امروز : شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 25
۰۶:۳۹
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 65828
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۳
تعداد بازدید: 34
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ» به ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ» به قلم علی‌اصغر مصلح با حضور رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، حمید طالب‌زاده استاد دانشگاه تهران، رضا سلیمان حشمت استاد دانشگاه علامه طباطبایی امروز (سه‌شنبه 13 اسفند) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم، داوری‌اردکانی با اشاره به اینکه ادراکات اعتباری به طور مثال از دورانی نظیر یونان سابقه زیادی داشته است، توضیح داد: البته ما هنوز در این ادراکات حقیقی هستیم باید یک راهی بین فلسفه اسلامی و  کوشش علامه طباطبایی در این مسیر پیدا کنیم. از قرن 17 تاکنون ادراک حقیقی به معنای فلسفه اسلامی به نظر می‌رسد مورد قبول فیلسوفان نبود که بگویند علم، علم به اعیان اشیاء است و ما توان داریم که اعیان اشیاء را پی ببریم.

وی با بیان اینکه ارسطو در اخلاق نیکوماخوس، ادراکات اعتباری را در بحث «فنوزسیس» مطرح کرده که فلاسفه ما این را به فضیلت عقلی تعبیر کردند، یادآور شد: البته این نام گذاری خود مشکل دارد وقتی این مشکل تشدید شد که فارابی فضیلت عقلی را بعد از فضایل نظری قرار داد و ریشه فضایل عقلی را در نظری دانست، بدین معنا علم عملی به نظری بازگشت.

داوری‌اردکانی درباره بحث اشعریون توضیح داد: مبحثی که اشعری مطرح کرد نباید فراموش شود باید حل شود در صورتی که ما فکر کردیم اگر بگوییم اشعری باطل است دیگر این قضیه تمام است در حالیکه اشعری به اخلاق اعتباری قائل بود مرحوم علامه طباطبایی به عالم علم اصول هم مایل بود.

رییس فرهنگستان علوم، نظر شهید مطهری را درباره بحث ادراکات اعتباری توضیح داد و گفت: البته شهید مطهری زمانی که درباره شرح روش رئالیسم بحثی را مطرح کردند با برخی آراء علامه طباطبایی موافق نبودند که آن را علنی نکردند. در آن دوران بنده به ادراکات اعتباری با نگرش دیگری نگاه می‌کردم و بنابراین نپرسیدم که آیا ادراکات حسن و قبح عقلی است یا خیر؟ این را فتح بابی می‌دانستم در صورتی که ما ادراکات را حقیقی می‌دانیم و حسن و قبح را فراموش کردیم.

وی اظهار داشت:‌ علامه طباطبایی معتقد بود که ادراکات اعتباری و حقیقی نباید با هم خلط شود و حوزه فقه و اصول حوزه ادراکات اعتباری است و حوزه فلسفه ادراکات حقیقی است.

*متفکر باید بیش از دیگران گوش به زمانه بسپارد/ اوج بحث تکثر در قرن 18 است

در ادامه این مراسم علی‌اصغر مصلح مؤلف کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی(ره) و فلسفه‌ فرهنگ» درباره مباحث این کتاب توضیح داد: در این اثر کوشیدم مدخلی برای بحث ادراکات اعتباری علامه باز کنم و البته استنباط‌ها و تبیین‌هایی هم خودم داشتم. فلسفه نسبتی با زمانه دارد و کوشش فلاسفه در این راستا به سوی زمانه است بنابراین متفکر باید بیش از همه به زمانه گوش بسپارد.

وی در ادامه افزود: طرح ادراکات اعتباری علامه نتیجه مواجه او با مسئله تکثر است علامه در کتاب «سیر اصول فلسفه» پایه ادراکات اعتباری را گذاشت، مسئله تکثر در همه فرهنگ‌ها مطرح است و همه با پدیده تکثر روبرو بوده‌اند بنابراین همه فرهنگ‌ها از جمله در فرهنگ اسلامی و غربی متفکر تکثر را مبنای ذهنیت خود تفسیر کرده و تلاش داشته یک مبنای اصیل اثبات کند.

وی اظهار داشت: اوج بحث تکثر در دوره مدرن در قرن 18 است در زمان روشنگری همین شیوه برخورد با دیگری و با تکثر غالب بود.

مصلح در پایان گفت: شبیه‌ترین حوزه فلسفه به فلسفه فرهنگ، خود فلسفه تاریخ است این هر دو در مواجه با تکثر به گونه‌ای بسط یافت و به نظام‌های فکری تبدیل شد، قرن هجدهم متفکرانی چو کانت خود مطلق بین شدند و متناسب شرایط اروپای آن دوره تفکر کردند و تلاش داشتند تا دیگر فرهنگ‌ها را در فرهنگ خود فرو کاهند.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار