امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۲۳:۲۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 62295
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۲۱
تعداد بازدید: 48
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، دومین نشست از سلسله نشست‌های نقد و بررسی محصولات کودک و نوجوان با عنوان «نشست تخصصی نقد ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، دومین نشست از سلسله نشست‌های نقد و بررسی محصولات کودک و نوجوان با عنوان «نشست تخصصی نقد عروسک دارا و سارا» با حضور «نیره توکلی» دکترای جامعه‌شناسی، فعال جامعه‌شناسی هنر، مترجم و نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان، «مجید قادری» ناظر و طراح پروژه‌های ملی عروسک دارا و سارا، عروسک مبارک، عروسک‌های بند انگشتی، عروسک عمو نوروز، «فرزانه بابایی» لیسانس نقاشی و فوق لیسانس هنر، مولف کتاب کودک، طراح عروسک‌های دارا و سارا، عروسک مبارک، عروسک‌های بند انگشتی، بازسازی عروسک‌های سنتی «تکم، باران خواه، لیلی» و 9 نمونه عروسک‌های باستانی، «عادل بزدوده» کارشناس نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، کارگردان، طراح صحنه، نمایشنامه‌نویس، بازیگر، طراح و سازنده عروسک، عروسک‌گردان و «سیدبشیر حسینی» محقق و پژوهشگر برگزار شد.
در این مراسم «فرزانه بابایی» مؤلف کتاب کودک، طراح عروسک‌های «دارا و سارا»، «مبارک»، «بند انگشتی»، بازسازی عروسک‌های سنتی «تکم، باران خواه، لیلی» و 9 نمونه عروسک‌های باستانی، بیان داشت: بنده سازنده عروسک‌های «دارا و سارا» بودم اما باید بگویم که طراحی این کار انجام شد و به مرحله تولید البته با کمک خارج از کشور رسیدیم، اما متأسفانه با عوض شدن مدیران، تصمیم بر این گرفته شد که تجربه‌های یک دهه را من و آقای قادری دوباره طی کنیم.

* بابایی: طرح اولیه عروسک‌های «دارا و سارا» با عروسک‌های کنونی کاملاً متفاوت است

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه به صورت مکرر اعلام می‌کردم که آقای زواره (تولیدکننده اسباب‌بازی در ایران) نمی‌توانند عروسک‌های صنعتی را در کشور تولید کنند، اما دوستان آن را قبول نمی‌کردند.

بابایی ادامه داد: علاقه‌مند بودم که عروسک‌های «دارا و سارا» قابل تحرک باشند یعنی حتی انگشتان دستانشان هم تکان بخورد، اما در نهایت حرکات این عروسک‌ها را حذف کردند و تنها یک سرشانه، گردن و پاهای عروسک باقی ماند که کمی تحرک داشت که در واقع یک مجسمه پلاستیکی غیرقابل استفاده بود، که هیچ زیبایی نداشت.




* تولیدکنندگان ایرانی قادر به تولید عروسک صنعتی نیستند

وی افزود: اکنون در دنیا عروسک‌هایی را تولید می‌کنند که حتی بندبند انگشتانشان حرکت دارد اما عروسک ما تمام حرکات‌هایش حذف شد چراکه تولیدکننده داخلی قادر به تولید عروسک صنعتی نبود.

این کارشناس حوزه اسباب‌بازی گفت: ما بسیاری از حرکات عروسک‌های «دارا و سارا» از جمله حرکت زانو را حذف کردیم یعنی در جلسات مختلف از ما می‌خواستند که یک نوع از حرکات این عروسک‌ها را حذف کنیم چراکه تولیدکننده قادر به ساخت عروسک طراحی شده نبود.

* این عروسک‌ها باید بر اساس ناتوانی‌های تولیدکنندگان ایرانی طراحی می‌شد نه توانایی‌های رایج دنیا

وی اضافه کرد: در جلسه‌ای عنوان کردم که ما در قرنی زندگی می‌کنیم که همه چیز رو به پیشرفت است اما ما به دلیل اینکه می‌خواهیم این عروسک‌ها را در ایران تولید کنیم، طوری به تولید عروسک «دارا و سارا» بپردازیم که حتی خودمان هم به عنوان یک مخاطب حاضر نیستیم که آنها را لمس کنیم.

بابایی ادامه داد: ما عروسک «دارا و سارا» را باید بر اساس ناتوانی‌های تولیدکنندگان ایرانی طراحی می‌کردیم نه توانایی‌های رایج دنیا به همین منظور این موضوع به پیشبرد پروژه بسیار آسیب زد.

وی افزود: بعد از تولید نسل اول عروسک‌های «دارا و سارا»، نسل دوم آن در دستور کار قرار گرفت اما با توجه به این بنده و آقای قادری برنامه‌های زیادی داشتیم که هر دو سال این عروسک‌ها را ارتقاء دهیم اما نه تنها آن ارتقاء صورت نگرفت، بلکه قرار شد به یک قرن قبل‌تر برگردیم.

این سازنده عروسک گفت: بعدها عروسک‌ها به نحوی طراحی شد که بنده به عنوان یک سازنده نمی‌توانستم به آنها نگاه کنم چراکه ما در نظر داشتیم عروسکی را تولید کنیم که بچه‌ها در خانه «دارا و سارا» بسازند. بحث این عروسک‌ها بسیار گسترده بود و آقای قادری برای این عروسک‌ها فکرها داشتند.

وی اضافه کرد: زمانی که عروسک‌ها را درست کردم انگشتان بسیار ظریفی داشتند با آقای وفاکیش (تولیدکننده اسباب‌بازی در ایران) که صحبت کردم، گفتند که انگشتان دست عروسک سوخت!! به دلیل عدم ناتوانی تولیدکنندگان ایرانی در تولید عروسک‌های «دارا و سارا» این عروسک‌ها بسیار حجیم تولید شد.

بابایی ادامه داد: با تولیدکنندگان ایرانی تا به اینجا پیش آمدیم که این عروسک‌ها از قالب‌ها بیرون آمده و نسوزد، حتی طرح اولیه آنها در کارگاه کانون موجود است، که دارای انگشتانی ظریف و بلند است.

* عروسک «دارا و سارا» هیچگاه شبیه طرح اولیه‌اش نشد!!

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که چرا همان طرح شما به تولیدکننده کشور چین ارائه نشد در صورتی که شما یقین داشتید تولید این عروسک در کشور ممکن‌پذیر نیست، گفت: سر عروسک هر دو ماه یکبار به صورت جدید ساخته می‌شد، چون این یک پروژه بود در مدل اولیه تولید این عروسک‌ها مانده بودیم و باید یک ورژن را تولید می‌کردیم که قدم به قدم کارهای بعدی آن انجام شود، اما متأسفانه در همان ورژن با مشکلاتی مواجه شدیم و 3 سال در طراحی و آناتومی بدن عروسک‌های «دارا و سارا» تغییراتی را ایجاد کردیم؛ عروسک را با ناامیدی به کشور چین فرستادیم و حتی وقتی برگشت احساس نمی‌کردیم که آن عروسک‌ها ساخته شود.

بابایی ادامه داد: من و آقای قادری در نظر داشتیم که عروسک‌های «دارا و سارا» مفاصل داشته باشد و حرکت کند اما عروسک به دلیل عدم توانایی تولیدکنندگان ایرانی، ضخیم و حجیم شده بود و دیگر مفاصل در آن کار نمی‌کرد.
 



* تقاضای طراح عروسک‌های «دارا و سارا» برای حضور در تولید جدید این عروسک‌ها

وی افزود: معتقدم اگر در این پروژه اجازه دهند که بنده و آقای قادری که شروع کننده ساخت عروسک‌های «دارا و سارا» بودیم باز هم این پروژه را پیش ببریم و به ما اجازه دهند که خودمان این کار را مدیریت کنیم، قطعاً تولید عروسک‌های «دارا و سارا» متوقف نمی‌شود و مطئناً هر دو سال طبق قراری که داشتیم یک ورژن جدید را در این عروسک‌ها به مخاطبان ارائه خواهیم داد.

* قادری: فاصله سفارش و تولید عروسک «دارا و سارا» تنها دو ماه طول کشید

در ادامه مجید قادری، ناظر و طراح پروژه‌های ملی عروسک «دارا و سارا» در پاسخ به خبرنگار فارس که آیا عروسک‌های «دارا و سارا» ساخته شده در چین باب میل صاحبان اصلی این پروژه بود، گفت: ابعاد این عروسک‌ها برای ما خیلی مهم بود که کوچک‌تر از اندازه در نظر گرفته شده یعنی 40 سانتی، نباشد علت آن هم این بود که در آن زمان بررسی کرده بودم که اگر عروسک‌ها کوچک‌تر از اندازه فعلی باشد چون در نظر داشتیم لباس آنها در ایران دوخته شود، تولیدکنندگان لباس عروسک نتوانند لباس دارا و سارا را به ظرافت درست کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا گروه سنی شما نوجوانان بودند، اضافه کرد: گروه سنی عروسک‌های ما گروه سنی «ب» و «ج» بود یعنی خیلی‌ها تصور می‌کردند که این عروسک باید حتماً در دست عروسک یک تا دو ساله باشد در صورتی که ما اصلاً همچنین تعریفی از رده‌بندی گروه سنی نداشتیم. اگر به سایت کانون مراجعه کنید قطعاً خواهید فهمید که آنها به عنوان خواهر و برادر دو قلوی 8 ساله تعریف شده‌اند.

قادری ادامه داد: در صنعت عروسک‌سازی هر چه قدر عروسک کوچکتر و ظریف‌تر می‌شود، دوخت و دوز لباس، سخت‌تر و گران‌تر خواهد شد به همین خاطر عروسک‌های «دارا و سارا» با یک لباس شهری از چین به ایران ورود یافت اما ما خیلی از لباس‌ها را عوض کرده و با کمک تولیدکننده ایرانی لباس‌های محلی و مشاغل بر تن آنها کردیم.

وی افزود: فاصله سفارش و تولید عروسک «دارا و سارا» تنها دو ماه طول کشید در صورتی که ما در ایران برای به سرانجام رسیدن این پروژه، سه سال کار کردیم اما دو ماهه آن را از چین تحویل گرفتیم، همان زمان این عروسک‌ها در اسفند سال 79 به دست ما رسید و فروردین سال 80 وارد بازار شد.
 



* روایت قادری از عدم تولید ورژن جدید این عروسک به دستور برخی از مسئولان کانون

این کارشناس حوزه اسباب‌بازی و عروسک گفت: همان زمان اصلاحیه عروسک «دارا و سارا» انجام شد، سال بعد یعنی سال 81 قالب‌سازی عروسک‌ها صورت گرفت اما اجازه تولید آن را به ما ندادند که دلایل آن به مسائل پشت پرده مربوط می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از ایرادهای عروسک‌های «دارا و سارا» این است که مفصل در داخل آنها است و حجم pvc در این عروسک‌ها بسیار زیاد و باعث سنگین شدن آنها شده بود اما در اصلاحیه، به جای حجم pvc بالشتک‌های هوا گذاشتیم و این عروسک‌ها حدود 25 درصد سبک‌تر شد به همین منظور مفصل عروسک را به روی کار آوردیم که این مهم باعث افزایش دامنه حرکت عروسک شد.

قادری ادامه داد: به قدری دامنه حرکت عروسک‌های «دارا و سارا» در طرح جدید تغییر یافته بود که عروسک روی یک پا می‌ایستاد؛ همچنین علی‌رغم اینکه قالب این عروسک ساخته شد، هر چه قدر من پیگیری کردم که لااقل قالب و دانش فنی آن به کشور ورود یابد، متأسفانه درخواست ما هیچگاه عملیاتی نشد.

* نداشتن اعتماد به کارشناس و طراح پروژه منجر به عدم تولید ورژن جدید این عروسک‌ها شد

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که علت مخالفت با تولید جدید و اصلاح شده عروسک‌های «دارا و سارا» چه بوده است، چون شما مرتبط می‌گویید که آقای چینی‌فروشان در کانون موافق این طرح بودند پس در نهایت چه کسی مخالف این طرح بوده است، می‌گوید: من قصد ندارم اسم شخصی را بیاورم به همین منظور به سوء مدیریت اشاره می‌کنم.

قادری ادامه داد: عدم اعتماد به کارشناس و طراح پروژه که کارشناس خانم «فرزانه بابایی» و طراح پروژه بنده بودم، یکی از دلایل مخالفت از تولید ورژن جدید عروسک‌های «دارا و سارا» به شمار می‌رفت اما باید بگویم به دلیل تجربه‌هایی در تولید عروسک‌های «دارا و سارا» و pvc در این مملکت کسی دانش فنی و اطلاعات بنده را ندارد که این مهم برای من افتخار نیست چراکه که آن قدر در این حوزه کار کرده‌ام که به صورت قهری به من منتقل شده است.
 



* دلایل شکست تولید عروسک‌ «عمو نوروز» در کشور

وی افزود: عروسک «عمو نوروز» که روضه بعدی ما است که در کانون شکست خورد با آگاهی به مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کردم که این عروسک اگر می‌خواهید در کشور تولید شود، باید به کشور چین رفته و تولید شود و این مسئول هم پذیرفت یعنی ما در نظر داشتیم عروسک «عمو نوروز» را در سال 89 وارد بازار کنیم که این اتفاق در تاریخ فرهنگی ایرانی، اتفاق اول بود.

قادری بیان کرد: همه توافقات انجام شد و وارد سال شدیم که مدیران و مشاوران کانون تغییر کرده و شخصیت‌های جدیدی وارد حلقه شدند و گفتند که که زشت است که عروسک «عمو نوروز» را بدهیم چینی‌ها بسازند یعنی با یک غلط مصطلح و با یک استحمار مسئولین جلوی کار را گرفتند.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم بودیم که عروسک «عمو نوروز» به زیبایی و با ظرافت کامل تولید شود که بتوانند در برابر و مقابل بابانوئل به خودش ببالد به همین خاطر وقتی می‌گویم سوء مدیریت به خاطر تصمیم‌گیری‌های غلط و تحت تأثیر جوهای سیاسی و حسادت‌ها و رقابت‌های کودکان، چون برای ما در این سن حسادت و رقابت درست نیست.

* 15 صفحه پیوست فرهنگی درباره عروسک‌های «دارا و سارا» نوشته شد اما هیچگاه اجرایی نشد

ناظر و طراح پروژه‌های ملی عروسک «دارا و سارا» گفت: عدم اعتماد به کارشناس، باعث می‌شود که نه تنها این پروژه بلکه پروژه‌های متعددی که در کشور در حال انجام است، به بن‌بست بخورد، نزدیک به 15 صفحه پیوست فرهنگی درباره عروسک‌های «دارا و سارا» نوشته شد اما هیچگاه اجرایی نشد.

وی اضافه کرد: چه طور وقتی برند «دارا و سارا» همانند یک لقمه چرم و نرم به دامن بازاری‌ها افتاد، سه سال لوازم‌التحریر این مملکت را تحت تأثیر قرار داد و اسپایدرمن، بتمن و بقیه برندهای غربی در رقابت با لوازم‌التحریر «دارا و سارا» شکست؛ وقتی آنها از اینم مقوله سیر شدند و جیب‌هایشان پر شد کنار کشیدند.

قادری ادامه داد: جریان لوازم‌التحریر «دارا و سارا» را 8 سال پیش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کردیم چرا موفق نبود؟ به خاطر اینکه یک مشت آدم طمع کار و بی‌خرد و بی‌تقوا به این پروژه لطمه زدند.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار