امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۱۰:۵۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 62346
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۴۶
تعداد بازدید: 36
محسن راستانی داور بخش عکس ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره تکراری بودن موضوع و آثار این بخش ...

محسن راستانی داور بخش عکس ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره تکراری بودن موضوع و آثار این بخش از جشنواره گفت: این طبیعی است که عکاسان ما این جشنواره را جدی نگیرند چرا که مسئولان ما از موضع آسیب شناسی این رویداد هیچ افق نگاهی را دنبال نمی‌کنند و اگر چه در روزهای اول برای برپایی این جشنواره دغدغه‌هایی از سوی مسئولان وجود داشت اما امروز این دغدغه‌ها به برپایی مراسم و تشریفات تبدیل شده است که هیچ نسبتی با خلاقیت هنری ندارد.
 
* انبوه شرکت‌کنندگان در بخش عکس با خروجی اندک
 
راستانی یکی از مشکلات بخش عکس ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را انبوه شرکت کنندگان آن دانست و گفت: وقتی در جشنواره‌ای هر فردی اجازه شرکت در جشنواره را بدون هیچ محدودیتی داشته باشد، در واقع نشان می دهد که هیچ ضوابطی بر این جشنواره حاکم نیست.

او همچنین به ضرورت برگزاری ورک شاپ‌های عکاسی در استان‌های کشور در حاشیه جشنواره فجر اشاره کرد و گفت: نباید همه چیز به تهران ختم شود و می‌توان از استادان عکاسی برای برگزاری ورک شاپ های عکاسی در استانهای مختلف کشور استفاده کرد و استعدادهای مناطق مختلف کشور را کشف کرد.

راستانی همچنین انتخاب موضوع شادی را برای بخش عکس این جشنواره نادرست خواند و گفت: نمی‌توان با انتخاب موضوع شادی برای یک جشنواره، ملتی را شاد کرد و به نظر من این موضوع اشتباه و غیرکارشناسانه انتخاب شده است.
 
* لزوم ایجاد ضوابط حرفه‌ای و سخت‌گیرانه در بخش عکس
 
وی همچنین بر ضرورت محدود کردن جشنواره تجسمی فجر به ضوابط تخصصی سخت گیرانه تأکید کرد و گفت: وقتی ضوابط تخصصی سختگیرانه بر این جشنواره حاکم شود، آثار شایسته‌تری از هنرمندان خوب به جشنواره راه خواهد یافت و با حجم انبوهی از عکس‌های بی کیفیت مواجه نخواهیم شد.

داور بخش عکس ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره آثاری که در این بخش مورد تأیید او بوده است گفت: از میان 8 هزار عکس ارسال شده به این بخش من تنها 14 قطعه عکس را انتخاب کردم که آن هم با اغماض بود و این موضوع باید آسیب شناسی شود.

وی افزود: وقتی نگاه غیر کارشناسانه به این جشنواره وجود داشته باشد با حجم 8 هزار قطعه عکس روبرو می‌شویم که اگر چه همگان حق عکس گرفتن را دارند اما نباید هر فردی به خود اجازه دهد که هر عکسی را به این جشنواره ارسال کند.

محسن راستانی با بیان این که حق نگاه کردن حرفه‌ای باید وجود داشته باشد در ادامه گفت: وقتی رشته عکاسی در دانشگاه تدریس می‌شود،‌انجمن‌های تخصصی عکس وجود دارد و منتقدان و هنرمندان بسیاری در این زمینه فعالند چرا باید از میان 8 هزار عکس ارسالی فقط تعداد بسیار اندکی اجازه نمایش در جشنواره را پیدا کند؟

راستانی در ادامه با بیان این که مخاطب واقعی این جشنواره مشخص نیست که چه کسانی هستند گفت: وزارت ارشاد در قبال خلق اثر احساس مسئولیت نمی‌کند و برای ایجاد زمینه لازم برای پیشرفت هنرمندان قدمی برنداشته است.
 
* جشنواره‌ها، مسئولیتی در قبال کار خلاقه احساس نمی‌کنند
 
راستانی با اشاره به برپایی جشنواره‌های هنری در کشور گفت: هیچ یک از این جشنواره‌ها در طول سه دهه گذشته مسئولیتی در قبال کار متفاوت و خلاقه ندارند.

او درباره جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: مشخص نیست که این جشنواره از چه چیزی تجلیل می‌کند و چه فرایندی از هنر در این جشنواره مورد بررسی قرار می‌گیرد، آیا مخاطب این جشنواره جمعیت انبوه جوانان است؟ پس چرا راهکار مشخصی برای آینده هنری آن ها ندارند، آیا مخاطب آن‌ها اساتید و پیشکسوتان است؟ پس چرا هیچ توجهی به سخن و اشاره آنها نمی‌شود.
 
* سه دهه برگزاری جشنواره‌ها با شعار کشف استعداد!
 
وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های هنری مختلف در کشور  تأکید کرد: سه دهه است که همه جشنواره‌های هنری با شعار کشف استعداد برگزار می‌شوند ولی معلوم نیست که استعدادی در طول این سه دهه کشف شده است یا خیر. هیچ کس به محتوای جشنواره‌ها فکر نمی‌کند چون جایگاهی برای آن وجود ندارد.
 
او با مقایسه سینما با هنرهای تجسمی گفت: وزارت ارشاد روی سینما سرمایه‌گذاری می‌کند و تلاش کرده که سینما را به یک نهاد اجتماعی تبدیل کند بنابراین از آن حمایت کرده است چرا که احساس کرده‌اند داستان‌ انقلاب کشورمان را می‌توانند از مسیر سینما به جهانیان صادر کند و به این ترتیب سینما هم برای هنرمندان نهادینه شده است اما در زمینه عکاسی انقلاب و دفاع مقدس هیچ نوع سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد در حالی که این نوع عکاسی از گرانترین انواع عکاسی کشور ماست.
 
* پرونده عکاسی انقلاب و دفاع مقدس رها شده است
 
وی افزود: پرونده عکاسی دوران انقلاب ودفاع مقدس رها شده است و مسئولان هیچ توجهی به آن ندارند و به همین دلیل تا زمانی که نگاه تشریفاتی به هنر داشته باشیم راه به جایی نمی‌بریم و دستاورد جشنواره‌های هنری ما همین است که امروز دچار آن هستیم.

راستانی در بخش دیگری از سخنانش به لزوم راه‌اندازی سازمان جشنواره‌ها و برپایی ورک شاپ‌های هنری در کنار  جشنواره‌ها تأکید کرد و گفت: قبل از نیاز به سازمان جشنواره‌ها به سازمان آموزشی و ورک شاپ نیاز داریم همان طور که در همه دنیا ورک شاپ‌ها با سازمان جشنواره‌ها رابطه تنگاتنگ دارد.

راستانی با بیان این که جشنواره‌های معتبر و بزرگ دنیا سیاست‌گذاری‌های آشکار و نهانی را دنبال می‌کنند گفت: جشنواره‌ای مثل ورلدپرس فتو تلاش می کند استعدادها را در گوشه گوشه دنیا شناسایی کند و نهادی را به این منظور تاسیس کرده است که به صورت حرفه‌ای با سیاست‌های آشکار و پنهان آن را دنبال می‌کند اما در ایران سازمان جشنواره‌ها نداریم و اساساً هنر در ایران فاقد نهاد است و همین باعت این اختلال و نرسیدن به اهداف و دستاوردهاست.
 
* لزوم آسیب شناسی مباحث کلان هنر در وزارت ارشاد
 
این داور با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی مباحث کلان هنر در وزارت ارشاد گفت: این آسیب شناسی باید با تعامل میان فرهیختگان هنری، نخبگان دانشگاهی و مسئولان وزارت ارشاد صورت گیرد، تعاملی که تاکنون درخصوص مسائل بنیادی هنر در ایران صورت نگرفته و وزارت ارشاد بیشتر خود را درگیر پرونده‌های برگزاری جشنواره‌ها کرده و تنها مسئولیت خود را برگزاری همین جشنواره‌ها می‌داند، جشنواره‌هایی که بیشترین هزینه‌ها را نیز دربر دارد،‌هزینه‌هایی که صرف مسائل فرعی هنر در ایران می شود.
 
* بی‌توجهی به عکاسان، آن‌ها را متوجه آن سوی مرزها می‌کند
 
وی افزود: لازم است مسئولان وزارت ارشاد متوجه باشند در کشوری زندگی می کنند که آمار عکاسان بسیار بالاست اما هیچ برنامه‌ریزی مشخصی برای آن‌ها وجود ندارد و به همین دلیل عکاسان ما پروژه‌های موفق خود را به خارج مرزها می‌فرستند و موفقیت خود را در خارج مرزها جست وجو می‌کنند در حالی که بخشی از مستندنگاری کشورمان توسط همین عکاسان صورت می‌گیرد و باید شرایط مساعدی را برای بروز استعدادهای آن‌ها در داخل کشور فراهم کرد.

این عکاس با سابقه کشورمان همچنین به ضرورت واگذاری امور به بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: بخش دولتی در امور هنری هیچ وقت موفق عمل نکرده است بنابراین باید بخشی از این امور به بخش خصوصی واگذار شود و دولت تنها ناظر بر این فعالیت‌ها باشد و از آن‌ها حمایت کند در حالی که تاکنون هیچ وقت شعارش کیفیت جشنواره‌های هنری نبوده است و بیشترین نظارت را هم بر آن‌ها اعمال کرده است.

راستانی از هنرمندانی که با دولت در برگزاری جشنواره‌هایی بدون ضوابط حرفه‌ای مسالمت‌آمیز همکاری می‌کنند انتقاد کرد و گفت: متأسفانه برخی از هنرمندان نیز به طور مسالمت‌آمیز و بدون توجه به مسائل حرفه‌ای هنری به سیاست‌های دولتی وفاداری می‌کنند و این بیشترین ضربه را به هنر وارد می‌کند.

او همچنین پیشنهاد کرد که دولت شجاعانه روی منتقدان خودش نیز سرمایه‌گذاری کند تا بتواند به اهداف خود در زمینه رشد و تعالی هنر برسد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار