امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۱۸:۳۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 64783
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 88
انشاءالله رحمتی سردبیر نشریه اطلاعات حکمت و معرفت در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با توجه به نزدیک ...

انشاءالله رحمتی سردبیر نشریه اطلاعات حکمت و معرفت در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با توجه به نزدیک شدن فصل بهار اظهار داشت: نسبت میان دین و محیط زیست از نوع رابطه علی نیست واقعیت‌های تاریخی گواه بر این مدعا است که در طول تاریخ بشر تا پیش از دوران مدرن بشر در همه جای این عالم در پرتو دین زندگی کرده ولی تقریباً در همه موارد رابطه‌اش با محیط زیست صلح‌آمیز بوده است.

وی با اشاره به اینکه پیروان ادیان ابتدایی طبیعت را تکریم می‌کردند و پیروان ادیان بزرگ امروز هم به شیوه خاصی با طبیعت رفتار می‌کنند، افزود: بنابراین حتی اگر خیلی از اینها در دوران مدرن فعالانه در مسائل محیط زیست شرکت نمی‌کردند اما در کارنامه پیروان همه ادیان عملکرد منفی در قبال محیط زیست کمتر دیده می‌شود یا حتی اصلاً نیست.

مترجم ایرانی حوزه فلسفه و عرفان در ادامه افزود: به هر حال در جوامع از سنتی تا مدرن نشانه‌های بحران محیط زیست دیده می‌شود پیروان ادیان با اختلاف‌هایی که دارند با کمال تأسف برای تخریب محیط زیست هم پیمان هستند.

وی ریشه بسیاری بحران‌ها و مشکلات زیست محیطی را در عالم مدرن جستجو کرد و گفت: علم تجربی،‌ فن‌آوری و انفجار جمعیت انسان‌ها را در این دوران با بحران محیط زیست روبه رو کرده است انسان‌ها به برکت همین علم و فن‌آوری امروز در مقابل بلایا از جمله بیماری‌های واگیر و سوانح طبیعی جان سالم به در می‌برند این جامعه در حال انفجار و رفاه زده مشخص است که بر سر محیط زیست چه می‌آورند.

وی در ادامه افزود: افرادی چون سید حسین نصر بین دو گونه انسان با عنوان انسان پاپی یا خلیفة‌الله و انسان پرومته‌ای یا عاصی تفاوت قائل شده‌ است، انسان پاپی شأن خود را به عنوان پاپ واسطه میان آسمان و زمین فراموش کرده است و پرومته‌وار در مقابل اراده خداوند سر به شورش گذاشته و به رقابت با خداوند برخاسته است.

وی در ادامه توضیح داد: انسان‌ها مجموعه‌ای بایدها و نبایدها و خوب و بدهای اخلاقی را به صورت جدا از هم در مراحل مختلف زندگی خویش فرا می‌گیرند، اخلاق مراحل مختلفی دارد اخلاق عالمانه در جایی شکل می‌گیرد که آدمی سعی می‌کند همه احکام مربوط به رفتار و ارزشیابی اخلاقی خویش را در پرتو آرمان‌هایش مدنظر قرار دهد اینجا اخلاق به صورت یک دانش روشمند در می‌آید، دانشی که حاوی این قبیل تأملات منظم و منسجم درباره اخلاق به طور کلی است این اخلاق به نام فلسفه اخلاق شناخته می‌شود.

رحمتی درباره اخلاق زیست محیطی عنوان کرد: یکی از شاخه‌های اخلاق کاربردی، اخلاق زیست‌محیطی است و به مسائلی می‌پردازد که در پرتو رابطه انسان و محیط زیست است. در نهایت باید با تلفیق فلسفه و اخلاق بتوانیم اخلاق زیست محیطی را رعایت کرده و از بسیاری بحران‌ها خارج شویم.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار