امروز : پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 27
۱۲:۲۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 64784
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 148
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست هیات داوران نهمین جشنواره فیلم 100 ثانیه‌ای با حضور سهیل جهان‌بیگلری، هادی مقدم‌دوست،امیرمحمد دهستانی و محمدمهدی ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست هیات داوران نهمین جشنواره فیلم 100 ثانیه‌ای با حضور سهیل جهان‌بیگلری، هادی مقدم‌دوست،امیرمحمد دهستانی و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر هنری جشنواره و بدون حضور محمدعلی فارسی و رضامیرکریمی با استقبال علاقه‌مندان در سینما آزادی برگزار شد.
 
* رعایت اصل لذت بخشیدن به تماشاگر در داوری آثار

براساس این گزارش، امیر محمد دهستانی انیمیشن ساز کشورمان در نشست هیات داوران نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های 100 ثانیه ای که پنجشنبه 8 اسفند در پردیس آزادی برگزار شد گفت: اصلی که به عنوان داور به آن نگاه می کنم اصل لذت بخشیدن به تماشاگر است.

وی ادامه داد: اگر محتوا،خلاقیت و تکنیک درست در کنار هم قرار بگیرد، مخاطب نیز از اثر لذت خواهد برد و اثر خوبی خلق می شود.

دهستانی گفت: آثاری که برگزیده شده اند و جایزه گرفته اند به غیر از چند اثر تفاوت چندانی با دیگر آثار نداشته اند و چند پله از دیگر آثار بالاتر بوده اند.

این انیمیشن ساز با اشاره به این که گاهی برای نشان دادن پیش رو بودن در فیلم سازی، مفهوم انکار می شود، تصریح کرد: ما به این صورت که مفهوم را نفی کنیم داوری نکرده‌ایم و نتایج داوری ها برآیندی از سلیقه داوران و احساسی بود که فیلم ها در داوران ایجاد کردند.

وی با اشاره به این که سلایق هیات داوران یکسان نبوده است، عنوان کرد: آثاری که جایزه گرفته اند حتما بهترین آثار جشنواره نیستند. اما این که ما در کشورمان جشنواره تخصصی فیلم کوتاه داشته باشیم نشان می دهد فرهنگ و هنر کشورمان در مسیر درستی حرکت می کند. با خود زنی و تخریب آثار همکارانمان تنها باعث تضعیف سینمای کشور می شویم مانند اتفاقی که در جشنواره فجر امسال رخ داد.

دهستانی با تاکید بر این که هیات انتخاب همیشه مظلوم ترین بخش یک جشنواره بوده است، گفت: آثار آماتور از جشنواره 100 ثانیه ای حذف شده اند و این که گفته ایم جشنواره فیلم 100 ثانیه ای معنایش این نیست که اولین تجربه ها را بپذیریم، بلکه آثاری که تجربه های تازه ای برای مخاطب و بیننده رقم می‌زنند وارد این مسابقه می شوند.
 
* فیلم‌های کوتاه در حال تبدیل شدن به کلیشه هستند

این انیمیشن ساز گفت: وقتی تعداد فیلم های پیشرو در جشنواره زیاد نباشد هیات انتخاب نیز به سمت محتوا و توجه بر مفهوم می رود. متاسفانه فیلم‌های کوتاه در حال تبدیل شدن به کلیشه هستند. جشنواره مسابقه نیست که تنها به دنبال مدال آوردن در آن باشیم بلکه با دیدن فیلم‌ها باید به دنبال خلق آثار تازه باشیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، عنوان کرد: جهانی که آنقدر با سرعت به پیش می رود و حوصله فیلم های بلند را ندارد، نیاز به فیلم های کوتاهی دارد تا از طریق آن ها معضلات جامعه بر طرف شود و گردانندگان جشنواره نیز می خواهند فضای بهتری در کل جامعه ایجاد کنند.
 
* کیفیت فنی برای خوب بودن یک فیلم کافی نیست

به گزارش فارس، در ادامه این نشست هادی مقدم‌دوست فیلمساز جوان سینمای ایران نیز با اشاره به اینکه ملاک داوری خود را در سه موضوع خلاصه کرد و گفت: مطلب و محتوایی که قرار است منتقل شود، تلاشی که برای انتقال معنی شده و خلاقیت و نوآوری که به بیان در فیلم کمک می کند سه ضلع تشکیل دهنده ملاک های من برای انتخاب آثار شرکت کننده در جشنواره بودند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش فنی در فیلم ها تقویت شده است افزود: بارها در جشنواره های دیگری که به عنوان داور شرکت داشته ام این نکته را به وفور می دیدم که ارزش فنی با ارزش بیانی و خلاقیت در فیلم در حال ممزوج شدن است. هر چند بالا بودن کیفیت فنی فیلم به بالغ بودن آن کمک می کند اما به نظر من این معیار تنها برای خوب بودن فیلم کافی نیست.

این کارگردان کشورمان ادامه داد: علاوه بر کیفیت فنی ، تاثیر گذاری، سلیس و خلاقانه بودن فیلم از اهمیت زیادی برخوردار است و عکس این موضوع را می توان روایت های تکراری و خلاقیت هایی که نتیجه خلاقیت های باز تولید فیلم های قبلی است، عنوان کرد.

مقدم دوست با بیان اینکه هیچ مفهومی بالذات سطحی نیست مگر اینکه سطحی به آن نگاه کنیم، گفت: مفهوم و برخورد سطحی با مفهوم دو موضوع جدای از یکدیگر هستند. فیلم با موضوع ارزشی الزاما به معنی سطحی بودن آن نیست و اگر من به فیلمی که دارای مفهوم ارزشی بوده امتیاز دادم به دلیل آمیخته بودن آن با بیان و خلاقیت مناسب بوده است.
 
* ارزشی بودن مفهوم یک فیلم به معنای سطحی بودن آن نیست

کارگردان فیلم سینمایی «سر به مهر»، با رد این مطلب که ارزشی بودن مفهوم فیلم به معنای سطحی بودن آن است، گفت: فیلم سفارشی ضعیف که با محتوای ارزشمند ساخته شود، نکته منفی است اما باید ببینیم این فیلم ها را چه کسی ساخته است. عامل اصلی در ساختن فیلم هنرمند است اما آیا جشنواره های مختلف اعلام می کنند که فیلم سطحی ساخته شود؟

وی با اشاره به اینکه اگر جشنواره‌ای غالب فیلم‌های خود را از فیلم های سطحی انتخاب کند، نکته منفی برای آن محسوب می شود،  اظهار داشت: محتوای ارزشمند در داوری فیلم های رسیده به جشنواره فیلم 100 از اهمیت خاصی برخوردار بودند به عنوان مثال فیلمی که در آن اسراف را نهی می کند به نظر من دارای امتیاز مثبتی است زیرا این مسئله به وفور در کشور دیده می شود.

مقدم دوست که سالهاست در زمینه فیلم کوتاه فعالیت می کند، اضافه کرد: من در طول سالها فیلمنامه‌های زیادی را خوانده‌ام و بیشتر موضوعات آنها دارای رویکردهای مشترکی چون موضوعات عشقی، اخلاق، کهنسالان و مجازات بوده اند. من منکر این موضوع نیستم که جوایزی به فیلم‌های ضعیف با مضمون ارزشی داده شده که این کار باعث ایجاد رغبت برای ساختن فیلم های سطحی با موضوعات ارزشی در میان افراد شده است اما باید گفت کسی در حال حاضر این موضوعات را تحمیل نمی‌کند.
 
* روح هنری مغلوب موفقیت شده است

این کارگردان خاطر نشان کرد: روح هنری مغلوب موفقیت شده است. هیچ کس موفقیت را بد نمی داند اما وقتی موفقیت هدف می شود و رفتار هنری در ذیل قرار می گیرد در نهایت به مسیری برای تبدیل شدن به ژانر می رسد.

وی در جواب این سوال که چرا عنوان اخلاق برای جشنواره فیلم 100 انتخاب شده است، گفت: این حرف از ناحیه آسیبی است که فیلم‌های ضعیفی با بیان ناقص ساخته شده اند و جایی رفتند که به آن جایزه تعلق گرفته است. هیچ کس با مقوله اخلاق مشکلی ندارد و این اطمینان را به شما می دهم که اگر عنوان اخلاق برای فیلمی اعلام نشود، با طبیعت سالم همه ما فیلمی اخلاقی ساخته خواهد شد.

این کارگردان با تاکید بر اینکه نباید با ساخت فیلم ضعیف به اخلاق ضربه وارد کنیم، گفت: اخلاق مفهومی کلان است. ما حتی دارای اقتصاد اخلاق هم هستیم و اگر با موضوعاتی درباره عدالت و تبعیض هم فیلمی تولید کنیم باز هم فیلمی اخلاقی ساخته ایم.

مقدم دوست نقش مخاطب را دارای اهمیت زیادی دانست و افزود: اگر ما مایلیم فیلم‌هایمان بیننده داشته باشد باید به نفع مخاطب فیلم ساخته شود چرا که اگر منافع او در نظر گرفته نشود ، فیلم ما دیده نخواهد شد. 

وی اضافه کرد: اگر ما به استقبال مخاطب از فیلم اعتقاد داشته باشیم باید به مساله نیاز او هم توجه کنیم. به این ترتیب به معدلی خواهیم رسید که در آن نمی توانیم بگوییم که فیلم اخلاقی نخواهیم ساخت.

مقدم دوست در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به فیلم سینمایی «سر به مهر» که کارگردانی آن را بر عهده داشته است گفت: هیچ کس به من پیشنهاد ساخت این فیلم را با موضوع نماز نداد، بلکه ساخت این فیلم به دلیل علاقه شخصی من به نماز است. این طور نیست که اگر کسی درباره نماز فیلمی می سازد حتما سفارشی کار کرده است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار