امروز : یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 23
۲۱:۵۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 65661
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۲۴
تعداد بازدید: 71
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، علی اصغر زارعی ظهر امروز در جریان بازدید از پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان، در دیدار با ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، علی اصغر زارعی ظهر امروز در جریان بازدید از پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان، در دیدار با مدیران، اساتید دانشگاه و پژوهشگران برتر با اشاره به اینکه پژوهشگاه شاخص پژوه مجوزهای لازم را از سوی نهادهای متولی دریافت کرده است، اظهار کرد: این پژوهشگاه بخش خصوصی می‌تواند در حوزه فعالیت‌های آموزشی و طرح‌های کلان کشور فعالیت کند که خوشبختانه این پژوهشگاه در فعالیت یک دهه خود توانسته از یک مرکز پژوهشی به پژوهشگاه تبدیل شود.

پژوهشگاه شاخص پژوه عملکرد ارزشمند و قابل قبولی دارد

نایب رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر عملکرد مطلوب این پژوهشگاه ادامه داد: پژوهشگاه شاخص پژوه مدل و الگوی تجربه شده در زمینه ورود بخش خصوصی به سیستم آموزش عالی کشور است که عملکرد کاملاً قابل قبول و ارزشمندی داشته است.

زارعی ادامه داد: اگر بخواهیم در اقتصاد مقاومتی و ملی تأثیر آموزش عالی کشور را مشاهده کنیم نیازمند مراکزی هستیم که نقش واسطه را در این زمینه به خوبی برقرار کنند و ارتباط بین صنعت، جامعه و دانشگاه را ایجاد کنند.

وی مدیریت این پژوهشگاه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این پژوهشگاه توانسته بدون اتکا به منابع مالی علاوه بر جذب دانشجو، طرح‌ها و فعالیت‌های متعددی انجام می‌دهد که در کشور نمونه است.

نایب رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی بر ضرورت هم راستا بودن برنامه پژوهشگاه‌ها با سیاست‌های کلی نظام تاکید کرد و گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز تلاش می‌کنند تا ارتباطات بیشتری با این مراکز فراهم کنند.

کیفی‌سازی فعالیت‌های آموزشی ضرورت دارد

زارعی بر ضرورت کیفی سازی فعالیت مراکز علمی و پژوهشی تاکید کرد و گفت: تاکید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر کیفی سازی فعالیت‌های آموزشی است که در این سی سال توسعه کمی آموزش عالی بیش از حد نیاز صورت گرفته و در این زمینه افراط شده است.

وی فاصله گرفتن مراکز آموزشی از مدرک‌گرایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: توجه به کیفیت آموزشی و فراگیری آموزش کاربردی باید در اولویت دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها قرار گیرد.

سیاست کلی آموزش عالی کشور، تقویت نظارت در این حوزه است

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر حضور بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف اجتماعی تاکید کرد و افزود: حضور بخش خصوصی در حوزه آموزش کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است و هم اکنون دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه غیرانتفاعی و پژوهشگاه‌ها در کشور مشغول به فعالیت هستند و سیاست کلی آموزش عالی کشور، تقویت نظارت در این حوزه است.

زارعی ادامه داد: اگر نظارت‌ها در حوزه آموزش عالی افزایش یابد، حتماً از ظرفیت‌های بخش خصوصی کشور بیشتر استفاده می‌شود و در این رابطه ترجیح حاکمیت این است که از منابع دولتی و بیت‌المال کمتر استفاده شود.

پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود در همان دانشگاه باقی می‌ماند

نایب رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم استفاده کاربردی از پژوهش‌های دانشگاه‌ها ادامه داد: بسیاری از پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود در همان دانشگاه باقی می‌ماند و ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت ضعیف است که بخش خصوصی در این زمینه می‌تواند هم سویی لازم بین مراکز آموزشی، صنعت و جامعه را ایجاد کند که در این صورت علاوه بر پر شدن فرصت‌های آزاد اساتید، دانشجویان نیز می‌توانند از ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده کنند.

وی بر ضرورت نیل به استقلال مالی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید از دانش موجود، تولید ثروت کنند و بهره وری در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد و باید این مسئله در ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها مد نظر قرار گیرد.

اداره کردن دانشگاه با پول بیت‌المال کار سختی نیست

زارعی ادامه داد: اداره کردن دانشگاهی که تمامی منابع مالی خود را از بودجه دولت تأمین می‌کند کار سختی نیست و هنر روسای دانشگاه‌ها این است که با کم‌ترین بودجه دولتی، بیشترین منابع را از بیرون از دانشگاه ایجاد کنند.

وی با انتقاد از ورود دانشگاه‌ها و برخی مراکز آموزش عالی به بازارهای اقتصادی جامعه گفت: متأسفانه در کشور مراکزی را داریم که وارد بازار بورس و خرید و فروش سهام می‌شوند که اگر نظارت بر روی این مراکز انجام شود نباید این اتفاق‌ها روی دهد.
انتهای پیام/2301/ل40
برچسب ها:
آخرین اخبار