امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۰۴:۵۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 62118
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۴۵
تعداد بازدید: 34
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در هفته‌ای که گذشت، خبر مربوط به پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودرو از سوی شورای ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در هفته‌ای که گذشت، خبر مربوط به پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودرو از سوی شورای رقابت به هیأت دولت مهمترین خبر در صنعت خودرو بود.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت از تهیه طرحی برای ارائه به هیأت دولت در زمینه تعرفه واردات خودرو در سال 93 خبر داد و گفت: بر این اساس تعرفه واردات خودرو حدود 10 تا 15 درصد کاهش خواهد یافت.

شیوا در گفت ‌و گو با خبرنگار خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به طرح جدید شورای رقابت برای تغییر تعرفه واردات خودرو، اظهار داشت: در طرح پیشنهادی شورای رقابت به هیأت دولت، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور تا 1500 سی‌سی معادل 30 درصد و خودروهای با حجم موتور 1500 سی‌سی و 1500 تا 2000 سی‌سی معادل 35 درصد تعیین شده است.

وی افزود: در حال حاضر تعرفه واردات این خودروها 45 درصد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای2000 تا 2500 سی‌سی 40 درصد و از 2500 تا 3000 سی‌سی 70 درصد است که پیشنهاد شورای رقابت این است که تعرفه این خودروها تغییری نداشته باشد.

به گفته شیوا، در طرح پیشنهادی شورای رقابت، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 3000 سی‌سی به بالا 10 درصد نسبت به شرایط فعلی افزایش یافته و تعرفه 100 درصدی برای واردات این خودروها پیشنهاد شده است.

وی همچنین با اشاره به جلسه این شورا با خودروسازان به منظور بازنگری در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو، گفت: قیمت‌گذاری باید طوری صورت گیرد که باعث ایجاد رقابت در صنعت خودرو شود.

وی با بیان اینکه شورای رقابت در حال بازنگری دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو است، گفت: در این مورد جلسه‌ای با مدیران شرکت‌های خودروساز داشتیم و آنها نیز از تشکیل کارگروه برای بازنگری در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو استقبال کردند.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای بازنگری در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در حال انجام است، افزود: کارشناسی و تحقیق در مورد چگونگی تنظیم دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو در حال انجام است تا قیمت خودروها طوری تعیین شود که بازار رقابتی برای خودرو داشته باشیم.

شیوا تصریح کرد: در شورای رقابت هیچ اصراری بر قیمت‌گذاری خودرو وجود ندارد، بلکه تأکید داریم که قیمت خودرو طوری تعیین شود که با اهداف رقابت مغایرت نداشته باشد.

در عین حال، یک مقام آگاه به فارس گفت: در شرایطی که بازار خودرو در انتظار تعیین تکلیف قیمت‌های سال آینده است، خودروسازان به افزایش قیمت به عنوان یک گزینه اولویت‌دار نگاه نمی‌کنند و در این مورد بسیار محتاط هستند.

وی اظهار داشت: افزایش بی‌رویه قیمت خودرو باعث شد شرکت‌های خودروساز بخش بزرگی از مشتریان خود را از دست بدهند که این به ضرر تولیدکنندگان خودرو است.

وی ادامه داد: به همین دلیل خودروسازان به افزایش قیمت به عنوان یک گزینه اصلی توجه ندارند و در خصوص قیمت‌گذاری محصولاتشان بسیار محتاطانه عمل می‌کنند.

از سویی، مجلس نیز اخیراً مصوب کرد که تعرفه واردات خودرو به منظور استفاده از درآمد‌ حاصل از آن در تجهیز ناوگان امدادی، حدود 5 درصد افزایش یابد.

فربد زاوه، یک کارشناس بازار خودرو در مورد تأثیر این مصوبه بر بازار خودرو گفت: مصوبه اخیر مجلس در مورد افزایش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو به منظور استفاده از درآمد‌ حاصل از آن در تجهیز ناوگان امدادی کشور، قیمت‌ خودروهای خارجی را 2.5 درصد افزایش می‌دهد.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه اخیر مجلس، دولت اجازه دارد تعرفه واردات خودرو را در سال آینده 5 درصد افزایش دهد و درآمد حاصل از آن را جهت تجهیز ناوگان امداد و نجات و خودروهای آمبولانس هزینه کند.

وی با بیان اینکه این مسئله باعث رشد 2.5 درصدی قیمت خودروهای خارجی خواهد شد، گفت: دولت طبق برنامه پنجم باید تعرفه واردات خودرو را به صورت پلکانی کاهش دهد ولی این مسئله با مصوبه اخیر مجلس مغایرتی ندارد.

در هفته گذشته، خبری در مورد تعطیلی 30 درصد شرکت‌های فولادی و آزاد شدن کامل صادرات فولاد در فارس منتشر شد.

سید رضا شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد از تعطیلی 30 درصد شرکت‌های نوردی و ذوبی به دلیل رکود بازار طی دو ماه گذشته خبر داد و گفت: جدیداً مصوبه‌ای برای آزادسازی کامل صادرات فولاد بدون محدودیت تناژ تا خرداد 93 صادر شده است.

وی با بیان اینکه بازار فولاد با رکود روبرو است، اظهار داشت: این مسأله باعث شده قیمت تمام شده تولید فولاد بالاتر از قیمت فروش آن باشد و در نتیجه 30 درصد شرکت‌های نوردی و ذوبی با تعطیلی روبرو شده‌اند.

وی با بیان اینکه قیمت حمل هر کیلو فولاد از مرکز ایران تا مرز حدود 100 تومان است، گفت: در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی، هزینه حمل نیز افزایش خواهد یافت.

شهرستانی با بیان اینکه قیمت هر کیلو بیلت در حال حاضر 40 تومان است، گفت: در صورت دو برابر شدن قیمت انرژی، قیمت بیلت 40 تومان افزایش می‌یابد و به 80 تومان خواهد رسید.

وی ادامه داد: در مورد تولید محصولات نوردی نیز با افزایش 10 تومانی قیمت روبرو خواهیم بود، به طوری که قیمت هر کیلو محصول نوردی 20 تومان می‌شود و به این ترتیب، قیمت تولید فولاد دو برابر خواهد شد.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار