امروز : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 16
۱۵:۰۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 63357
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۳:۰۱
تعداد بازدید: 86
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در بخش نخست این برنامه که به نمایش آثار محی‌ تین کوراغلو، کاریکاتوریست شناخته شده ترکیه‌ای و ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در بخش نخست این برنامه که به نمایش آثار محی‌ تین کوراغلو، کاریکاتوریست شناخته شده ترکیه‌ای و یکی از داوران بخش کاریکاتور ششمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر اختصاص داشت. کوراغلو پیش از نمایش آثارش تنها به گفتن این نکته که "عدالت" موضوع محوری این کاریکاتورهاست، بسنده کرد و ترجیح داد که حرف‌هایش را بعد از نمایش آثارش بزند.

در ادامه و پس از نمایش تعدادی از آثار خلق شده با موضوع محوری عدالت ، محی‌ تین کوراغلو در سخنان کوتاهی با بیان اینکه این آثاری که امروز به نمایش درآمد هیچ جنبه تجاری برای من نداشته و ندارد، گفت: خلق تمام این آثار به آنچه که در وجدان من می‌گذرد برمی‌گردد.

کوراغلو که متولد سال 1984 میلادی است و از هفده سالگی کارش را آغاز کرده، در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا روش مشخصی برای خلق آثارش دارد و به طور کلی در چه مدت زمانی آثارش را تمام می‌کند، گفت: بیشتر مفهوم برایم اهمیت دارد و از هر متریالی که تشخیص بدهم کارم را بهتر می‌کند استفاده می‌کنم. از نظر زمان هم مشخص نیست، بعضی کارهایم را در دو،سه ساعت و بعضی هم شاید دو، سه روز طول بکشد.
 
این کاریکاتوریست مطرح ترکیه‌ای در ادامه با اشاره به اینکه بعد از موضوع عدالت، مساله جنگ نیز برای او بسیار اهمیت دارد، افزود: یک بار در زمان جنگ ایران و عراق در روزنامه مطلبی خواندم که از دو طرف چه تعداد در این جنگ کشته شدند و از همان زمان پرداختن به موضوع جنگ برایم جدی شد.

او ادامه داد: هر کسی به اندازه‌ای که توان دارد باید اثر خلق کند تا مردم جهان متوجه بشوند که ما باید زندگی کردن در کنار همدیگر با صلح را یاد بگیریم. ما باید عقل و فکر خودمان را به کار بیاندازیم زیرا در جنگ انسان در برابر انسان قرار می‌گیرد و از هر دو طرف افرادی کشته می‌شوند و در اصل انسان‌ها هستند که همدیگر را می‌کشند.

محی‌ تین کوراوغلو با بیان اینکه؛ کاریکاتور مانند یک زبان است که برای بیان حرف‌ها و افکارم انتخاب کردم، خاطر نشان کرد: کاریکاتور وسیله‌ای است تا اقوام و ملل جهان از نزدیک با یکدیگر و نحوه زندگی هم آشنایی پیدا کنند و زمینه تعاملات گسترده دیگر را فراهم نمایند.

در ادامه آجیم سولاج پیش از نمایش آثارش با ابراز خوشحالی از حضورش در ایران به این دلیل که یکی از کشورهایی است که کاریکاتوریست‌های بسیار خوبی دارد، گفت: امروز پس از دیدن آثار جشنواره تجسمی فجر باید بگویم که احترام ویژه‌ای برای کارتونیست‌های شما قائل‌ام و امیدوارم با دیدن این آثار بتوانید قوه تخیل شما بیشتر شود و بتواند به پیشرفت شما در ارائه ایده‌های نو کمک کند.

سولاج ادامه داد: کاریکاتورهایی که امروز نمایش می‌دهیم آثاری است که با مداد رنگی، اکرولیک و رنگ روغن خلق شده و موضوعات مختلفی از جمله؛ روز‌مره‌گی، آینده کودکان، مهاجرت، تخریب محیط زیست، آزادی بیان، دو رویی سیاست‌مداران، صلح، فقیر و غنی، اتحادیه اروپا و... را دربرمی‌گیرد.

پس از اتمام نمایش آثار آجیم سولاج، او در پاسخ به این سوالی که در آثارشان حضور تصویرسازی و نقاشی هم دیده می‌شد با این وصف چه تعریف مشخصی از کاریکاتور دارد، گفت: این بحث یک مقدار شخصی است و کاریکاتور برای من بیان کننده احساس شخصی و همچنین عقاید من است که برای بعضی به سمت نقاشی گرایش دارد و برای بعضی بیشتر به سمت گرافیک تمایل پیدا می‌کند و من جز آنهایی هستم که بیشتر به سمت نقاشی می‌روم.

سولاج ادامه داد: وقتی برای اولین بار یکی از کارهایم را به یکی از نشریات آلبانی که تخصص‌شان کاریکاتور است بردم آنها به من گفتند این اثر شما ربطی به کاریکاتور ندارد اما واقعیت این است که من با این سبک و روش راحت‌تر هستم و به همین دلیل آن را تا امروز ادامه دادم.

در این کارگاه که توسط "راجر ملو" هنرمند تصویرگر برزیلی و داور بخش تصویرسازی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و علی بوذری هنرمند تصویرگر و عضو دیگر هیات داوری جشنواره برگزار شد جمعی از تصویرگران جوان، همچنین تعدادی از علاقمندان به هنر تصویرسازی حضور داشتند.

در ابتدای این کارگاه راجر ملو به معرفی تعدادی از کتاب‌های تصویرسازی خود پرداخت و درباره تکنیک و نوع نگاه خود به خلق آثار تصویرگری‌اش سخن گفت.

در ادامه راجرملو از شرکت‌کنندگان در کارگاه خواست تا در یک صفحه کاغذ با استفاده از قلم سیاه و بدون به کارگیری رنگ اولین مکانی را که به ذهن‌شان خطور می‌کند طراحی کنند که شرکت‌کنندگان در این بخش مکان‌های مختلفی از جمله پارک، سینما و ایستگاه اتوبوس را در طرح‌هایشان آوردند. بعد از پایان یافتن زمان تعیین شده برای طراحی‌ها، ملو از شرکت‌کنندگان خواست تا تصویری را که خلق کرده‌اند در یک جمله توصیفی در کنار طرح‌شان بنویسند. در ادامه او از حاضران خواست تا طراحی‌هایشان را با فرد مقابل خود تعویض کنند و در ادامه کارگاه روی طرحی که از دیگری کارهای تکمیلی را به سلیقه خودشان پیاده کنند و به نوعی اثر فرد دیگر را به یک تصویر نهایی تبدیل کنند همچنین او خواست تا پس از تکمیل اثر نظر خود را درباره بخش اول کار که توسط فرد قبلی انجام شده  نیز در کنار اثر درج کنند.

علی بوذری دیگر داور بخش تصویرسازی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در خصوص لزوم برگزاری چنین کارگاه‌هایی در بخش جنبی جشنواره گفت: مهم‌ترین کارکرد این جلسات برقراری تعامل میان هنرمندان تصویرگر است که به صورت ذاتی معمولا فعالیت‌ها و خلق آثار را به صورت انفرادی و در خلوت خودشان پیش می‌برند و کمتر فرصت تعامل و همفکری با دیگر هنرمندان آن هم به صورت کارگاهی و عملی برایشان پیش می‌آید. بنابراین باید گفت که این کارگاه‌ها نقش مهمی در آشنا شدن هنرمندان با نحوه فعالیت یکدیگر دارند و به این ترتیب شیوه‌های اجرایی هر یک از آن‌ها با مشاهده مستقیم مراحل اجرایی آثار امکان پذیر می‌شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها