امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۱۰:۱۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 62714
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۵۱
تعداد بازدید: 74
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری پیروان موعود به نقل ...

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در واکنش به توهین روزنامه آسمان به حکم قرآنی قصاص، اظهار داشت: در واقع اینگونه اظهارات و بیاناتی که در دوران اصلاحات به بدترین وضعش وجود داشته و در این دوران هم برخی کسانی که اعتقادی به آموزه‌های اسلامی ندارند از فضای به وجود آمده در حوزه فرهنگ دولت یازدهم سوءاستفاده می‌کنند و مطالبی موهن را مطرح می‌کنند.

وی افزود: غیر انسانی خواندن حکم قصاص ناشی از عدم درک درست و کامل از اسلام و مبانی انسان‌شناختی و جهان ‌شناختی آن است.

باقرزاده، غیرانسانی خواندن قصاص را ناشی از عدم توجه به نیازهای فطری انسان‌ها دانست و تصریح کرد: احکام اسلامی بر مبانی فطری انسان‌ها استوار است.

باقرزاده با بیان اینکه تشریع قصاص در اسلام به دلیل فلسفه‌ای است که قرآن درباره اش فرموده«ولکم فی القصاص حیات یا اولی الالباب»، تاکید کرد: کسانی که از عقلانیت برخوردار باشند به قانون قصاص هجمه نمی‌کنند. اینها باید عقلانیت خودشان را بارورتر کنند تا ببینند رابطه بین قصاص و حیات انسانی در جامعه چگونه است؟

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در تشریح فلسفه قصاص، خاطر نشان کرد: در واقع، قصاص تضمین و ضمانت اجرا برای صیانت از حیات جامعه انسانی است. اگر قانون قصاص نباشد قتل و جنایت و آسیب رساندن به حرمت اشخاص و امنیت بدنی آنها رواج پیدا می‌کند.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، قانون قصاص را ضمانت اجرایی برای حراست و صیانت از امنیت انسان دانست و تصریح کرد: کسانی که متأثر از فرهنگ الحادی هستند بیش از آنکه مدافع حامی حقوق قربانیان باشند حامی حقوق مجرمان هستند و این همان حقوق بشر غربی است.

وی تاکید کرد: قانون قصاص یعنی دفاع از صاحبان دم و دفاع از قربانیان جنایت. کسانی که قانون قصاص را بر نمی‌تابند در حقیقت رسالت خود را در دفاع از قاتلان می‌دانند و این سؤال است که چرا برخی بین قاتل و قربانی از حقوق قاتل حمایت می‌کنند.

باقرزاده خاطر نشان کرد: وقتی بحث اجرای حد بر سارقان مطرح می‌شود، می‌گویند حرمت انسانی نادیده گرفته می‌شود. در حالی‌که اجرای حد سرقت دفاع از اموال مردم است. چطور سارقان حقوق بشر هستند اما قربانیان جزء بشری نیستند؟

«چطور قصاص را غیرانسانی می‌دانند اما جنایت علیه انسان‌های دیگر را غیر انسانی را نمی‌دانند. نمی‌شود انسان هم برخورد با قاتلان و هم قتل و جنایت را انسانی بداند، بنابر این اگر کسی قتل انسانی را غیرانسانی بداند، نمی‌توانند قصاص را غیرانسانی بداند مگر آنکه بگویند قتل انسان‌ها، انسانی است».

وی با بیان اینکه متاسفانه مفهوم واقعی قصاص در جامعه برای برخی‌ها خوب تبیین نشده است، تاکید کرد: برخی، اندیشه‌های دانشمندان غربی را که حاصل کج‌فهمی بوده را نشخوار می‌کنند.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه خطاب به فردی که قصاص را غیرانسانی خوانده، گفت: بهتر است خودتان را از عقل سلیم بی‌بهره نکنید و در فهم احکام اسلامی مقداری دقت کنید. اسلام برای آنکه وقتی قتلی رخ می‌دهد، انتقام گیری‌ها لجام گسیخته در جامعه باب نشود و برای التیام خاطر خانواده‌ قربانی، قصاص را تشریع کرده است حال اگر قصاص نباشد همان اتفاق جامعه غربی در جامعه اسلامی رخ می‌دهد، کسی که قربانی جنایت است20 سال منتظر می‌ماند تا قاتل از زندان آزاد شود تا او را به سزای عملش برساند.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اسلام، قانون قصاص را به عنوان یک حق مطرح کرده و این حق، حق قابل گذشت هم هست، گفت: اسلام تشویق کرده اگر صاحبان دم، می‌توانند و تمایل دارند گذشت کنند و یا به درجات پایین‌تر برای تنزل کنند.

وی افزود: در واقع جانیان، حرمت انسانی خود را با جنایت از دست می‌دهند نه اینکه قانون قصاص بخواهد انسانیت را از آنها سلب کند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار