امروز : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 22
۲۲:۳۲
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 62432
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ساعت ۰۹:۰۰
تعداد بازدید: 50
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، طبق آمار وزارت علوم و فناوری، افزایش میل به ادامه تحصیل 18 درصد در شهرهای بزرگ کاهش ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، طبق آمار وزارت علوم و فناوری، افزایش میل به ادامه تحصیل 18 درصد در شهرهای بزرگ کاهش داشته است و مطابق آمار سالانه سازمان آموزش و پرورش افت تحصیلی مشکل 34 درصد از دانش‌آموزان واردشده به مقاطع جدید تحصیلی است، گذشته از پایین بودن سطح رغبت نوجوانان به تحصیل و افزایش افت تحصیلی، شاهدیم که میل به ادامه تحصیل با گرفتن دیپلم در بیشتر پسرها فروکش کرده و در صورت ادامه تحصیل هم کیفیت مطلوبی در نمرات و رشد خلاقیت و پژوهش اکثر آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

مدرک‌گرایی شاید مشکل دیگر نظام آموزشی ما باشد، نظامی که همواره بر کیفیت استوار نبوده و نگاه اکثر خانواده‌ها را تنها به مدرک فرزندان معطوف می‌کند، نه سطح سواد و معلومات، از منظر دیگر بیکاری قشر عظیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سبب پایین آمدن اراده و میل به تحصیل در سطوح پایین تر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در استان اصفهان اجرای نسنجیده نظام جدید 6.3.3 سبب ادغام کلاس‌ها و دل زدگی معلمان و دانش‌آموزان شده، کاهش شدید رتبه‌های کنکور در استان اصفهان که روزی طلایه‌دار کنکور بود، خود گواه صادقی بر وجود مشکلات عمیق در آموزش و پرورش اصفهان است.

کاهش حدود 350 هزار نفری تعداد دانش‌آموزان استان اصفهان در دهه اخیر یعنی از سال 1380 تاکنون ونیز سیر نزولی فارغ‌التحصیلان متوسطه و فنی و حرفه‌ای مبین وجود مشکلات ساختاری و مدیریتی در کنار مشکلات پرورشی دارد.

*پرونده آموزش و پرورش در اصفهان درخشان و رضایت‌بخش نیست

کارشناس ارشد مدیریت آموزش و پرورش در این رابطه گفت: بر اساس مبانی فکری نظام، اهداف تعلیم و تربیتی و چشم‌انداز آموزش و پرورشی در سال‌های انقلاب به خوبی محقق نشده و پرونده درخشانی در این خصوص بر جا نمانده است.

علیرضا نصراصفهانی اظهار کرد: با گذشت 35 سال از انقلاب تغییراتی که به وجود آمده، نشان از بهبود وضع کلی سواد و تعلیم و تربیت دارد و توسعه و پیشرفت علمی قابل قیاس با قبل انقلاب نیست ولی باید به خاطر داشت که این توسعه در همه جای جهان وجود داشته و قیاس کمی در این مورد چندان صحیح نیست.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش در استان اصفهان فراز و فرودهایی داشته و برخی مدیران کل قوی و برخی دیگر در این سال‌ها ضعیف عمل کردند.

وی افزود: در سرجمع خروجی عملکرد سازمان آموزش و پرورش در کشور و به خصوص استان اصفهان به عنوان یک قطب علمی و فرهنگی رضایت‌بخش نبوده است.

نصراصفهانی با اشاره به اینکه، در تراز کلی به آن هدف عالی امام راحل مبنی بر «کارخانه آدم سازی شدن» مدرسه نرسیدیم، عنوان کرد: در 35 سال گذشته با توجه به جمیع جهات وضعیت علمی کشور در بخش آموزش و پرورش قابل دفاع بوده، اما رضایت‌بخش نیست و با توجه به امکانات و اهداف متعالی نظام می‌توانست بهتر از این باشد.

وی ادامه داد: در مسایل تربیتی و پرورشی، نابهنجاری‌ها و بد اخلاقی‌ها در کنار دین‌گریزی و قانون گریزی در بین نوجوانان ما وجود دارد که این نشان از ضعف عملکرد آموزش و پرورش ما در بخش تربیتی و پرورشی است.

وی با بیان برخی از دستاوردهای انقلاب در استان اصفهان بیان کرد: وضعیت فعلی استان اصفهان، از رسیدن به پوشش صد در صدی سطح سواد ابتدایی و پوشش نزدیک صد در صدی برای سطح سواد راهنمایی و پوشش بین 80 تا 90 درصدی برای تحصیل دبیرستانی حکایت دارد.

وی اضافه کرد: این بدان معناست که در استان اصفهان حتی اگر شخصی دسترسی به مدرسه هم نداشته باشد، می‌تواند با گسترش اینترنت و آموزش مجازی مدرک بگیرد و استان تا سطح متوسطه تقریباً زیر پوشش کامل علم‌اندوزی قرار گرفته است.

وی، صدا و سیما و مکان‌های مذهبی، فضای مجازی و دیگر قسمت‌های فرهنگی را نیز مقصر در وجود نارسایی‌های آموزشی دانست و تاکید کرد: استان اصفهان که در بسیاری از زمان‌ها از نظر علمی و رشد تربیتی و پرورشی حرف اول را در کشور زده است، متأسفانه در برخی سال‌ها با ضعف مدیریتی موجود در بسیاری از شاخص‌ها نزول داشته است.

*عدم توجه به معیشت معلمان پاشنه آشیل آموزش و پرورش

نصراصفهانی در تشریح دیگر مشکلات آموزش و پرورش استان اصفهان عنوان کرد: توجهی که باید به امر استخدام‌ها و منابع انسانی و رشد و ارتقای آموزشی و به‌روز شدن علمی این قشر اتخاذ می‌شد، صورت نگرفته است و وضع معیشتی معلمان که در حفظ جایگاه و شان اجتماعی این گروه مهم و موثر نقش داشته، به خوبی تأمین نشده است.

وی تاکید کرد: معلمی که دارای دغدغه مالی و مشکل پولی باشد و خود آرامش نداشته باشد، چگونه می‌تواند با تمرکز عمل کرده و در تربیت و رشد دانش‌آموز بدون عیب عمل کند؟

وی خروجی و شاه‌بیت آموزش و پرورش را رشد اخلاق در رفتار و کردار مردم دانست و گفت: متأسفانه این روزها شاهدیم که خروجی مناسبی در این مورد از عملکرد آموزش و پرورش دریافت نمی‌شود و اگر چه وضعیت مدارس به لحاظ کالبدی خوب است ولی با استانداردهای جهانی فاصله‌داریم.

نصراصفهانی، با ابراز خرسندی از اینکه مدارس دخمه گونه در استان اصفهان به تاریخ پیوسته افزود: امروز با توجه به مطالبات مردم و رشد اطلاعات و خواسته‌های مردمی شاهدیم که مدارس ضعیف وبی امکانات و یا کوچک و غیراستاندارد از رده خارج‌شده و یا بازسازی شدند.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اصفهان، ادامه داد: مطالبات مردم که هر روز نسبت به حقوق خود آگاه‌تر می‌شوند و فعالیت مفید و موثر خیرین مدرسه‌ساز در اصفهان سبب رشد و توسعه کالبدی مدارس و افزایش امکانات آموزشی و کمک آموزشی شده است.

وی، استقرار سیستم‌های هوشمند و آزمایشگاه‌های تخصصی در برخی مدارس و توسعه کتابخانه‌ها و امکانات ورزشی در کنار فعالیت‌های اردویی و ایجاد اردوگاه‌های دانش‌آموزی در اکثر شهرستان‌ها را از دیگر دستاوردهای تعلیم و تربیتی سال‌های اخیر در استان اصفهان برشمرد و اذعان کرد: امکان استخدام نیروها با مدارک بالا، فرصتی است که با توجه به افزایش بیکاری برای تحصیل‌کرده‌ها برای آموزش و پرورش به وجود آمده و باید با استفاده از این فرصت بهترین نیروهای باسواد را استخدام کند.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر بالا رفتن مطالبات علمی دانش‌آموزان به دلیل رشد تکنولوژی و فناوری‌های مجازی، سبب شده است که معلمان هم به دنبال علم روز رفته و خود را در همه عرصه‌ها به‌روز کنند.

این کارشناس ارشد آموزش و پرورش، با بیان اینکه از مهم‌ترین مواردی که سازمان آموزش و پرورش باید بر آن تمرکز کند، توجه به میل و رغبت دانش‌آموزان به کسب علم است، اظهار کرد: این تمایل به شدت در سال‌های اخیر در کشور و به مراتب در اصفهان، کاهش‌یافته و اگر چه از نظر کمی تعداد محصل زیاد شده، ولی به جهت کیفی سطح سواد نوجوانان ما مطلوب نیست.

وی ادامه داد: وضعیت معیشت و رفاه معلمان به عنوان زیربنای اصلی آموزش باید مورد بازبینی قرارگرفته و ترتیبی اتخاذ شود که معلم بدون دغدغه نان و در کمال آرامش برای آموزش کودکان و نوجوانان ما تلاش کند.

نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: نقش اولیا نیز بسیار مهم است، چرا که با افزایش سطح علمی والدین به عنوان یک رکن آموزش و پرورش می‌توان شاهد تشویق و کمک پدر و مادرها به فرزندان در راه علم‌اندوزی بود.

 

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در سال‌های اخیر سطح استفاده از کارشناسان خبره در سطوح تحصیلی پایین آمده و در سطح پژوهش و تحقیقات دانش‌آموزی با افت شدید روبرو هستیم، بدهی‌های میلیاردی سازمان آموزش و پرورش استان نیز نمونه‌ای دیگر از مشکلاتی است که نشان از بی‌توجهی در دولت قبل به مسایل آموزشی پایتخت فرهنگی ایران دارد ونیز دلیل محکمی بر به وجود آمدن دامنه مشکلات دیگر در مدیریت استانی این سازمان دارد.

طبق آمار وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم شاهد کاهش 20 درصدی رتبه‌های زیر 100 در رشته‌های عمومی و نیز کاهش 40 درصدی پذیرفته‌شدگان رشته‌های فنی در کنکور سراسری از بین اصفهانی‌ها هستیم که این در نوع خود فاجعه‌ای علمی در مهم‌ترین شهر فرهنگی ایران است.

*برخوردهای جناحی و رانده شدن نیروهای خدوم و باسواد انقلابی

کارشناس سابق فرهنگی هنری سازمان آموزش و پرورش اصفهان نیز گفت: غفلت سنگین مدیران فرهنگی کشور از افزایش آسیب‌های اجتماعی و کم کاری در زمینه مسایل پرورشی زمانی به شکل بحران در آمد که با تغییر نظام آموزشی و استخدام‌های غیر کارشناسی، حتی برخی از نیروهای خدماتی به تدریس در مدارس ابتدایی مشغول شدند.

شهرام صانعی در گفتگو با خبرنگار فارس افزود: برخورد جناحی مدیران سازمان آموزش و پرورش استان سبب شده است که در انتخاب مدیران ارشد سازمان در سراسر استان فقط از یک طرز فکر سیاسی استقبال شود.

وی با انتقاد از برخورد تمرکز گرایانه و یک طرفه برخی مسئولین تصریح کرد: سایر نیروهای خدوم و شایسته‌ای که با طرز فکر سیاسی و جناح حزبی مدیریت زاویه دارند، از حق مدیریت محروم شده و گاهی حتی به سمت‌های غیر مربوطی که در شأن آن‌ها نیست، دعوت شوند.

وی ادامه داد: حل مشکلات موجود، به کار کارشناسی و بهره‌گیری از همه سلیقه‌ها و ایجاد تغییر در محتوا و ساختارها نیاز داشته و شرط اصلی این تغییر نیز شایسته‌سالاری در تعیین مدیران ارشد سازمان در همه نواحی و پست‌ها در سراسر استان است.

این پژوهشگر فرهنگی با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش پایه اصلی رشد هر ملت و جامعه است، تاکید کرد: این اصل مهم به عنوان زیربنای هر نظامی نباید مورد آزمون و خطا قرار گیرد، بلکه در این راستا تنها برنامه‌های دقیق کارشناسی شده و عمل‌گرا و نتیجه‌بخش باید وارد ساختار اجرایی شود.

*ضربه مهلک اجرای عجولانه نظام جدید بر پیکر زخمی نظام آموزشی

صانعی عنوان کرد: در دولت قبل برای پاک کردن صورت مسئله مشکلات کلان نظام آموزش و پرورش به صورت غیرمنطقی و عجولانه نظام آموزشی 6.3.3 به کار گرفته شد که ضربات مهلک و فاجعه باری را به پیکر زخمی آموزش و پرورش ایران وارد کرد.

وی اضافه کرد: عدم انجام مطالعات پیش از اجرا و بررسی ابعاد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی این طرح در کنار عدم اجرای آزمایشی و منطقه‌ای این نظام سبب بروز مشکلات و نابهنجاری‌هایی شده که عواقب نامناسب سریع و نیز بلندمدتی به همراه دارد.

وی با اشاره به این مطلب که برای هر دوره آموزشی باید اهداف مشخصی تدوین شود و حرکت علمی بر اساس این اهداف تعریف شود، اظهار کرد: با مقایسه شاخص‌های عملکردی در هر دوره باید به اصلاح روش‌های آموزشی پرداخت که متأسفانه در نظام فعلی پرداختن به حواشی ما را از اصول علمی و برنامه‌های حرفه‌ای موجود در سیستم به‌روز تعلیم و تربیت دنیا عقب نگه داشته است.

صانعی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ظرفیت لازم برای رهایی سازمان از بند تمرکزگرایی حزبی به سمت اعتلای علمی بر اساس شایستگی و توانایی وجود دارد و افق پیش رو در صورت عمل به شایسته‌سالاری تحول مهمی در راستای تعلیم و تربیت را نوید می‌دهد.

این کارشناس معتقد است که آموزش و پرورش به عنوان نهادی علمی و انقلابی که هدفش پرورش پایه‌ای بر اساس علم و اخلاق است، باید از تفکرات یک‌سویه حزبی و جناحی دور نگه داشته شود و تفکرات جناحی مدیران ارشد نباید ملاک انتصابات و ارزش‌گذاری واقع شود.

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، یکی دیگر از متهمان مشکلات موجود بحث تهاجم فرهنگی و بی‌میلی نوجوانان به تحصیل به سبب گرایش به انواع سرگرمی‌های ساخت غرب نظیر بازی‌های رایانه‌ای یا سایر امور غفلت آفرین است که در کنار این مورد باید به جناحی عمل کردن و دور شدن از شایسته‌سالاری و استخدام‌های بی‌ضابطه و انتصابات فرمایشی را به لیست مصوبات این مشکلات اضافه کرد.

به اجرا درآمدن نظام جدید 6.3.3 بدون کارشناسی و مطالعات تطبیقی و آزمایش منطقه‌ای نیز دیگر عامل بروز مشکلات پایه‌ای در سازمان آموزش و پرورش است، نپرداختن صحیح به وضع معیشت معلمان را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.

به نظر می‌آید فاصله عمیق امروز برنامه‌های آموزشی ما با کشورهای پیشرفته‌ای نظیر ژاپن مبین این نکته است که این سازمان باید با تحولات زیربنایی و کارشناسی عمیق مورد بازبینی قرار گیرد و با استفاده از همه صاحب‌نظران از هر فکر و سلیقه با بر طرف کردن موانع موجود نقشه راهی اساسی و به دور از آزمون و خطا ترسیم شود.

انتهای پیام/63001/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها