امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۲۱:۳۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 62305
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۲۱
تعداد بازدید: 52
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به 8 اسفند، روز امور تربیتی اظهار داشت: چهارشنبه هفته آینده از ساعت 18 در سالن حجاب، مراسم تجلیل از پیشکسوتان حوزه تربیت برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: سند تحول آموزش و پرورش، سند تربیت است و ما را از متولی بودن به سمت مطالبه کننده تربیت از حوزه‌های دیگر آموزش و پرورش سوق می‌دهد.

کفاش با بیان اینکه نقش حوزه‌های دیگر تربیتی کمتر از آموزش و پرورش نیست، گفت: یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، در حوزه سازمان نوسازی مدارس کشور است که طی بخشنامه‌ای به ادارات‌کل نوسازی مدارس کشور خواسته شده است که در برنامه‌های اجرایی و توسعه‌ای ادارات‌کل، موضوع تجهیز و بازسازی اماکن تربیتی و پرورشی مثل اردوگاه‌ها در اولویت قرار گیرد؛ بنده همین جا از سوی جامعه امور تربیتی از معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش تشکر خود را اعلام می‌دارم.

وی اضافه کرد: طی توافق با رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مقرر شد در تمام گروه‌های درسی این سازمان، کارشناس تربیتی از حوزه تربیتی و فرهنگی حضور پیدا کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به تدوین برنامه جامع نظام آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش مربیان اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌ها، برگزاری دوره‌های ارتقای سطح کیفی مربیان به صورت دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در سطح مناطق و کشور است.

وی ادامه داد: برای افزایش سطح تحصیلات مربیان تربیتی مقرر شده است که دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان دایر شود.

* تشکیل اتاق فکر پرورشی

کفاش به تدوین و استقرار نظام جامع مشاوره تحصیلی و تربیتی در تمام پایه‌های تحصیلی اشاره کرد و گفت: سند تحول آموزش و پرورش، ما را موظف به این کار کرده است.

وی در خصوص طرح جامع تقویت و تعمیق اقامه نماز در مراکز تربیتی بیان داشت: این طرح مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است که محور کاری ما در بحث نماز است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به افزایش مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های دانش‌آموزی اشاره کرد و افزود: شورای هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزی در حال فعالیت است و معاون پرورشی به نیابت از وزیر آموزش و پرورش وظیفه دارد که تشکل‌های قانونی شناسنامه‌دار را با هم هماهنگ کند.

وی درباره کتابچه رهنمود فعالیت‌های پرورشی نیز گفت: مربیان از تعدد بخشنامه‌ها در مدارس گلایه‌مند بودند که ما بر این اساس کتابچه رهنمود فعالیت‌های پرورشی را پیش‌بینی کردیم.

کفاش به تشکیل اتاق فکر پرورشی اشاره کرد و بیان داشت: پیشکسوتان امور تربیتی را شناسایی کردیم و روز 8 اسفند از 30 پیشکسوت امور تربیتی که اولین‌ها در بخش‌های مختلف هستند، تجلیل صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از هر یک از این پیشکسوتان یک ساعت فیلم گرفته شده است و اولین کتاب در برنامه 8 اسفند توزیع می‌شود.

* تعطیلی پنج‌شنبه در سال آینده هم ادامه می‌یابد

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص طرح آموزش و پرورش برای روزهای پنج‌شنبه دانش‌آموزان، اظهار داشت: آنچه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، ساماندهی زمان آموزش در 5 روز اول هفته است و در این مصوبه، بند یا تبصره‌ای که بگوید، پنج‌شنبه‌ها تعطیل است، وجود ندارد.

وی ادامه داد: در آن زمان پنج‌شنبه‌ها به دلیل رفع تبعیض از معلمان دوره ابتدایی تعطیل شد.

کفاش اضافه کرد: زمانی آقای فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز کرد، مهر شروع شده بود و با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها مواجه شد که غلط یا درست، اقدام وزیر وقت آموزش و پرورش بود.

وی با بیان اینکه برای سال تحصیلی 94ـ93 بحث احیای روزهای پنج‌شنبه مد نظر است، گفت: وزیر آموزش و پرورش روز بدون کیف و کتاب را عنوان کردند و کمیته‌ای بعد از آن تشکیل شد تا پیرامون این روز برنامه‌ریزی شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از تدوین طرح، اعتبار بخشی و تصویب آن، به صورت آزمایشی اجرا می‌شود، افزود: هنوز تعداد مدارس اجرای آزمایشی این طرح مشخص نیست اما بودجه آن از محل طرح اعتبار بخشی که 250 میلیارد تومان است، پیش‌بینی شده است.

وی در خصوص وضعیت مدارس در روزهای پنج‌شنبه در سال آینده اظهار داشت: سال تحصیلی 94ـ93، منهای مدارسی که به شکل آزمایشی طرح را اجرا می‌کنند، مابقی مدارس به شکل موجود فعالیت می‌کنند.

کفاش با بیان اینکه در مطالعات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، 72 فعالیت از نگاه والدین مطرح شده است تا در این روز انجام شود، گفت: معتقدم نظر سنجی عمومی یک متدولوژی قوی و علمی برای تصمیمات کلان نیست؛ ضمن اینکه اطلاعاتی داریم که از 5 استان پیامک های سازمان‌دهی شده برای تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها در مناظره‌ تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هماهنگ شده بود.

وی در خصوص عنوان طرحی که برای روزهای پنج‌شنبه اعلام شده است، بیان داشت: عناوینی چون «سبکسار به سوی مدرسه» و «روز بدون کیف و کتاب» مطرح شده است اما همه اینها در حد پیشنهاد است و طرح فعلا در مرحله ویراست سوم قرار دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص نیروهایی که در روز پنج‌شنبه به کار گرفته می‌‌شوند، گفت: ما از نیروهای موجود در آموزش و پرورش اعم از رسمی و بازنشسته با پرداخت حق‌الزحمه استفاده می‌کنیم و الزامی به حضور همگان نیست.

* ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی برای دانش‌آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: معتقدم باید شبکه‌های اجتماعی را با نیروهای جوان و خوشفکر ایجاد کنیم.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه به ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی ایرانی و اسلامی معتقدم، افزود: شبکه‌های اجتماعی که دیگران می‌سازند، مورد نظر ما نیست چرا که آنها هدف‌های پنهان دارند.

کفاش اضافه کرد: به دنبال طراحی شبکه اجتماعی بومی ایرانی و اسلامی هستیم و اعلام آمادگی نیز کردیم تا برای سال 93 عملیاتی کنیم.

وی درباره همراه داشتن تلفن همراه توسط دانش‌آموزان در مدارس گفت: تلفن همراه را مخل آموزش در مدارس می‌دانم چرا که تنها یک ابزار خبری نیست و کاربری‌های دیگری نیز دارد.

* نصب دوربین در کلاس درس ممنوع است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در کشورهایی که از تلفن همراه به عنوان ابزار در مدارس استفاده می‌کنند، تلفن همراه تعریف شده برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است.

وی در خصوص نصب دوربین مدارس بسته در مدارس گفت: استفاده از دوربین مدارس بسته برای حفظ امنیت فضای آموزشی ایرادی ندارد اما اگر در جهت کنترل کیفیت مدارس و جریان و فرایند تعلیم و تربیت باشد، ممنوع است و نصب دوربین در کلاس درس صحیح نیست.

*کمبود 2500 مشاور در مدارس متوسطه

کفاش به کمبود مشاور در مدارس متوسطه اول و دوم اشاره کرد و بیان داشت: حدود 2500 مشاور متخصص به جز دوره ابتدایی، در دوره‌های متوسطه اول و دوم کمبود داریم البته در حال حاضر از نیروی حق‌الزحمه‌ای برای حل این مشکل استفاده می‌شود.

وی در خصوص وضعیت مدارس قرآنی نیز گفت: فعالیت مدارس قرآن در شیفت دوم مدارس، مدارس تخصصی قرآن و دوره‌های حفظ قرآن متوقف نمی‌شود بلکه توسعه کمی را متوقف می‌کنیم و به دنبال توسعه کیفی هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آن دسته از مدارس قرآنی که عدد و رقم واقعی است و صرفاً تابلو نیست، ادامه می‌یابد و به دنبال برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی در سطح بین‌المللی هستیم.

وی اضافه کرد: حفظ آیا منتخب با معنی و مفهوم نیز از دیگر برنامه‌هاست که در دست اجراست که در گذشته بوده و توسعه می‌یابد.

* افزایش بودجه معاونت پرورشی و فرهنگی در سال آینده

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص بودجه این معاونت گفت: در مجلس مقرر شده است تا 20 میلیارد تومان مازاد بر سال 92 به بودجه پرورشی و فرهنگی اختصاص یابد؛ 250 میلیارد تومان نیز بودجه کیفیت بخشی فعالیت‌های آموزشی و تربیتی برای آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 2 هزار کانون و اردوگاه فرهنگی و تربیتی در آموزش و پرورش دایر هستند، افزود: نمایندگان مجلس مصوب کردند که وجوهی که این اردوگاه‌ها و کانون‌ها برای انجام فعالیت ها دریافت می‌کنند، برای توسعه خودشان هزینه شود.

کفاش به افزایش اعتبار بودجه سازمان دانش‌آموزی اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته بودجه این سازمان 8 میلیارد تومان بود که 50 درصد آن اختصاص یافت و امسال 10 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم نیز سال گذشته رقم بسیار خوبی را برای انجام فعالیت‌های قرآنی در مدارس اختصاص داده است؛ ضمن اینکه با فراکسیون قرآن و عترت مجلس نیز جلسه‌ای داریم.

* سال آینده زنگ انشاء را در حوزه ادبیات خواهیم داشت

کفاش در خصوص زنگ گفت‌وگو و کتابخوانی نیز در مدارس گفت: در شروع سال تحصیلی، رئیس‌جمهور سخنرانی داشتند که 20 نکته را از آن سخنرانی احصاء کردیم و بلافاصله بعد از آن، کمیته‌های متشکل از معاونان ذیربط تشکیل شد.

وی با بیان اینکه زنگ کتابخوانی در مدارس ابتدایی بخشنامه شد، افزود: زنگ کتابخوانی به معنای خواندن و قرائت کتاب در مدارس است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: در دوره متوسطه نیز ماده واحده‌ای در شورای عالی آموزش و پرورش آماده شد تا صحن شورا تصویب شده و اجرایی شود تا برای سال آینده عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز از پیش‌بینی گفت‌وگو برای دانش‌آموزان در دروس جدید مانند سبک زندگی و پژوهش و فناوری خبر داده است.

کفاش افزود: در حوزه آموزش غیررسمی نیز سازمان دانش‌آموزی دستورالعمل‌هایی را تدوین کرده است و بحث‌های تبادل نظر و کرسی‌های آزاد اندیشی مدنظر است.

وی در خصوص زنگ انشاء نیز گفت: در سال تحصیلی آینده این موضوع احیا می‌شود و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این خصوص اقدام کرده است و در سال آینده زنگ انشاء را در حوزه ادبیات خواهیم داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در جهت توجه به نویسندگی و انشاء، در اسفند امسال نویسندگان جوان و دانش‌آموزی در مراسمی حضور دارند و بخشی از نوشته‌های آن مجلد می‌شود؛ ضمن اینکه در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مسابقه انشاء نویسی برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص قانون احیای امور پرورشی و تربیت‌بدنی و اینکه آیا آموزش و پرورش به دنبال تجمیع این دو معاونت است؟، گفت: در حال حاضر در بخش‌هایی مثل آسیب‌های اجتماعی و مشاوره با معاونت تربیت‌بدنی تداخل وظیفه داریم که سعی می‌کنیم این موضوع را در دو معاونت هماهنگ کنیم اما در خصوص جدایی یا تجمیع معاونت‌های تربیت‌بدنی و پرورشی باید استفسار قانونی صورت گیرد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/  
برچسب ها:
آخرین اخبار