امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۱۵:۰۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 6185
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۴۰
تعداد بازدید: 123
به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبری فارس «توانا»، محمد پوردل‌نژاد در حاشیه مراسم بازدید خبرنگاران از خط‌آهن تکمیل‌شده گرگان ـ اینچه‌برون اظهار داشت: ...

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبری فارس «توانا»، محمد پوردل‌نژاد در حاشیه مراسم بازدید خبرنگاران از خط‌آهن تکمیل‌شده گرگان ـ اینچه‌برون اظهار داشت: در راستای اتصال آسیای میانه به آب‌های آزاد و توسعه ظرفیت ترانزیتی بار منطقه، راه‌آهنی از کشور قزاقستان شروع شده و پس از عبور از ترکمنستان به ایران متصل می‌شود.

وی افزود: این مسیر ریلی، خط آهن گرگان ـ اینچه‌برون ـ اترک ـ برکت است که در سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران در شرق دریای خزر ساخته می‌شود؛ سهم ایران از این مسیر ریلی 900 کیلومتری، 80 کیلومتر است که لازم بود بین گرگان تا اینچه‌برون ساخته می‌شد.

پوردل‌نژاد تصریح کرد: در تاریخ 24 اسفندماه سال 90، قرارداد اجرای خط‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون به صورت EPC با قرارگاه خاتم‌الانبیاء منعقد و عملیات اجرایی از فروردین‌ماه سال گذشته آغاز شد.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه 2، افزود: در اجرای این مسیر مشکلات زیادی وجود داشت که کمبود مصالح و اراضی باتلاقی زیاد مسیر از این موانع بود، اما زمان کوتاه اجرای پروژه که مقرر شده بود حدود 6 الی 7 ماه به اتمام برسد، نیازمند برنامه‌ریزی خاص و دقیق بود.

پوردل‌نژاد گفت: این خط آهن ظرف یک سال به اتمام رسید و دلیل به تعویق افتادن پروژه، شرایط نامساعد جوی و بارش باران بود.

وی اضافه کرد: خط‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون دارای یک پل 4 دهنه به نام گرگان‌رود، 14 تقاطع غیرهمسطح، 2 ایستگاه اصلی (گرگان جدید و تعویض بوژی اینچه‌برون) و چند ایستگاه فرعی است.

پوردل‌نژاد اظهار داشت: ایستگاه گرگان جدید این مسیر ریلی در کیلومتر 18 به ایستگاه تعویض بوژی در مرز اینچه‌برون ساخته شده است.

وی ادامه داد: این خط‌آهن از ایستگاه قره‌تپه انشعاب می‌گیرد سپس در کیلومتر 18 به ایستگاه گرگان جدید می‌رسد، سپس در کیلومتر 78 به ایستگاه تعویض بوژی اینچه‌برون متصل می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای این راه‌آهن 80 کیلومتری 130 میلیارد تومان هزینه دربرداشت، تصریح کرد: احداث ایستگاه تعویض بوژی و ایستگاه‌های فرعی تقریباً به اتمام رسیده است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه 2، با بیان اینکه در ساخت این راه‌آهن 13.5 هزار تن ریل به کار رفته است، تصریح کرد: از 4 ایستگاه، 3 ایستگاه بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما پیشرفت ایستگاه گرگان جدید هنوز کامل نیست که به زودی تکمیل می‌شود، اما احداث ایستگاه اینچه‌برون در راستای تعویض سریع بوژی قطارها انجام شد.

وی با بیان اینکه پل گرگان‌رود در این منطقه 2.5 ماهه ساخته شد، تصریح کرد: در ایستگاه‌های میانی که به ایستگاه سبقت تلاقی و درجه 3 هم معروف هستند، لکوموتیو کنار زده شده و به خط فرعی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه خط آهن گرگان ـ اینچه‌برون از محل بودجه دولتی ساخته شد، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی، کارفرمای پروژه و پیمانکار قرارگاه خاتم الانبیاء است.

وی اضافه کرد: از مشکلات اجرای این پروژه، کمبود مصالح بود، در این منطقه اغلب رسوبات و آبرفت وجود داشت و برای حجم خاکریز و تهیه بالاست مشکلاتی داشتیم، اما بالاخره از معدن دامغان و گرمسار تهیه کردیم.

وی با تأکید بر اینکه توجیه اصلی ساخت این خط‌آهن، حمل بار و توسعه ترانزیت است، اظهار داشت: در راستای جابه‌جایی مسافر نیز تمهیداتی را اندیشیده‌ایم که می‌توان گفت در حال حاضر ظرفیت مسافری این خط، سالانه 5 میلیون نفر خواهد بود.
انتهای پیام/ح
برچسب ها:
آخرین اخبار