پروژه‌های منطقه‌ای و گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌های ریلی بین اعضا منطقه از جمله وظایف دفتر منطقه‌ای تهران است.

این کارشناس حمل و نقل ریلی تصریح کرد: راه‌آهن‌های ایران، ترکیه، عربستان، سوریه، عراق، اردن، حجاز سوریه و حجاز، اردن، قطر، امارات متحده عربی و شرکت‌های مترا و نیرو ریل از ایران اعضای مجمع منطقه‌ای خاورمیانه به شمار می‌روند.

ساطعی یادآور شد: راه‌آهن ترکیه به عنوان رئیس مجمع منطقه‌ای خاورمیانه و راه‌آهن ایران معاون اول مجمع منطقه‌ای خاورمیانه است.

وی ادامه داد: گزارش کشوری رؤسای راه‌آهن‌های مجمع منطقه‌ای خاورمیانه از آخرین پیشرفت‌های ریلی در راه‌آهن‌های متبوع خود، گزارش رئیس اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) از فعالیت‌ها و برنامه‌های دفتر مرکزی UIC و نیز برنامه‌های این اتحادیه برای منطقه خاورمیانه، گزارش فعالیت‌های دفتر منطقه ای خاورمیانه UIC در تهران توسط مدیر این دفتر، بررسی و تصمیم‌گیری درخصوص برنامه‌های مدون برای سال‌های 2014 و 2013 میلادی مجمع منطقه‌ای خاورمیانه و بررسی عضویت‌های جدید به همراه سایر موضوعات دیگر از مهمترین مسائل مورد طرح و بحث در این اجلاس بود.

این کارشناس حمل و نقل ریلی توضیح داد: مجمع منطقه‌ای خاورمیانه (RAME) یکی از مناطق شش‌گانه UIC و البته اولین آنها است که از راه‌آهن‌های ترکیه، جمهوری اسلامی ایران، سوریه، عربستان، عراق، اردن، حجاز سوریه، حجاز اردن، امارات متحده عربی و قطر و برخی از شرکت‌های ریلی تشکیل‌ شده است.

ساطعی افزود: این مجمع تاکنون ضمن تعریف پروژه‌های ریلی و اجرای برنامه‌های سالانه، کنفرانس‌ها، کارگاه‌های آموزشی و اجلاس‌های رؤسای راه‌آهن‌های خاورمیانه را به میزبانی راه‌آهن‌های عضو برگزار کرده است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران معاون اول مجمع منطقه‌ای است و دفتر منطقه‌ای خاورمیانه UIC که در تهران واقع شده فعالیت‌های مجمع منطقه‌ای خاورمیانه را با همکاری اعضای این مجمع و نیز دفتر مرکزی UIC هماهنگ و سازماندهی می‌کند.

این کارشناس حمل و نقل ریلی اظهار داشت: در اجلاس اصفهان رئیس اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC)، مدیر ارتباطات و هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه UIC، رؤسای راه‌آهن‌های ایران، ترکیه، حجاز، سوریه، راه‌آهن عقبه اردن و راه‌آهن حجاز اردن، قطر، افغانستان، به همراه معاونان و تنی چند از مدیران ریلی راه‌آهن‌های عضو مجمع منطقه‌ای خاورمیانه و نیز شرکت‌کنندگانی از کشور عمان حضور داشتند.

ساطعی تصریح کرد: در حال حاضر خطوط بین‌المللی مسافری در بخش راه‌آهن چندان فعال نیست اما کالا به صورت ریلی در منطقه جابه‌جا می‌شود که نیازمند است تعاملات منطقه‌ای مطلوب‌تری با راه‌آهن‌های منطقه داشته باشیم.

این کارشناس حمل و نقل ریلی ادامه داد: شرکت سیناریل پارس نیز درخواست عضویت خود را در این اجلاس مطرح کرد که مورد قبول واقع شد.

مدیرعامل سینا ریل پارس تصریح کرد: در حال حاضر صادرات سیمان و شیشه به کشورهای عراق ، ترکیه، تاجیسکتان و ترکمنستان از طریق ریلی انجام می‌گیرد ضمن اینکه ارتباطاتی با افغانستان نیز داریم.

ساطعی یادآور شد: در این اجلاس کشور افغانستان درخواست عضویت کرد که مورد پذیرش قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در واقع این اجلاس شامل شرکت‌های دولتی، راه‌آهن‌های کشور‌ها و شرکت‌های خصوصی ریلی بود که در حوزه منطقه‌ای فعالیت می‌کنند.

این کارشناس حمل و نقل ریلی تصریح کرد: در این اجلاس مذاکراتی با کشور‌های ترکیه، سوریه و عراق در بحث توسعه ریلی و گسترش حمل و نقل کالای کشور‌ها از طریق ریل و توسعه ترانزیت ریلی در کنار گسترش ارتباطات ریلی کشورهای منطقه، انجام شد.

ساطعی اظهار داشت: در یازدهمین اجلاس رؤسای راه‌آهن‌های مجمع منطقه‌ای خاورمیانه UIC از دفتر مرکزی UIC‌ در پاریس نیز کارشناسانی حضور داشتند که توانستیم اطلاعات فنی مطلوبی در بخش ریل از آنها کسب کنیم که در تعاملات منطقه‌ای ریلی و توسعه‌ها در این‌باره به کار می‌رود.

مدیرعامل شرکت سیناریل پارس با بیان اینکه خروجی اصلی این اجلاس چند مورد بود، توضیح داد: در این اجلاس راهکارهای افزایش حمل و نقل بار و رفع گلوگاه‌های بار، مشکلات حمل بار با ‌فری‌بوت‌‌ها در دریاچه وان، نرخ‌های حمل و نقلی و بارهای حوزه کشورهای CIS‌ مطرح شد.

وی تصریح کرد: ‌در اجلاس مذکور تعمیر واگن‌ها در خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت ضمن آنکه در حفاظت ایمنی واگن‌ها در سوانح ریلی مواردی مطرح شد‌.

این کارشناس حمل و نقل ریلی گفت: در کشور‌های حوزه CIS‌ عرض ریل‌ها متفاوت است؛ در حال حاضر واگن‌های ایران نمی‌توانند وارد کشورهای حوزه CIS شود اما واگن‌های روسی اجازه دارند وارد ایران شوند و بارهای ترانزیتی خود را جابه‌جا کنند اما ‌واگن‌های ما به کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیسکتان وارد نمی‌شود؛ یکی از مباحث این بود که UIC با اتحادیه راه‌آهن‌های حوزه CIS تعاملاتی کند تا واگن‌ها نیز از ایران به کشورهای مذکور وارد شود.

ساطعی تصریح کرد: در ایران واگن‌ها متعلق به بخش خصوصی است و برای آنکه بتواند وارد کشورهای CIS‌ شود باید هماهنگی‌هایی انجام شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها