امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۵:۱۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 66093
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 22
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی قدیلانلو با اعلام این خبر گفت: هنرمندان نقاش در سرتا‌سر مناطق به ساماندهی نقاشی‌های ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی قدیلانلو با اعلام این خبر گفت: هنرمندان نقاش در سرتا‌سر مناطق به ساماندهی نقاشی‌های دیواری فرسوده و نا به سامان و گاه خلق اثر جدید به جای نقاشی دیواری قبلی مشغول هستند.  در هر منطقه وسعتی نسبی 2 هزار مترمربع نقاشی دیواری فرسوده را در نظر گرفتیم که 44 هنرمند در بخش نقاشی دیواری به سطح مناطق معرفی شدند که یا با تغییرات جزئی آن طرح‌ها بازساری شود و یا طرح جدیدی جایگزین شود.

او ادامه داد: طرح‌های در نظر گرفته در این بخش برای نقاشی‌های دیواری سطح شهر طرح‌های ساده و مینی‌مال است. در واقع به شکل سنتی با نقاشی دیواری برخورد نکرده‌ایم. بیشتر هدف‌مان این بود که طرح‌ها با محیط پیرامونی هماهنگ باشد.

قدیانلو درباره انتخاب محل‌های انجام این طرح با توجه به گستردگی نامتعادل نقاشی دیواری در سطح شهر تهران گفت: در برخی مناطق ما دو هزار متر مربع نتوانستیم شناسایی کنیم و آن را به مناطق دیگر اضافه کردیم، اما هم از زیباسازی مناطق درباره این مکان‌ها استعلام گرفتیم و هم خودمان به اماکن سطح شهر سر زدیم و عکس‌هایی تهیه کردیم.

وی با اشاره به اینکه در این مرحله 95 درصد طرح‌ها تایید شده‌اند و بسیاری گروه‌ها کار خود را آغاز کرده‌اند گفت: طبق قرارداد با 44 هنرمند، همه آنها باید تا 27 اسفندماه دیوارها را تحویل سازمان زیباسازی بدهند و جریمه‌های دیرکرد زیادی برای ‌این منظور گذاشته شده است. اما از آنجا که طرح‌ها ساده و مینی‌مال است مشکلی در این میان نیست.

قدیانلو با اشاره به توزیع متعادل این نقاشی‌های دیواری در داخل بافت محله‌ها و اماکن پر تردد درباره چرایی انتخاب طرح‌های مینی‌مال در طرح «تهران به پیشواز بهار می‌رود» گفت: تهران آنقدر بزرگ است که هر مدل اثر هنری را می‌توانیم در آن جا بدهیم. می‌توان جایی از شهر کار روایی انجام داد و نقطه‌ای دیگر صرفا کار تزئینی یا مینی‌مال. اما در این طرح نیت ما نوعی الگوسازی بود. اینکه در هر منطقه با هزینه کمتر از نظر بصری به یک استاندارد برسیم. دیگر اینکه سعی کردیم فضای شلوغ بسیاری از نقاط شهر را به این وسیله خلوت کنیم به طوری که یکی از نقاشی دیواری‌ها مربوط به یک ایستگاه شلوغ تاکسی در منطقه 9 است. ما نمی‌توانستیم با یک نقاشی دیواری شلوغ بر این ازدحام بیافزاییم بلکه سعی کردیم با یک طرح ساده کمی نظم را بر محیط حاکم کنیم. این کاری است که باید هنر شهری انجام دهد. جایی که لازم است شلوغ باشد و جایی که لازم است خلوت باشد.

وی درباره انتخاب رنگ‌ها نیز توضیح داد: ما این انتخاب رنگ را به هنرمندان واگذار کردیم اما نه به این معنا که سراغ رنگ دلخواه خود بروند، بلکه سراغ سه رنگ بروند که در آن منطقه با محیط همخوان باشد و مردم منطقه هم به آن علاقه داشته باشند که با مشاهده محیط می‌توان پی به این موضوع برد. یعنی با توجه به نیاز آن محیط و ساختمان‌های اطراف و طرح دیوارنگاره؛ رنگ‌هایی انتخاب شود که محیط از حالت خنثی در بیاید.

دبیر بخش «رنگ نو» طرح پیشواز بهار 93 درباره انتخاب هنرمندان نیز گفت: برخی از هنرمندان را انجمن نقاشان به ما معرفی کردند اما 80 درصد نقاشان توسط بدنه کارشناسی سازمان بنا به همکاری و سوابق قبلی انتخاب شدند چون پیش از این فراخوانی برای طرح‌های کم تراکم که با 3 رنگ به روی دیوار نقش ببندند داده شد و کارهایی جمع آوری شده بود.

قدیانلو در پایان درباره طرح «به پیشواز بهار می‌رویم» نیز گفت: من خوشحالم که این بار یک طرح به صورت هماهنگ در همه بخش‌ها اتفاق می‌افتد چرا که شاید این اولین بار است که کارگروه‌های بخش‌های مختلف هفتگی با هم جلسه دارند و کارها را با هم چک می‌کنند و هر کدام در یک جزیره جدا کارها را پیش نمی‌برند.

طرح پیشواز بهار سال 1393 به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، در هفت بخش، «دیدار نو»، «رفتار نو»، «خیال نو»، «رنگ نو»، «سامان نو»، «سیمای نو» و «اندیشه نو» برگزار می شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار