امروز : سه شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 28
۰۷:۱۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 63726
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 85
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، دومین همایش «بیدارگر بصیر» به مناسبت دومین سالگرد درگذشت پژوهشگر و ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، دومین همایش «بیدارگر بصیر» به مناسبت دومین سالگرد درگذشت پژوهشگر و تاریخ‌نگار معاصر، حجت‌الاسلام علی ابوالحسنی (منذر) به همت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی روز گذشته (دوشنبه پنجم اسفند ماه) در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
در این همایش حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی محقق و پژوهشگر، ‌محمد رجبی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، محمدرضا سنگری مدیر ادبیات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، موسی نجفی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و محمدحسین‌ دانایی محقق و پژوهشگر‌ حضور داشتند، هر یک در خصوص شخصیت و جایگاه حجت‌الاسلام ابوالحسنی(منذر) در تاریخ معاصر و ادبیات به ایراد سخنرانی پرداختند.
* خسروپناه: عالم نواندیشی که میان سنت و مدرنیته پیوند برقرار کرد
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه مرحوم نذر بیشتر به عنوان مورخ شناخته می‌شود، گفت: به ویژه آثاری که وی درباره مشروطه و شیخ فضل‌الله نوری نوشته است، البته مرحوم ابوالحسنی در اوایل انقلاب کتابی با عنوان «شهید مطهری افشاگر توطئه» را نوشت که جریان التقاط را با روش شناسی استاد شهید مطهری معرفی می‌کرد.
وی با تأکید بر اینکه مرحوم منذر بیش از یک مورخ باشد، یک متفکر بود و قبل از اینکه دغدغه نگارش تاریخ را داشته باشد، دغدغه این را داشت که اسلام و مدرنیته را چگونه می‌توان جمع کرد، افزود: مرحوم ابوالحسنی تنها دغدغه‌اش این نبود که شیخ فضل‌الله را معرفی کند، بلکه او می‌خواست یک جریان شناسی فکری را در تاریخ معاصر با رویکرد تاریخی به مخاطب معرفی کند.
حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه جریان «روشنفکری سکولار» که  در ایران و جهان اسلام به دنبال این است که عقلانیت خودبنیاد غرب را معرفی کند، بیان داشت: حتی ممکن است کسانی در لباس روحانیت در پی اشاعه تفکر سکولار باشند، با این وجود مرحوم منذر در معرفی شیخ فضل‌الله جریان روشنفکری سکولار را بیان کرد و هم جریان سنتی حوزه را که دغدغه دنیای امروز را نداشتند را نشان داد.
وی با بیان اینکه مرحوم ابوالحسنی از جریان سومی به نام «نواندیشی دینی» نام می‌برد، ادامه داد: مرحوم منذر بیان می‌کند که طرح عدالت‌خانه شیخ فضل الله نوری برگرفته از میراث اسلامی است که به خوبی روشن می‌کند که جریان «نواندیشی دینی» چه تفاوتی بین شیخ فضل الله و مرحوم علامه نائینی می‌گذارد.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه شیخ فضل الله نوری و علامه نائینی از لحاظ تئوری با هم تفاوتی نداشتند و از لحاظ گفتمان سیاسی هر دو معتقد به حکومت اسلامی و اصل ولایت بودند، اما در تشخیص مصداق با هم اختلاف داشتند، گفت: مرحوم منذر پژوهشگری به مثابه یک پژوهشگاه بود که با آثار مرحوم منذر می‌توان جریان شناسی فکری تاریخ معاصر ایران را تدوین کرد.
*سنگری: مرحوم منذر در حوزه فردوسی شناسی بی‌نظیر است
در ادامه محمدرضا سنگری ادبیات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی مرحوم منذر شجاعت وی در طرح مسائل بود، بیان داشت: وی عنوان «منذر» را که برای خود انتخاب کرد که به ‌معنای سکوی انذار و هشدار و به تعبیر یکی از کتاب‌هایش «دیده‌بان بیدار بودن» است.
وی افزود: این خصوصیت از او شخصیتی ساخته بود که از هیچ ‌چیز نمی‌هراسید، همچنین چیرگی علمی مرحوم منذر تنها به تاریخ منحصر نمی‌شود، کتاب «بوسه برخاک پی حیدر» ایشان باب تازه‌ای را در فردوسی‌پژوهی و فردوسی‌شناسی باز کرده است. بنده که رشته‌ام ادبیات فارسی و عرصه تحقیقاتم این حوزه است، حقیقتاً کمتر استاد دانشگاهی را دیده‌ام که فردوسی را این‌گونه که استاد ابوالحسنی توصیف و تحلیل کرد، فهمیده باشد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها