امروز : دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017 October 23
۰۶:۵۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 62946
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۳۹
تعداد بازدید: 80
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، ‌روز بیست‌‌و‌هشتم بهمن‌ماه امسال 15 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، ‌روز بیست‌‌و‌هشتم بهمن‌ماه امسال 15 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را به دلیل عدم اجرای پروژه راه آهن مشهد - گرگان به هیات رئیسه ارائه دادند، اما این استیضاح بعد از گذشت چند روز، فعلاً منتفی شد.

نمایندگان امضاء کننده استیضاح مدعی بودند، اصرار بر استیضاح وزیر ندارند، اما اگر قول‌های وزیر راه برای حل مشکلات راه آهن مشهد٬ شیروان٬ بجنورد و گرگان تا دو ماه آینده عملی نشود، پرونده استیضاح دوباره باز خواهد شد.

نمایندگان امضاء کننده استیضاح مدعی بودند پروژه راه‌آهن مشهد - شیروان -‌ بجنورد - گرگان یکی از طرح‌های حائز اهمیت و بسیار خوبی است که در دولت دهم آغاز و همه مراحل قانونی خود را طی کرد و با احداث جایگاه و تهیه تجهیزات لازم شروع به کار کرد، اما در دولت یازدهم از ادامه این کار جلوگیری به عمل آمد که طی پیگیری‌های متعدد و طرح سوال از وزرا، وزیر راه و شهرسازی و وزیر نیرو قول دادند که قرارداد لازم را با بانک مرکزی تنظیم و سایر اقدامات لازم را انجام دهند.

طبق اعلام این نمایندگان با وجود آنکه در بودجه 93 مبلغ 960 میلیون یورو برای احداث این راه‌آهن در نظر گرفته شده است، اما وزارت راه و شهرسازی با وجود وعده و وعیدهای متعدد، اقدام موثری انجام نداده است.

‌نمایندگان استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و استان‌های گلستان و مازندران تقاضای این استیضاح را ارائه داده بودند.

* آنچه بر طرح راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد گذشت

به گزارش فارس طرح راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد با هدف اتصال مرکز استان خراسان شمالی به شبکه ریلی کشور و ایجاد مسیر ترانزیتی ایمن جهت تردد زائران حرم مطهر امام رضا (ع) از استان‌های شمالی کشور و ایجاد مسیر جدید ریلی جهت حمل بارهای ترانزیت کریدور شرق دریای خزر (اینچه برون – گرگان – بجنورد – اسفراین – نقاب) انجام شده است.

این طرح در سال 1389 مجوز اجرا را دریافت و در قانون بودجه سالیانه ردیف اعتباری به شماره 40701061 با اعتبار کل 18000 میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است.

* اقدامات انجام شده برای تأمین منابع مالی این طرح

در راستای تأمین منابع مالی مورد نیاز و استفاده از منابع مالی خارجی (فاینانس چینی) مجوز شورای اقتصاد و ماده 62 قانون محاسبات عمومی اخذ شده است.

پیرو اخذ مجوزهای لازم اقدامات زیر انجام شده است:

- مذاکره با طرف چینی و مکاتبه با بانک ملی به عنوان بانک عامل جهت قبول عاملیت طرح

- تهیه پیش نویس مصوبه بند و ماده 29 قانون بودجه در خصوص ترک تشریفات باتصویب هیأت وزیران

- تهیه پیش نویس قرارداد تجاری طرح و ارسال آن برای بانک عامل (بانک ملی)

- بررسی قرارداد تجاری توسط بانک عامل و تعامل با آن بانک جهت نهایی کردن قرارداد

- صدور نامه وزیر راه به معاون اول رئیس جمهور جهت طرح 8 پروژه ریلی در هیأت وزیران و اخذ مصوبه بند (و) ماده 29 قانون بودجه در خصوص ترک تشریفات

- نهایی کردن قرارداد تجاری بعد از تأییدیه بانک عامل و امضاء بالاترین مقام دستگاه

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی ‌پیگیری‌هایی که در این‌باره در دستور کار قرار دارد شامل اخذ تأییدیه قرارداد تجاری از بانک عامل و نهایی کردن آن، صدور نامه وزیر راه به بانک مرکزی برای قرارداد سه جانبه ریلی به همراه متن تضمین بازپرداخت، صدور نامه مدیر عامل به بانک مرکزی جهت تضمین بازپرداخت، امور مربوط به ترک تشریفات مناقصه طرح تا حصول نتیجه، اخذ مصوبه کمیته فاینانس خارجی در بانک مرکزی و سایر مراحل قانونی مربوطه و پیگیری اخذ مصوبه کمیسیون فاینانس خارجی و تأیید قرارداد سه جانبه طرح، است.

مطابق با مصوبه شماره 100952/ ت 49074 مورخ 2/5/1392 هیأت وزیران ‌مقرر شد در ازاء پرداخت پانزده درصد (15%) پیش‌پرداخت فاینانس طرح مذکور به عنوان تعهد دولت به شرکت بین‌المللی عمران و قدس رضوی به عنوان پیمانکار طرح، سهام دولت در شرکت مهاب قدس (معادل 49%) به طور مستقیم به شرکت مذکور واگذار شود، ‌این مصوبه در دولت یازدهم لغو و بر اساس صورتجلسه مورخ 17/9/1392 منضم به نامه شماره 170902 مورخ 13/11/1392 معاون امور مجلس ریاست جمهوری (تصویر پیوست) قرار شد 15% پیش پرداخت فاینانس از محل صندوق توسعه ملی پرداخت ‌شود. 

* عملیات اجرایی طرح راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد

عملیات اجرایی طرح بر اساس تفاهم‌نامه مورخ 24/10/1391 در دو نقطه گنبد به سمت گرگان و بجنورد به سمت مشهد توسط مدیر عامل ‌وقت به شرکت عمران و مسکن قدس رضوی به عنوان پیمانکار ابلاغ ولی فعالیت قابل توجهی توسط شرکت مذکور تاکنون انجام نشده است.

به گزارش فارس البته در این راستا باید موضوع اولویت‌سنجی اجرای پروژه‌های عمرانی، مورد توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باشد.

قطعاً بودجه محدود عمرانی، کفاف تکمیل همه پروژه‌ها را ندارد و دولت باید این بودجه را به نحوی مدیریت کند که حداقل بتواند پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کند؛ پروژه‌های فراوانی در حوزه راه و شهرسازی شروع شده، اما تخصیص اعتبار مناسبی به آنها صورت نگرفته است؛ به‌عنوان مثال  از ابتدای امسال تا پایان تیرماه تخصیص اعتبارات عمرانی به پروژه ها 4 درصد بوده است، یعنی ماهانه یک درصد اختصاص یافت.

البته دولت بار‌ها اعلام کرده است که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را در اولویت قرار داده است و سعی می‌کند بیش از آنکه به کلنگ‌زنی بپردازد، پروژه‌هایی که بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، را تکمیل کند.

از سوی دیگر شبکه ریلی در ایران ناقص است و خطوط راه‌آهن در برخی استان‌ها به بن بست می‌رسد؛ راه‌آهن تهران -اصفهان - شیراز نمونه بارزی از یک خط‌آهن بن بست است، این خط‌آهن باید از شیراز به استان بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کرمان برود تا شبکه ریلی کامل شده و از همه ظرفیت‌های ریلی استفاده کنیم.

‌شبکه ریلی در ایران کامل نیست، به همین دلیل از 20 درصد این ظرفیت استفاد می‌کنیم و از 80 درصد بقیه بهره‌ای نمی‌بریم و یکی از دلایل این عدم بهره‌وری، اجرای برخی پروژه‌ها به دلیل عدم مطالعه توجیه فنی و اقتصادی آنها و فشار نمایندگان مجلس است در حالی که اگر طبق برنامه‌ریزی و مطالعات انجام شده با نگاه منفعت ملی، پروژه‌ها تکمیل شود، قطعاً توزیع ثروت به بهترین وجه در سطح کشور انجام خواهد شد و همه حلقه‌ها و کریدور‌های مفقوده ترانزیتی که موجب توسعه اقتصادی کشور می‌شود، تکمیل خواهد شد.

گزارش از سعید مؤذنی
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها