امروز : پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - 2017 July 20
۲۲:۲۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 64176
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 40
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از ایلام، برای پی‌ریزی بنای یک اقتصاد نیرومند، فعالیت‌های همه جانبه‌ای لازم است و پیرامون حفظ ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از ایلام، برای پی‌ریزی بنای یک اقتصاد نیرومند، فعالیت‌های همه جانبه‌ای لازم است و پیرامون حفظ و احیاء صنایع بومی و دستی که مبین مظاهر هنری این سرزمین است و از طرفی در اقتصاد ملی ایران نقش بسزایی دارد گام‌های بلندی باید برداشته شود.

بی‌شک یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های فعالیت بشر را صنایع دستی تشکیل می‌دهد و به موجب برخی از اسناد و مدارک تاریخی، سابقه پیدایش آن به عصر حجر می‌رسد و علاوه بر آن شواهدی در دست است که نشان می‌دهد صنایع دستی و روستایی در مراحل مختلف تکامل اقتصادی، یعنی اقتصاد شبانی، اقتصاد کشاورزی و حتی اقتصاد صنعتی، تأمین کننده بسیاری از احتیاجات بشر بوده و بخصوص تحت شرایط اقتصاد بسته، مهم‌ترین عامل تأمین نیازمندی‌ها محسوب می‌شود.

زیراندازهای سنتی ایران که شامل حصیر زیرانداز، نمد زیرانداز، انواع گلیم ، زیلو، گبه و قالی است از گذشته‌های دور تا به امروز از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بین تمامی صنایع دستی ایران موقعیت خاصی داشته است.

گلیم و قالی به سبب قدمت تاریخی و سنخیت با نوع زندگی پازیستی مردم فلات ایران همواره از ارزش والایی برخوردار بوده‌اند و از این رهگذر انسان ایرانی به بافت زیراندازهایی چون قالی و گلیم دست می‌زند که ضمن آنکه نشستن بر روی زمین سخت را بدلیل نرمی مطبوع می‌کند با نقش و نگار و رنگ آمیزی خود، چشم خسته شده از دیدار مناظر خشک بیابانها را نیز نوازش می‌دهد.

یک کارشناس صنایع دستی و مردم شناسی در این باره می‌گوید: گلیم نقش برجسته، تلفیقی از گلیم ساده و گره قالی در متن آن است که به عنوان مهم‌ترین و اصیل‌ترین صنعت دستی استان ایلام حائز ویژگی‌ها و امتیازات بسیاری است و سعی بر آن است که اجمالا" معرفی شود.

حمید بختیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: تاریخچه، ماهیت و تکنیک بافت گلیم نقش برجسته خطه قهرمان پرور ایلام که قدمتی به بلندای تاریخ کهن ایران و سابقه‌ای درخشان در فرهنگ، هنر و تمدن جهان دارد از دیرباز یکی از مراکز مهم تولید صنایع دستی منجمله زیراندازهای سنتی بوده است و از گذشته‌های دور تا به امروز صنعتگران سختکوش و با ذوق ایلامی کوشیده‌اند تا با تولید زیراندازهایی چون قالی و گلیم و دست‌بافته‌های دیگری نظیر احرامی، سیاه چادر، چیت و نیز آثاری همچون ساخته‌های فلزی و زیورآلات سنتی اندیشه‌ها، افکار، ذوق و خلاقیت و در نهایت ایمان خود به خالق هستی و اعتقاد خویش به فرهنگ بومی را در قالب محصولی که در عین زیبایی واجد ارزش‌های کاربردی و مصرفی نیز هست، بیان دارند.

وی ادامه داد: گلیم نقش برجسته، از نظر اصالت و تولید مهم‌ترین و شاخص‌ترین صنعت دستی و بومی ایلام است که با توجه به کم بودن سابقه بروز خلاقیت بافندگان چیره دست این منطقه در امر بافت گلیم نقش برجسته، پیشرفت چشمگیری در زمینه­های مختلف تولید حاصل شده است.

این کارشناس اضافه کرد: ماهیت گلیم نقش برجسته، بر اساس فن و تجربه و خلاقیت گلیم ساده و قالی بطور توأمان استوار است و به همین منظور ضرورت مهارت بافنده در هردو دست‌بافته ایجاب می‌کند.

بختیاری تصریح کرد: گلیم نقش برجسته که تلفیقی از گلیم ساده و گره قالی در متن آن است، صحنه نمایان پهن دشت گلیم است که بافندگان با رعد همت دستهایشان، باران جبین را بر آن باریده و گلستانی از گل‌ها را رویانده­اند تا چشم ها را نوازش داده و روح را جلا بخشند.

کارشناس ارشد صنایع دستی و مردم شناسی گفت:    گلیم نقش برجسته ، احیاء کننده گلیم 8000 ساله مکشوف در آناتولی ترکیه(قدیمی‌ترین گلیم) و قالی 2500 ساله پازیریک(قدیمی ترین قالی) است که تکامل آنها را امروزه با نوآوری حفظ کرده و توأما" ترویج می بخشد.

وی ادامه داد: در این نوع خاص گلیم، زمینه بافته گلیم(صوفی بافی) و نقوش آن گره کامل قالی است که طبیعتا" بعد از بافت نقوش آن برجسته تر از زمینه است.

این کارشناس اضافه کرد: گلیم نقش برجسته به نام ایلام به ثبت آثار ملی رسیده و نزدیک به سه دهه است که بافندگان عروس زاگرس به خلق آثار بدیعی دراین صنعت دستی ارزشمند پرداخته­اند که از آن میان

می‌توان به طرح‌ها و نقشمایه­های مختلفی از جمله لچک ترنج، طرح شکسته(هندسی)، ترمه، طرح‌های پرندگان نظیر طاووس، عقاب، گل و مرغ، گل و طوطی ، نقوش اساطیری(طرح نبرد)، طرح‌های نگارگری، طرح گلدانی، طرح خشتی یا موزائیکی، طرح گل و بته، طرح محراب ، طرح ماهی، طرح منحنی یا گردان و از همه مهم‌تر که جزء ویژگی‌های عقیدتی بافندگان گلیم نقش برجسته است اجرا و بافت آیه­های قرآنی و طرح‌های دوازده امامی(ع) و نقوش تصویری نظیر طرح حضرت یونس(ع) در شکم ماهی و یا طرح ضامن آهو( حضرت امام رضا علیه­السلام و شکارچی اشاره کرد که بافندگان چیره­دست و معتقد ایلامی با اخلاص هرچه تمام تر و تطهیر با وضو بافته و می‌بافند.
انتهای پیام/2246/خ30
برچسب ها:
آخرین اخبار