امروز : یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 26
۲۱:۲۷
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 64879
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۲۸
تعداد بازدید: 50
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس - سمانه روشنایی: تقریبا بر روی شیشه اکثر مغازه‌ها به نوعی درباره حراج اجناس نوشته شده و این گونه ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس - سمانه روشنایی: تقریبا بر روی شیشه اکثر مغازه‌ها به نوعی درباره حراج اجناس نوشته شده و این گونه فروشگاه‌ها از ازدحام جمعیتی برخوردار هستند که با هیجان در میان اجناس به دنبال چیزهایی می‌گردند که به دردشان بخورد.

روی برخی از اجناس تخفیف 20 درصدی خورده و بعضی دیگر هم 50 درصد تخفیف دارند که خیلی با عقل جور در نمی‌آید چون اگر هنگام بورس بودن آن جنس سود معقولانه گرفته باشند الان تقریبا این قیمت می‌شود زیر قیمت خرید و به نوعی فروشنده ضرر می‌کند.

همه این‌ها در حالی است که شاید بیش از 90 درصد فروشندگان حاضر نیستند در فروش اجناسشان در حراجی ضرر کنند حتی اگر قبلا از آنها سود خوبی گرفته باشند، بنابراین همه نشان‌دهنده آن است که ثبات قیمت وجود ندارد و هرکسی هرچه دلش می‌خواهد می‌گوید.

در این میان شنیدنی‌تر از همه سخن مردمی است که در جریان اصلی این کارها قرار دارند و شاید حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند و از آنجایی که رسانه باید پل ارتباطی باشد بنابراین بهتر است تریبون آزادی در اختیار مردم قرار بگیرد.

فرزانه امیری که در مقابل یکی از این حراجی‌ها ایستاده، می‌گوید: واقعا تعجب‌آور است من چندماه پیش چند مدل لباس از این فروشگاه خریداری کردم با قیمت‌های بالا در صورتی که الان قیمت آنها به شکل غیرقابل باوری پایین آمده است.

وی اضافه می‌کند: مثلا لباسی را که من 195 هزار تومان خریدم الان 140هزار تومان شده و وقتی از فروشنده سوال می‌کنم که چرا تا این حد قیمت را کاهش داده خیلی راحت بدون تعارف می‌گوید که وقتی تازه این لباس را آورده بودم توانستم سود خوبی دریافت کنم.

امیری عقیده دارد که در این صورت اعتماد مردم به فروشنده‌ها کم می‌شود و برای خرید استرس دارند که مبادا سرشان کلاه رود و ممکن است ضرر کنند.

امیرحسین فرجی یکی از فروشندگان قمی در این باره بیان می‌کند: وقتی اجناس جدید می‌رسد و به مشتریان پیامک می‌دهیم با رغبت خیلی زیاد برای خرید می‌آیند و هر قیمتی که بگوییم به راحتی استقبال می‌کنند و می‌خرند.

وی ‌افزاید: این موضوع موجب می‌شود که ما بتوانیم فروش خوبی داشته باشیم و اگر هم در نهایت اجناس تک سایز و تک رنگ باقی بماند دیگر نگران نیستیم چون خیلی راحت با کاهش قیمت بدون اینکه ضرر کنیم آنها را نیز به فروش می‌رسانیم.

فرجی لبخندی می‌زند و در ادامه عنوان می‌کند: قانون فروشندگی همین است وگرنه اگر بخواهیم با سود قانونی کار کنیم کارمان سخت می‌شود و در اجاره مغازه می‌مانیم و چیزی دستمان را نمی‌گیرد.

این فروشنده در بیان مثالی خاطرنشان می‌کند: همین چند وقت پیش لباس زنانه‌ای به رنگ مشکی را در محرم 80 هزار تومان فروخته بودم مجبور شدم رنگ صورتیش را 25 هزار تومان بفروشم تا برای ورود اجناس جدید جا باز کنم.

در این میان هستند کسانی که سود منصفانه اصل کارشان است و مشتری‌های خود را دارند چرا که خداوند بزرگ روزی‌دهنده است.

پیرمردی در گوشه پاساژ حجت قم مغازه‌ای کوچک دارد و مشغول در آوردن لقمه‌ای نان حلال است و به سودی کم قناعت می‌کند.

شاید خیلی ظاهر مغازه و اجناسش شیک نباشد ولی اگر هر کسی سری به آنجا بزند بالاخره دست خالی بیرون نمی‌آید چون کم و بیش لباس‌های زنانه در مدل‌های مختلف دارد و مثل خیلی‌های دیگر اهل چرب زبانی نیست و تا از او سئوال نکنی حرفی نمی‌زند و سعی نمی‌کند مجبورت کند تا حتما خرید کنی ولی وقتی درباره یکی از اجناس سئوالی بپرسی بدون تعریف و تمجید بی‌جا صادقانه پاسخ می‌دهد.

از همه این‌ها که بگذریم باز باید راهمان را سراغ مسئولین کج کنیم که مسئول رسیدگی به همه گلایه‌های مردم هستند.

همه این‌ها در حالی است که معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت‏، ‌معدن و تجارت استان قم می‌گوید: واحدهای صنفی که قصد حراج کالا را دارند باید مطابق آئین‌نامه اجرایی ماده 70 قانون نظام صنفی قبل از برگزاری فروش فوق‌العاده نسبت به اخذ مجوز لازم اقدام کند.

به گفته مسئولین مربوطه و بنا بر قانون گویا هر واحد صنفی که قصد فروش فوق‌العاده دارد باید لیست مواردی که می‌خواهد به حراج بگذارد را تهیه و به اتحادیه صنفی مربوطه ارائه دهد حالا اینکه این عمل تا چه حد اتفاق می‌افتد معلوم نیست.

با وجود این همه تخلفات، مسئولین عقیده دارند که اتحادیه باید به کار‌شناسی اقلام بپردازد و پس از تائید اتحادیه مجوز فروش فوق‌العاده به آن واحد صنفی داده می‌شود و چنانچه هر یک از واحد‌های صنفی بدون گرفتن مجوز اقدام به فروش فوق‌العاده کنند، مرتکب تخلف شده‌اند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در حراج باید مدنظر قرار گیرد قیمت کالاهایی است که در معرض فروش قرار می‌گیرد که حتما باید 15 درصد زیر قیمت بازار به فروش برسد و تخلف از این امر مصداق گرانفروشی خواهد بود.

مدیران و مسئولین از نظارت مستمر بر واحدهایی که فروش فوق‌العاده دارند خبر می‌دهند و می‌گویند که بازرسان در تمام طول سال بر عملکرد آنها نظارت دارند اما در روزهای پایانی سال با افزایش تعداد حراج‌های برگزار شده نظارت نیز تشدید می‌شود.

آنطور که مسئولین می‌گویند گویا با متخلفین در این زمینه برخورد قانونی شده و مجازات مالی می‌شوند که در این باره هم می‌توان گفت این افراد آنقدر سود می‌گیرند که شاید با پرداخت جریمه نقدی هم ضرر چندانی نبینند.

برخی از فروشنده‌ها هم فقط می‌خواهند با نام حراجی مردم را به داخل فروشگاه بکشانند و مجبور به خرید کنند چرا که نام حراج بدون تردید بر ذهن خریدار تاثیر می‌گذارد و او را برای خرید تشویق می‌کند.

انتهای پیام/2258/ح40/آ3004
برچسب ها:
آخرین اخبار