امروز : جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 30
۰۱:۴۸
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 64830
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۲۰
تعداد بازدید: 30
به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این مرکز اعلام ...

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این مرکز اعلام کرد: مفهوم نظری مالیات‌های آلایندگی که نخستین بار توسط آرتور پیگو مطرح شد، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مروری بر نیم قرن مطالعات مختلف درباره موضوعی تا این حد گسترده در یک بخش مختصر از دایرةالمعارف‌ها امکان‌پذیر نیست، مثلا از آثار توزیعی و اختلالات بازار نیروی کار که به علت مالیات‌های آلایندگی روی می‌دهند، صحبت نشده و علاوه بر این به آثار توزیعی بین نسلی ناشی از اجرای مالیات‌های آلودگی پرداخته نشده است، با این حال مأخذشناسی این فصل شامل منابعی درباره این مباحث و مباحث دیگر در این زمینه است.

در این گزارش صرفا به نوشته‌های اولیه پیگو و کوز تمرکز و به زمینه‌های حقوقی و اقتصادی تحلیل‌ها پرداخته شده است، به ابعاد این موضوع در زمینه انتخاب عمومی نیز تا حدی اشاره شده است.

علاوه بر اقتصاددانان (علاقمند به محیط زیست) که به حوزه مالیات‌های آلایندگی علاقمند هستند، سیاست‌گذاران نیز به جستجوی نظارت‌های زیست محیطی کارآمد پرداخته و به این زمینه‌ها به شدت علاقمند بوده‌اند.

مالیات‌های آلایندگی در مقایسه با سیاست‌های «دستوری ـ کنترلی»، مزایا و معایبی دارند.

این مالیات‌ها کاهش کم هزینه آلایندگی را امکانپذیر کرده، معمولا پویاتر بوده، انگیزه‌هایی برای هر دو دسته تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند که البته مهمترین کاستی‌ها در اجرای عملی این مالیات‌ها نهفته است:

- اجرای کارآمد مالیات‌های پیگویی تقریبا غیرممکن است، زیرا میزان بهینه مالیات ستانی به تخمین‌های هزینه خسارت‌ها بستگی دارد.

- حتی اگر هدف اصلی مالیات‌ها بهبود اوضاع زیست محیطی باشد، آن اثر اغلب به دسترسی به جانشین‌های مناسب و حساسیت تقاضای مصرف‌کنندگان به قیمت‌ها بستگی دارد، اگر تقاضا بی‌کشش باشد ـ یعنی مالیات، رفتار مصرف‌کننده را تغییر ندهد، ولی مصرف‌کنندگان به آسانی قیمت بیشتری بابت کالا بپردازند ـ مالیات‌ها اثر چندانی بر محیط زیست نمی‌گذارند و ممکن است حکومت در نهایت مالیات‌های آلایندگی را صرفا به عنوان ابزار درآمدزایی برای خود به کار بگیرد.

- حکومت‌ها اغلب در مورد اجرای تغییرات زیست محیطی مردد هستند، زیرا می‌ترسند که به جایگاه رقابتی صنایع داخلی در برابر رقبای بین‌المللی آسیب بزنند، این واقعیت درباره همه انواع اجرای نظارت‌های زیست محیطی ملی صادق است.

بر اساس این گزارش مهمترین چالش در مسیر تحقیقات مالیات آلایندگی به حوزه اجرای مالیات‌ها مربوط می‌شود.

چگونه نظام‌های نظری را می‌توان در جهان واقع اجرا کرد و نتایج قابل مشاهده‌ای را به دست آورد؟

همچنین تحقیقات جدیدی درباره نظریه مالیات آلایندگی لازم است، آنچه که چیزی جز نوعی تمرین نظری محض به نظر نمی‌رسیده است، شاید روزی به خوبی به اجرا برسد.

مثلا مفهوم نظری حقوق آلایندگی مبادله‌پذیر ابتدا توسط دیلز مطرح شد و حالا به درستی در چارچوب «قانون هوای پاک» در ایالات متحده به اجرا در می‌آید.

ثابت شده است که شیوه اجرای امور به دست سیاست‌گذاران به همان اندازه مفاهیم نظری اولیه، در به توفیق رسیدن یا نرسیدن مالیات آلایندگی اهمیت دارد.

پیشنهاد می‌شود که در این راستا، تحلیل طرح‌های مالیات آلایندگی با به کارگیری چارچوب حقوق و اقتصاد ـ و در نظر گرفتن رویکرد انتخاب عمومی ـ انجام شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار