امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۲:۱۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 65696
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 58
به گزارش خبرنگار فارس از قم،‌ حضور زنان و نقش آنها در لحظه لحظه‌های زندگی حس می‌شود و به نوعی بخشی از اقتصاد زندگی در دست این قشر فعال و موثر است. در ...

به گزارش خبرنگار فارس از قم،‌ حضور زنان و نقش آنها در لحظه لحظه‌های زندگی حس می‌شود و به نوعی بخشی از اقتصاد زندگی در دست این قشر فعال و موثر است. در اقتصاد عید نیز این قشر تاثیرگذارتر هستند، در پاساژهای قم و مراکز خرید از گران‌ترین مغازه‌ها گرفته تا خلوت‌ترین آنها اغلب زنان حضور پرشور دارند و حضور مردان در این عرصه بسیار کم است.

خیاط خانه‌ها، لباس فروشی‌ها و هزاران مرکز خرید از پوشاک گرفته تا مواد خوراکی زیرسیطره زنان است و این زنان هستند که طیف بیشتر مشتری‌ها را تشکیل می‌دهند و در این روزهای پایانی سال به راحتی شاهد فعالیت‌های این قشر هستی.

دو دو تا کردن و توجه به میزان و مبلغی که برای خرید برای خانه و فرزندان هزینه می‌شود برای زنانی است که خود مرد خانه هستند و مدیریت آن را به عهده دارند و برای زنانی که دستشان به دهانشان می‌رسد و دغدغه کم و زیاد شدن پول را ندارند تنها خرید و تهیه بهترین جنس و قلم دارای اهمیت است. آنچه برای عده‌ای از خانم‌ها بسیار مهم است کم نیاوردن در برابر دوستان و آشانایان است از این رو برای خوب و عالی جلوه پیدا کردن در گروه دوستان از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند و همواره مبلغی برای این امر در صندوقچه‌شان دارند.

نوروز بهترین فرصت برای مراکز و عرضه کنندگان کالاها است و در نوروز این افراد سود یک ساله خود را جمع می‌کنند و دو ماه پیش از عید نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را برای فروش هرچه بهتر اجناس به کار می‌گیرند و می‌دانند تا زمانی که زنان در جامعه هستند این سود پا برجاست و در واقع زنان گردانندگان اصلی اقتصاد نوروز هستند، کسانی که با تمایل جیب همسران و پدران را خالی و ناخواسته جیب فروشندگان را پر می‌کنند.

اواخر دی‌ ماه زنان لیست‌های خود را آماده و تقدیم نان آور خانواده می‌کنند و در تمام این مدت روزها و ساعات پر کاری را می‌گذرانند، از طرفی کارهای منزل و خانه‌تکانی دارند و از طرفی هم دغدغه خرید اجناس آنها را رها نمی‌کند و هر چه به نوروز نزدیکتر می‌شویم فشار این قشر افزایش پیدا می‌کند.

انگار مسابقه دو برگزار شده است زنان به سرعت برای کسب مقام می‌دوند، به پاساژ حجت، موسی بن جعفر و خلیج فارس که می‌روی در هر طبقه تنها زنان قدم بر می‌دارند و اثری از مردان نیست و اگر هم باشد نقش فروشنده را بازی می‌کند. در این مورد بالا شهر و پایین شهر معنا ندارد همه در حال جنب و جوش و خرید هستند و همه تلاش خود را برای بهترین بودن به کار می‌گیرند، جنوب شهری‌ها به دنبال مراکزی با قیمت‌های مناسب هستند و آنهایی که دستشان به دهانشان می‌رسد به دنبال اجناس لوکس و گرانقیمت می‌گردند.

زنان چنان بازار را زیر سلطه قرار داده‌اند که تصور عدم حضورشان در بازار و مراکز خرید لحظه‌ای به ذهن هیچ فروشنده‌ای خطور نمی‌کند  و اگر این قشر از جامعه را حذف کنیم تکلیف بازاری‌ها و فروشندگان و گردش پول چه می‌شود؟

مردان کمترین سهم را در این مراکز خرید دارند، این قشر همواره یک مرکز خرید را مدنظر قرار داده و همه نیازهای مورد نیاز را از همان مرکز تهیه می‌کنند، گرچه نباید عده‌ای را که شاید تعدادشان به انگشتان دست برسد و گاهی چاره‌ای جز همراهی زنانشان را ندارند فراموش کرد.

مردان ترجیح می‌دهند تفریح کرده و سیر و سفر کنند و لحظه‌ای زیر بار رفتن به بازار و چانه زدن برای گرفتن تخفیف نروند و این قشر ترجیح می‌دهند پول بدهند و در منزل منتظر خریدشان بمانند.

اغلب مردان گاهی در روزهایی که زنان به دنبال نو و وارسته شدن هستند ترجیح می‌دهند در همان حالت قبلی با لباس‌های قدیمی روزگار بگذرانند و پول زیادی برای این امر نپردازند و اگر فشار همسران نباشد به همان لباس‌های قبلی خود اکتفا می‌کنند و در هر صورت سهم آقایان در اقتصاد عید بسیار ناچیز است، گرچه پشت پرده ایفاگر نقش کم نظیری هستند.
انتهای پیام/78008/خ40
برچسب ها:
آخرین اخبار