امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۱۲:۰۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 61575
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۲ - ساعت ۰۱:۱۲
تعداد بازدید: 113
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، بهسازی و نوسازی بافت­های شهری به عنوان ضرورتی انکارناپذیر ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، بهسازی و نوسازی بافت­های شهری به عنوان ضرورتی انکارناپذیر در دستورکار دولت، برنامه­ریزان، سیاست­گذاران و مدیریت شهری قرارگرفته است. پیچیدگی و مسائل مختلف اجرای برنامه­های این سیاست از یک سو و عدم هماهنگی و هم­سوئی نهادها و دستگاههای دخیل از سوی دیگر باعث کندی فرایند تحقق این برنامه­ها شده است.
علی­رغم همه مسائل، تاکنون عرصه­های وسیعی از شهرهایمان در چارچوب برنامه­های بهسازی و نوسازی شهری دچار دگرگونی­های کالبدی شده­اند. این اقدامات چه به صورت نوسازی­های مردمی که با حمایت دولت و شهرداری­ها توسط خود مالکان به اجرا رفته­اند و چه به صورت پروژه های مشارکتی با بخش خصوصی و حتی طرح ها و برنامه هائی که راسا توسط دولت و شهرداری ها به اجرا گذاشته شده اند موجب دگرگونی­های گسترده­ای شده­است.
در یک بررسی تحلیلی و نگاه­آسیب­شناسانه می­توان به وضوح پائین بودن کیفیت ساخت و ساز، ناموزونی عناصر جدید در سازمان فضائی بافت موجود، عدم هماهنگی الگوهای معماری به کار گرفته شده با بوم و شیوه­های رایج محلی و عدم انطباق ساختارهای جدید با نیازها و الگوهای رفتاری (فرهنگی – اجتماعی) ساکنان را در این عرصه­های نوسازی شده مشاهده کرد.
این در حالی است که طی سه دهه گذشته مباحثی مختلفی پیرامون ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و تقویت اعتلای الگوهای مناسب در چارچوب اصول و مبانی معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی مطرح و برنامه‌ها و پژوهش های متعددی نیز به این مقوله پرداخته­اند. پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد ضرورت رعایت اصول و ارزش های اسلامی در طرح های شهرسازی و معماری و همچنین تأکید معظم له در بندهای 10 و 12 منشور اقامه نماز، در تاریخ 2/7/1375 خورشیدی بنا به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و معماری وقت کشور تصویب و مقرر نمود حوزه معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی مطالعه مستمر درباره شهرها و معماری اسلامی گذشته و حال ایران و جهان به منظور دسترسی به اصول و ارزش‌های حاکم بر ساختار آنها و تطبیق این اصول با دانش نوین بشری و دستیابی به ارزش ها و اصول طراحی جدید شهری و معماری به انجام رساند و ظرف همان سال (1375) اصول و ضوابط طراحی شهری و همچنین اصول ضوابط معماری ساخت و ساز بناها براساس معیارها و ارزش های اسلامی با هدف رشد و اعتلای طراحی شهری و معماری اسلامی و ایرانی تهیه و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برسد. در بند ب ماده 137 فصل عمران شهری و توسعه و عمران روستایی قانون برنامه سوم توسعه ، بند الف ماده 30 و همچنین بخش چهارم (صیانت از هویت و فرهنگ اسلامی _ ایرانی) قانون برنامه چهارم توسعهاقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (متانی، 1386)، ماده‌ 2 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 (تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی در معماری و شهرسازی) با تاکید بر تشکیل کمیسیون‌ معماری و طراحی شهری بر یافتن راهکارهایی برای رعایت اصول و ارزش‌های معماری و شهرسازی ایران تاکید شده است (وزارت مسکن و شهرسازی، 1374). با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در بخش شهرسازی توسط مقام معظم رهبری (بند 2 "تعیین ابعاد کالبدی شهرها در گسترش افقی و عمودی با تاکید بر هویت ایرانی اسلامی و با رعایت ملاحظات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، حقوق همسایگی و امکانات زیربنایی والزامات زیست‌محیطی و اقلیمی" و بند 8 "رعایت هویت تاریخی و معنوی شهرها در توسعه و بهسازی محیط شهری بویژه شهرهایی ازقبیل قم و مشهد") و همچنین مصوبه اخیر مجلس محترم شورای اسلامی در مورد تدوین ضوابط و مقررات و ترویج الگوهای معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی، موضوع تبیین اصول و تدوین قواعدی برای ساماندهی منظر شهری و ارتقاء کیفی نظام ساخت و ساز در کشور با تاکید بر هویت بخشی به سیما و کالبد شهرها و روستاهای کشور و انطباق مشخصات کلیه ساختمانهای مسکونی و غیر مسکونی کشور با ویژگی های فرهنگ معماری و شهرسازی ایرانی _ اسلامی (بومی) و رعایت اصول و ضوابط مربوطه در نماسازی و طراحی شهری و روستایی کشور و جلوگیری از تخریب ساختمانها و نماهای باارزش در شهرها و همچنین حفظ و گسترش فرهنگ معماری و شهرسازی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
اگر چه اسناد و مصوبات فوق همواره بر ارتقاء کیفیت و اعتلای ارزشهای غنی و نهفته در فرهنگ معماری و شهرسازی ملی و اسلامی تاکید داشته­اند اما متاسفانه عوامل متعدد بویژه نیروی بازار زمین و املاک و ارجحیت ارزش مبادله به ارزش استفاده موجب تنزل کیفیت ساخت و ساز بویژه در محدوده­های تحت برنامه­های بهسازی و نوسازی شده است. اگر چه نزول کیفیت ساخت و ساز و الگوهای نامناسب رایج همه عرصه­های شهری را در برگرفته، اما از آنجا که تحقق برنامه­های بهسازی و نوسازی شهری مستلزم منابع و تلاش­های بیشماری نسبت به سایر عرصه­های شهری است ضروری می­نماید توجه ویژه­ای به ارتقاء کیفیت در این برنامه­ها صورت پذیرد.
شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، به عنوان نهاد تخصصی دولت در امر راهبری و سیاستگذاری فرایند بازآفرینی مناطق هدف برنامه­های بهسازی و نوسازی شهری موظف به ارائه الگوهای مناسب و ترویج و اعتلای میراث ارزشمند شهرسازی و معماری گذشته و پاسداری از ارزش­های شهرسازی و معماری ملی و اسلامی است. لذا با توجه به اهمیت موضوع سیاستی تحت عنوان الگوسازی را در دستور کار خود قرار داده است.
الگو سازی به مجموعه طرح ها و برنامه هایی اطلاق می گردد که با هدف ارائه یک مدل یا نمونه ای مناسب زمینه های اجرای کمی و کیفی برنامه های بهسازی و نوسازی را فراهم و فرایند اجرای اقدامات توسط مردم، سرمایه­گذاران، سازندگان ، سایرنهادها و سازمانهای ذی مدخل راتسریع و تسهیل نماید .دراین مجموعه طرح ها و برنامه ها به دو دسته موضوعی و موضعی تقسیم می شوند. الگو سازی موضوعی به مجموعه اقداماتی اطلاق می­گردد که با ارائه مدل ها ، چارچوب های اجرایی ، گردش کارها، نهاد سازی و برنامه آموزشی، الگویی برای تداوم موضوع فراهم کند و نمونه ای مناسب به مخاطبان ارائه نمایند. الگو سازی موضعی نیز به مجموعه طرح ها و پروژه های اجرایی اطلاق می گردد که با هدف ارائه یک نمونه مناسب منطبق بر مبانی معماری ایرانی ، بومی و اسلامی، با درنظر گرفتن تمامی عوامل فرهنگی، اجتماعی و بر اساس ضوابط و مقررات طرح های بهسازی و نوسازی و رعایت استانداردها و مشخصات فنی، دستور العمل ها و آیین نامه­های مصوب با بهره گیری از فن­آوری­های نوین (روش ساخت سریع ، ارزان ، مقاوم ،سبک ، حتی هوشمند ) در حوزه های مداخله در بافت تعریف، طراحی و به اجرا در آیند تا در نهایت با اجرای آن نمونه و الگویی مناسب شکل گرفته و بدین ترتیب بستری برای هدایت بیشتر ذهن­های خلاق و دارای قابلیت تاثیرپذیری برای تکرار چنین نمونه ای فراهم شود .این اقدامات واجد ویژگی های ذیل هستند :

1-تحقق پذیر با قابلیت تعمیم توسط مردم

2-زمینه­گرا و دارای هویت متناسب با شرایط اقلیمی ، فرهنگی و بومی هر منطقه و محل

3-منطبق با کیفیت استاندارد ساخت اصول فنی مندرج در آیین نامه ها

4-قابلیت پذیرش و استقبال از سوی مردم ( مطلوبیت اجتماعی و رضایت مندی ساکنان )

5-دارای خلاقیت و نوآوری به ویژه در به کارگیری تکنولوژی های نوین

6-دارای توجیه اقتصادی و متناسب باسطح درآمد ساکنان

7-قابلیت اجرا و بهره برداری در حداقل زمان ممکن ( زودبازدهی )

کلیه شاخص­های هفت­گانه فوق الزامی، ولی متناسب بامقیاس، عملکرد موقعیت و شرایط اقتصادی – اجتماعی بستر آن ، دارای وزن‌های متفاوت‌اند.
شرکت مادر تخصص عمران و بهسازی شهری ایران امیدوار است با استفاده از نظرات متخصصان حرفه و دانشگاه در جهت احیاء و تقویت فرهنگ غنی و ارزشمند شهرسازی و معماری ملی و اسلامی برنامه­هائی کارآمد ارائه نماید. اجرای پروژه­هائی با ویژگی­ها و مشخصات فوق­الاشاره، منطبق با زمینه و الگوهای بومی و متناسب با فرهنگ ساختار اجتماعی ساکنان این مناطق­ می­تواند بستر مناسبی را برای ترویج و تعمیم آنها فراهم نماید.

*محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران 
انتهای پیام/ب
برچسب ها:
آخرین اخبار