امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۰۰:۳۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 64411
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 29
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی بعد از ظهر امروز در ششمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی بعد از ظهر امروز در ششمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار داشت: این اجتماع می‌تواند در رفع مشکلات مد‌رسان باشد، با افکار و اندیشه بالنده گره‌ها را بگشاید و راه‌های مناسب را نشان دهد.

وی افزود: یکی از نیازهای حوزه علمیه که رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف و با تعابیر گوناگون بیان کرده‌اند و از برنامه‌ریزان حوزه خواسته‌اند بستر آن را فراهم آورند موضوع نواندیشی دینی است که ایشان در تعبیری بیان کردند حوزه علمیه باید حرف تازه تولید کند.

تقوی ادامه داد: نو‌اندیشی در محتوا به معنای ارائه افکار جدید و تولید نظرات جدید است و نو‌اندیشی به نظریه‌پردازی بستگی دارد و هرچه در نظریه‌پردازی توفیق داشته باشیم در تولید محتوای متناسب موفق‌تر خواهیم بود.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) نظریه ولایت فقیه را ارائه و تولید فکر کرد و با آنچه از درون این فکر جوشید زلزله‌ای در عالم تفکر ایجاد شد و متعاقب آن با به وجود آمدن ولایت فقیه جهان از این نظریه تاثیر پذیرفت.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: فقه ما بیشتر مسئله‌محور است که در حوزه فردی مسئله‌محوری ایرادی ندارد اما برای اداره جامعه به فقه حکومتی و نظریه‌پردازی نیاز داریم.

وی اضافه کرد: در همین زمینه باید به مفهوم‌سازی پرداخت چنانکه حضرت امام‌(ره) اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی را در حوزه مفهوم ابداع کردند و رهبر معظم نیز تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، مردمسالاری دینی، اقتصاد مقاومتی و بسیاری دیگر از این دست را بیان کردند که هر کدام ریشه در نظریاتی دارد.

تقوی ابراز داشت: حوزه علمیه برای ایجاد اندیشه‌های نوین به متفکر نیاز دارد و لازمه نواندیشی همان کرسی‌های آزاد‌اندیشی بوده که هنوز در دانشگاه و حوزه به جایی نرسیده است.

وی در ادامه گفت: در این زمینه باید فضای تخصصی لازم برای کرسی‌های آزاد‌اندیشی با حضور شخصیت‌ها و سلایق مختلف ایجاد شده و سعه صدرها در این زمینه بالا رود.

برخورد حاکمیتی جایگزین تفکر اقناعی نمی‌شود

تقوی افزود: از موضع قدرت با فکر و اندیشه برخورد کردن ضعف قدرت را در پی دارد چنانکه مقام معظم رهبری می‌‌فرمایند، «ما خیال کردیم با طرد و نفی و دعوا، می‌‌توان ریشه یک فکر غلط را از جامعه کند؛ در حالی که این خطاست و چرا فِرَق ضاله، ایده‌های غلط و بی‌مبنایشان، همچنان در مغزهای بسیاری از مردم ماند و هنوز هم هست؟ علت این است که با آنها برخورد خوب و منطقی و استدلالی نشد ... برخورد چماقی شد که امروز، دیگر بس است.»

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌ها این است که می‌خواهیم وظیفه ما را حکومت و قدرت انجام دهد.

تقوی با بیان این که مهم‌ترین ابزار پاسخ به شبهات و انحرافات، نه قدرت که پاسخ فکر به فکر است، خاطرنشان کرد: اهل اندیشه نباید به این اکتفا و دلخوش کنند که حکومت سایتی را ببندند یا گوینده سخن نادرستی را به حق تنبیه کند که البته حاکمیت وظیفه دارد در این زمینه وظیفه خود را انجام دهد اما ریشه‌سوزی آن راه ناصواب با اندیشمندان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر رویکرد غالب در حوزه‌ها رویکرد فلسفی و فقهی است در حالی که می‌توانیم از رویکردهای تاریخی، تفسیری و کلامی نیز استفاده کنیم.

به گفته وی، رویکرد جامعه‌شناختی و روانشناختی نیز در حوزه قابل استفاده بوده چراکه امروز تولید محتوای بومی به رویکرد جامع نیازمند است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: حوزه باید روش‌های موجود در دنیا را بشناسد و با بومی کردن از آن استفاده کند که به عنوان مثال امروز در دنیا روش هرمنوتیک برای تفسیر متن کاربرد دارد.

وی افزود: ما تاکنون از روش‌های سنتی مانند خطابه، وعظ و سخنرانی رو در رو استفاده کرده‌ایم و جایی که از اینترنت یا رسانه بهره برده‌ایم نیز تنها ابزار فرق کرده و محتوا همان‌گونه است.

تقوی بیان کرد: حضور در اینترنت مستلزم تسلط بر فرهنگ اینترنت است و حوزه نباید در تولید اندیشه جدید منفعلانه برخورد کند بلکه باید تولید اندیشه جدید را در دستور کار قرار دهد که البته کارهایی در این زمینه انجام شده اما کفایت نمی‌کند.

وی در پایان ابراز داشت: پیگیری، بررسی و جمع‌بندی مطالبات رهبری باید به صورت فرهنگ دربیاید چنانکه ایشان تاکنون مفاهیمی مانند «انقلاب اخلاقی» و هجرت علما به بلاد را مطرح کرده‌اند و این مفاهیم جای کار بیشتری دارد.
انتهای پیام/2448/ی40/ث3001
برچسب ها:
آخرین اخبار